Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-12, 16:51   #161
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Skal man pådytte ikke-religiøse personer å stille på dugnad i en kirke eller på et bedehus?
Noen steder får idrettslag inntekt for å gå med menighetsblad. Hvis noen synes dette er veldig problematisk av overbevisningsgrunner. Skal de da ikke få reservere seg?

Den er litt verre ja Dette var en dugnad jeg ikke ville synes noe om i det hele tatt. Men det er jo vannvittig stor forskjell på å dele ut et menighetsblad og å hjelpe til med en 17.mai feiring. Denne har jo ikke noe religiøst innhold (og ja, jeg har skjønt at for JV er dette likevel ikke akseptabelt på lik linje med bursdagsfeiringer).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 17:03   #162
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Den er litt verre ja Dette var en dugnad jeg ikke ville synes noe om i det hele tatt. Men det er jo vannvittig stor forskjell på å dele ut et menighetsblad og å hjelpe til med en 17.mai feiring. Denne har jo ikke noe religiøst innhold (og ja, jeg har skjønt at for JV er dette likevel ikke akseptabelt på lik linje med bursdagsfeiringer).

Jeg synes det er ganske historieløst å si at 17.mai ikke har religiøst innhold. Bare ved å se i nasjonalsangen vår så ser vi jo det motsatte. Måten man behandler og hilser på flagget vil også være problematisk i forhold til mange religioner.

Gammel 15-04-12, 17:06   #163
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En slektning har barn som er med på fotballtrening og dugnaden besto i å selge (altfor) dyre tippebrev der en stor andel av salget gikk til Norsk Tipping. Hvis det ble gevinst på tippebrevene skulle deler av denne gå til fotballklubben og deler til kjøperne.

De jeg kjenner mente dette var et idiotisk opplegg og hadde store problemer med å ta det på seg. De endte opp med å kjøpe tippebrevene selv, noe som selvfølgelig ble en stor kostnad. Her var det ingen muligheter for å reservere seg. Valget sto mellom å få solgt tippebrevene eller å ta barnet ut av laget. Veldig kjipt, synes jeg.

Gammel 15-04-12, 17:10   #164
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes det er ganske historieløst å si at 17.mai ikke har religiøst innhold. Bare ved å se i nasjonalsangen vår så ser vi jo det motsatte. Måten man behandler og hilser på flagget vil også være problematisk i forhold til mange religioner.

17. mai kan feires uten religiøst innhold. Poenget for JV er (som det står mange ganger i tråden) at det er en feiring.

Det du sier om flagget skjønner jeg ikke helt. Hilser vi på flagget 17. mai og er det noen religioner som har spesielle problemer med dette? At flagg ikke skal rulles i gjørma, henge ute hele natten eller brennes i tide og utide tror jeg er gjengs for de fleste kulturer.

Gammel 15-04-12, 17:21   #165
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

17. mai kan feires uten religiøst innhold. Poenget for JV er (som det står mange ganger i tråden) at det er en feiring.

Det du sier om flagget skjønner jeg ikke helt. Hilser vi på flagget 17. mai og er det noen religioner som har spesielle problemer med dette? At flagg ikke skal rulles i gjørma, henge ute hele natten eller brennes i tide og utide tror jeg er gjengs for de fleste kulturer.

Tror dere at JV ikke feirer 17. mai fordi det er en feiring? Mine foreldre markerer da bryllupsdag og andre store eventer sammen med menigheten. Det er religiøse høytider foruten om minnehøytiden i påska, 17. mai og bursdager som ikke feires og det er ikke festen i seg selv som er problematisk, men symbolikken rundt.

Gammel 15-04-12, 17:24   #166
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor er symbolikken rundt bursdager og 17. mai problematisk, men ikke feiring av en bryllupsdag, Meissa?

Edit: Ser at Hattifnatten skriver at 17. mai har med politikk å gjøre, og at det derfor ikke er akseptabelt. Men hva med bursdag kontra bryllupsdag da?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 17:27   #167
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

JVs problemer med 17 mai har ikke med religiøst innhold eller ei å gjøre. Det har med dagens politiske og patriotiske innhold å gjøre. Selve 17 mai er fundert på politikk og patriotisme og derfor vil ikke 17 mai kunne bli gjort svelgbar uansett.

Det er helt riktig, men det er mange aspekter ved 17.mai som gjør denne uakseptabel for JV, også de religiøse undertonene i tekster og måten man behandler flagget på som ses på som avgudsdyrkelse. De største årsakene er allikevel som du skisserer.

Gammel 15-04-12, 17:31   #168
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvorfor er symbolikken rundt bursdager og 17. mai problematisk, men ikke feiring av en bryllupsdag, Meissa?

Edit: Ser at Hattifnatten skriver at 17. mai har med politikk å gjøre, og at det derfor ikke er akseptabelt. Men hva med bursdag kontra bryllupsdag da?

Tja, kanskje det er noen andre her som vet bedre enn meg, men sånn som jeg har forstått det så er ikke skildringer av bursdager i bibelen spesielt lystige. Hodet til Johannes ble blant annet servert på et sølvfat i en av dem. Bursdager handler om selvopphøyelse og hylling av enkeltpersoner framfor den riktige og sanne Gud.

Ekteskapet er en hellig institusjon som er innstiftet av Jehova og stiller i en annen klasse.

Sist redigert av Meissa : 15-04-12 kl 19:10.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 18:49   #169
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er akkurat ferdig med to dagers loppemarkedsinndats for korpset og må innrømme at jeg himler over mennesker som sutrer over at det er så mye jobb. Selvsagt er det jobb, men det er ganske gøy også. Hadde ikke foreldre, besteforeldre og unger stilt opp ville korps vært en eliteaktivitet.

Jeg også! (Samme loppis?) Jeg er sliten, men synes det er gøy, og tenker at hvis vi ikke hadde stilt opp på loppis/dugnad så ville korpsaktiviteten kostet mye, mye mer. Også hadde jeg ikke blitt kjent med de andre foreldrene, heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:10   #170
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er lenger nordvest, er du ikke pøblis? Jeg er sentrum øst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:12   #171
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er lenger nordvest, er du ikke pøblis? Jeg er sentrum øst.

Jeg bor i den blærete nabokommunen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 15-04-12, 19:14   #172
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Jeg fikk meg persianer med muffe og tre ulike hatter!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 19:16   #173
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Nettopp. Jeg fikk meg persianer med muffe og tre ulike hatter!

Kult! Jeg har kjøpt damaskservietter med monogram, mokkaservise, pressglasskåler, soppkurv, en trettitalls styggfin blomstervase, en gammel barnestol og kul selskapsveske.

Gammel 15-04-12, 20:10   #174
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Hodet til Johannes ble blant annet servert på et sølvfat i en av dem.

Så kanskje er det opphavet til det å "feire" med slike:

Og beklager avsporingen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 00:20   #175
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Så religiøst menneske A kan nekte å delta på arrangement X fordi det er slik A tolker sin religion, mens dette ikke er akseptabelt om ikkereligiøs person B nekter å delta på det samme arrangementet?

Mens jeg syns det er ganske fint om religion får en minkende status. I hvert fall om man lar skrifter skrevet for tusenvis av år tilbake være retningsgivende for hva man i dag kan og ikke kan gjøre. Jeg syns man heller bør se på hva som er viktig eller riktig å gjøre, ikke henvise til hva man kan gjøre kun fordi det står i en bok.

Der er vi grunnleggjande ueinige. Sjølv om eg ikkje reknar meg som religiøs, er religion viktig for så mange at eg meiner at religion bør ha ein viss status i samfunnet. Eg meiner også at religion bør og skal respekterast. For den religiøse heng religion saman med identitet på ein grunnleggjande og djup måte. Det er noko langt meir enn å ikkje gidde eller ha meir lyst til å gjere andre ting. Men om ein ikkje aksepterer premisset om religion som identitetsdannande faktor, vil ikkje dette argumentet ha noko føre seg. Religion er - for den religiøse- noko langt meir enn noko som står i ei gammal bok.

Tja, kanskje det er noen andre her som vet bedre enn meg, men sånn som jeg har forstått det så er ikke skildringer av bursdager i bibelen spesielt lystige. Hodet til Johannes ble blant annet servert på et sølvfat i en av dem. Bursdager handler om selvopphøyelse og hylling av enkeltpersoner framfor den riktige og sanne Gud.

Ekteskapet er en hellig institusjon som er innstiftet av Jehova og stiller i en annen klasse.

Eg har også forstått det slik at det dreier seg om feiring og opphøying av andre enn Gud.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.