Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 15:20   #121
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så du er prinsipiell motstander av å spørre noen om å være med på en dugnad i det hele tatt? Why?

Ikke alle dugnader. Kun den her. Fordi det den går ut på allerede er noe jeg og alle andre har betalt for over skatteseddelen, så gjør vi det på dugnad i tillegg.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:26   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Javel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:27   #123
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan godt hende. For mitt vedkommende så sier ikke mine prinsipielle holdninger noe om hvor villig jeg er til å yte en innsats selv. De sier bare noe om hva jeg mener at graden av frivillighet skal være.

Det er vel noen i det der. Jeg blir ofte litt trassen når andre sier jeg må så og slik i fritiden min, men jeg gjør det jo likevel. Vi har tatt verv i klassene til barna de fire første årene, dog ikke FAU, men der har jeg bestemt meg for at til neste år får noen andre stille. (Så får vi se om det holder..)

Jeg har ikke noe forskning som underbygger det, men har inntrykk av at endel som aldri stiller opp ofte ikke har noe dypere agenda bak det. Noen har selvsagt svært gode grunner, som man vet om, atter andre ser bare ikke ut til å bry seg nevneverdig. Men man vet jo selvsagt aldri 100 % grunnen da! Jeg blir likevel litt lei innimellom, når det er de samme som kommer hver eneste gang, og er man slikt laget blir man alltid først spurt om å stille også. Og slik går det.

Jeg synes uansett det er en fin ting på FP, alle er så utrolig engasjerte i barna og det som skjer rundt de, men at vi likevel kan ha prinipielle diskusjoner om systematikken i både skole og fritidsaktiviteter er rett bare fordi "det alltid har vært slik".

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:29   #124
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror du er inne på noe, emm. Om det bare var de med spesielle grunner som ikke stilte opp så var det neppe noe problem.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 15:42   #125
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har muligens ytret meg som 17. mai-motstander i denne tråden. Og helt sant, jeg er ikke noen fan av store folkemengder og ståk og støy, så jeg har holdt meg unna 17.mai-feiringen på skolen. Barnet mitt har en far og stemor som deltar.

Men likevel regner jeg med å måtte stille i en eller annen komité om et par år når det er vårt trinn som skal arrangere. Jeg skal klare å leve med det, nettopp fordi det er for å samle inn penger til klassekassen. Mitt bidrag til fellesskapet. Selv om jeg aldri deltar ellers.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:13   #126
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Javel.

Jeg presiserer at arbeidet altså blir gjort. Jeg skjønner ikke helt hva du reagerte på - er det galt å la folk slippe dugnader?

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:15   #127
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg presiserer at arbeidet altså blir gjort. Jeg skjønner ikke helt hva du reagerte på - er det galt å la folk slippe dugnader?

Jeg tenker at det kan være greit å la folk velge selv om de vil slippe dugnader eller ei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:16   #128
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker at det kan være greit å la folk velge selv om de vil slippe dugnader eller ei.

De er informert om at de ikke kalles inn fordi jeg gjør det selv via foreldremøte. Holder ikke det?

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:17   #129
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er informert om at de ikke kalles inn fordi jeg gjør det selv via foreldremøte. Holder ikke det?

Veit'kje hva slags situasjon det er snakk om her, jeg. Vanligvis foretrekker jeg jo å ha innvirkning på avgjørelser, ikke bare bli informert om avgjørelser.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:24   #130
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ikke alle dugnader. Kun den her. Fordi det den går ut på allerede er noe jeg og alle andre har betalt for over skatteseddelen, så gjør vi det på dugnad i tillegg.

Hvordan betaler vi for 17-mai-arrangementer over skatteseddelen? Eller er det rydding av utearealer du mener er finansiert over skatteseddelen? Det siste kan jeg være enig i forsåvidt.

Gammel 12-04-12, 16:46   #131
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg er prinsipiell motstander og nekter å kalle inn noen i min klasse.

Dersom jeg hadde vært ihuga tilhenger av denne typen dugnader, hadde jeg faktisk følt det litt ubehagelig at du holdt fanen din såpass høyt som du gjør i denne saken, og indirekte følt at du forhånds"bestemte" litt for meg. Så blir ikke prinsippene dine litt selvmotsigende her?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 17:21   #132
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet ikke jeg hva slags dugnad det er snakk om, ei heller hva som er FAUs stilling til å gjøre denne dugnaden. Er det en felles kampsak eller bare ditt prinsipp? Jeg syns det er ubehagelig at dine prinsipper skal styre hva jeg gjør i en sak hvis ikke dette er en felles policy fra FAU.

Jeg syns bare det ble litt merkelig, rett og slett.

Gammel 12-04-12, 17:55   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er snakk om å rake plenene og feie og rydde utearealene på skolen samt plukke søppel. Jeg er littebitt overrasket over at det finnes en mulighet for at noen skal syns dette er en dum ting å ikke bli bedt om å stille opp på.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 18:01   #134
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er snakk om å rake plenene og feie og rydde utearealene på skolen samt plukke søppel. Jeg er littebitt overrasket over at det finnes en mulighet for at noen skal syns dette er en dum ting å ikke bli bedt om å stille opp på.

Veldig mange vil sikkert syns at det er veldig greit. Men samtidig så tenker jeg at det blir feil om foreldrekontakten gjør dette bare fordi vedkommende har et prinsipp om å ikke spørre andre. Jeg er selv foreldrekontakt, og kunne godt stilt opp selv, men da ikke pga et prinsipp men mer at det var min tur. Jeg er foreldrekontakt selv om har nå bidratt med baking og organisering av juleavslutning, og da tenker jeg at neste gang får noen andre gjøre det som skal gjøres.

Gammel 12-04-12, 18:12   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ikke dumt om det var en oppgave FAU hadde tatt på seg, men dumt om representanten påtar seg en slags martyrrolle i forhold til det, fordi vedkommende mener at det egentlig ikke er foreldrenes oppgave, men skolens. I tillegg går det fortere om flere er med på det.

Gammel 12-04-12, 18:21   #136
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unnskyld at jeg spør: Hva i all verden har 17.mai med relgion å gjøre? Det er da ingen som ikke feirer 17.mai pga relgion? Tenker du på flerkulturelle som ikke feirer Norges nasjonaldag?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 18:33   #137
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å lese tråden, Cumulus?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 18:48   #138
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde tenkt å sitere noen innimellom, men det ble så mye kluss, så jeg bare svarer generelt...

To år har jeg vært klassekontakt. Er det en ting jeg har lært, så er det at frivillig deltakelse på arrangementer er mangelvare. Jeg er så inderlig lei av å først måtte sende mailer til foreldrene av typen "fint om noen kunne påta seg og", for så å ende opp med å sette opp lister over hvem som skal gjøre hva (for ingen melder seg som regel, eller så er det de samme som går igjen hver bidige gang), og få sure mail tilbake om at "det er jo så tidlig at jeg er på jobb enda", "den kvelden skal katta kastreres", eller hva har du....Og dette er alle arrangementer som enten kommer FAU eller klassen direkte til gode!!

Er det ikke slik at foreldre føler et minimum av ansvar for deltakelse på dager som åpen dag, 17. mai, loppemarked for å få inn penger til ting osv? De som aldri deltar er som regel også de som hyler høyest om at det er så dyrt å betale inn til klassekassa, skoleturen blir for dyyyr, FAU burde sponse meeer....Gjett hva - dersom du hadde giddet å stille opp på litt flere ting så hadde vi kanskje hatt mer penger i kassa, og mindre egenandel! Eller FAU kunne kjøpt den sofaen til Hallen som ungene så sårt ønsker seg!

Og jeg prøver å være grei. Virkelig. Jeg vet hvem som er alene med unger og ikke kan stille, jeg har oversikt over hvem som trener hva på hvilke dager, osv, men selv når jeg prøver å ta alle mulige hensyn, så får jeg sutremailer og surmulig tilbake. Gjett hva - de som lever i den tro at det å gå på skole i Norge er gratis, er naive og blåøyde! Realiteten er helt annerledes - så kan man mene hva man vil om det! Klasseturer koster penger, gamle og utslitte møbler skiftes ikke ut selv om de faller fra hverandre og leker til skolegården er en ønskedrøm med mindre foreldre eller FAU stiller opp. Velkommen til den virkelige verden folkens!

Og hvor i all verden kommer ideen om at dersom man har meldt seg frivillig til å være klassekontakt eller FAU-medlem (hos oss innehar man automatisk begge vervene), så har man samtidig meldt seg til samtlige dugnader disse måtte arrangere for å få inn penger? Eller skape noe sosialt for skolen? Jeg sitter flere timer på møte en kveld hver måned, jeg er tvungen til å delta på alle klassemøter og har forberedelsesmøte med lærer i forveien, jeg tar i mot henvendelser fra foreldre og bistår med samtaler med skolen og andre instanser. Selvsagt har jeg i tillegg inderlig lyst til å bake alle kaker, ta unna alle kafetimer og selge bruktgjenstander i timesvis for at klassen som helhet eller FAU (herunder alle elevene ved skolen) skal nyte godt av det! Ja, særlig.

SOm regel ender det opp med at jeg og pappaen til Vesla gjør meste, mens stefar passer ungene. Jeg er så lei av følelsen av å måtte beordre folk....

:arghh: Neida, jeg er slett ikke frustrert. Overhodet ikke.

Men det skal sies - takk til alle som melder seg frivillig, og som stiller opp. Det er ikke gøy å være den som alltid må mase, alltid må tvinge...Og når jeg nå gir meg som klassekontak, så kommer jeg til å love vedkommende som overtar at jeg alltid skal hjelpe, med mindre det er virkelig helt krise i heimen. For det er til tider et kjipt verv!!

Jeg har forresten sagt fra at jeg ikke skal være klassekontakt lengre fra høsten av. Og bedt om frivillige. Så langt har jeg ikke hørt noe. Jeg er ikke overrasket.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 19:05   #139
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg slutter aldri å forundres over hvor lite rause enkelte er. Særlig i den typen saker hvor det er åpenbart at barna er de eneste som blir skadelidende til syvende og sist.

Pengene er en del av bildet. Manglende foreldreinnsats er en annen sak. Jeg hadde blitt mer pissed over at ikke alle foreldre BIDRO med egeninnsats til fellesskapet hvis det var en del av opplegget for å få ungene på tur.

Gammel 12-04-12, 20:39   #140
TGM
drømmende

TGM sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På skolen her er Tv-aksjonen en klasses ansvar, og jeg synes det er ugreit. Ikke at jeg er i mot Tv-aksjonen, men at det blir forventet at jeg skal stille bare fordi ungen min går på et bestemt trinn.

Om noen år er det vår tur å arrangere 17.mai, og jeg tenker å stille opp da selv om vi aldri benytter oss av det til vanlig. Er bare denne tv-aksjongreia som blir litt prinsippsak for meg, selv om jeg ser at jeg fort blir sett på som den kjerringa som ikke vil stille opp for en god sak.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.