|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Billige familieferier?
![]() |
#162 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Billige familieferier?Har skikkelig lyst på tre uker i USA jeg også. Kun vært der uten barn, men jeg virkelig elsker alt man kan se og oppleve der, nesten uansett hvor man drar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Passiv
|
![]() Sv: Billige familieferier?Vi har gjort det meste fra all inklusive bak væpnet vakt i feriemaskin til å kjøre europa på kryss og tvers i egen bil og se der vi vil på hva vi vil. Alle formene har sine sider. Men man kan ikke forvente kulturopplevelser og å bli kjent med et nytt folk på ekstremcharter såklart. Men noen ganger er det ikke det man vil heller. Vi ville ha bading og avslapning i Egypt med innlagt tur til pyramider, og så da luksushotell det meste av ferien, og litt mer av landet da vi tok buss hundre mil for å se nevnte pyramider. |
![]() |
![]() |
#164 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Billige familieferier?Egypt med pyramidene er et drømmereisemål. Jeg og Fibi har bestemt oss for å ta en jentetur dit en gang, bare vi to. Når vi blir 40 eller noe.
![]() |
#165 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Billige familieferier?Ettar at omtrent samtlige slakta rine sitt 100 000-beløp måtte eg inn på SSB og sjekke litt og fant denne tabellen:
![]() |
#166 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Billige familieferier?Takk, Simone. Jeg ble litt forvirra av alle reaksjonene, (til og med i andre tråder |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Snikende tiger
|
Det skjønner ikke jeg, for vi fikk flybilletter til USA (reise til San Francisco og hjemreise fra Salt Lake City) til 23.000 i fjor sommer. Da bestilte jeg på nyttårsaften.
![]() |
#168 |
I mål
|
Merk ordet ekstremtypen i mitt eget sitat under her. Jeg sa ingenting om at det ikke skjedde i det hele tatt i tråden, for det gjorde det. Men det har vært verre uttalelser i andre tråder.
Alt under her er eksempler på trådsitater som i mitt hode er utrivelige overfor en ferieform mange ønsker og trives med. Hva er dette ekstreme ønsket om å bruke ordet helvete om andres ferier?
(dette siste er jo regelrett feil)
Det er jo supert at man får folk til å angre på eget ferievalg ved å uttale seg nedlatende, synes jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
I mål
|
Det er selvfølgelig veldig varierende både for den ene og den andre ferieformen, men ja, jeg tror generelt man drar mer kronglete for å komme seg unna typiske sydensteder ja. Da snakker jeg selvsagt om tilfeller hvor man er på jakt etter det samme (strand, bading) - ikke om tilfeller der man ønsker noe helt annet (type opplevelse, byliv). |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Halloen!
![]() Sv: Billige familieferier?Jeg har da ikke brukt ordet om andres ferie, men for meg er det et helvete. Jeg bruker f.eks også uttrykket Ikeahelvetet om Ikea på en lørdag (og omtrent alle andre dager) men andre får gjøre som de vil. :raus: |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Billige familieferier?Jeg var på ikea i går, og det var et sant helvete.
![]() |
#172 |
Halloen!
Ikke hvis "vanlig" er det samme som "gjennomsnittlig" og det er det jo gjerne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Billige familieferier?Det går jo på hva man prioriterer og trives med. Jeg føler ofte på at folk forventer at vi skal reise i feriene, mens vi foretrekker å være hjemme og slappe av. Ungene oppfatter også forventningene, og kommer og maser om å få dra hit og dit; til legoland, dyreparken, syden, etc. Men i realiteten begynner de å krangle, mase og sutre før vi kommer til ferjekaia (10 minutter hjemmefra).
![]() |
#174 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men er det ikke noe med at de trekker lønn for den femte ferieuka i tillegg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Passiv
|
Regelen jeg beregner etter er ti prosent minus noen tusen for sikkerhets skyld. Det stemmer sånn ca. Det er noe med fem uker og månedslønn og daglønner og noe greier ute og går som er altfor komplisert matte for meg. |
![]() |
![]() |
#176 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Heh, noe av grunnen til at charter stort sett er uaktuelt for oss, er at det ofte er håpløse reiseruter. Avgangstiden kan være grytidlig eller veldig seint, man må kjøre en lang busstur som skal innom mange hoteller osv. Vi legger heller litt arbeid i å finne en smooth reiserute som vi har kontroll over selv.
![]() |
#177 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Billige familieferier?Jeg ble overrasket over reisetidspunktet denne gangen. Sist vi var på chartertur gikk flyet før kl 6 om morgenen og hjem igjen midt på natta. Denne gangen går det i 21-tiden på kvelden bort, og hjem igjen på ettermiddagen. Vi er såklart fremme litt sent, men da går vi rett i seng etter å ha pakket ut og sånt. Og så kommer vi hjem igjen på et ganske så greit tidspunkt.
![]() |
#178 |
Unik
|
![]() Sv: Billige familieferier?Utgjer verkeleg feriepengar så mykje hjå vanlege familiar ?
![]() |
#179 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Ja, det skjønner ikke jeg heller. Når mine faste utgifter er trukket fra de såkalte feriepengene så er det ikke 100 000 eller 80 000 kr igjen å bruke på ferie altså.
![]() |
#180 |
Nye muligheter :o)
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Billige familieferier?Vi skal til Tyrkia 2 uker i mnd.skiftet juli/august med 2 voksne og 4 barn i alderen 5 til 10 år og må ut med 27.500 kr for leilighet og fly. Veldig fornøyd med den prisen.
![]() |
|
|