Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-12, 09:34   #201
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Drammen bruker kupongkort for tiden. Det er lønnsomt. Bussjåfører kan ofte ikke klippe kortet så da reiser man gratis.

Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:16   #202
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Ser ut til at dette er en endring fra midt i februar. Så i stedet for å sende mail på forhånd til brukere som allerede er registrert med mailadresse, bare sletter de brukeren, og når man da prøver å logge inn får man beskjed om å lage ny bruker. De om ikke har kundenummeret sitt kan enten a) ringe Ruter eller b) trykke på en link å få det tilsendt på mail.
Jadda.

Ja, jeg fant nettopp ut det samme. Jeg fant også ut at dersom du er bare én dag for sent ute med å betale, sperrer de kortet for videre fornying, slik at man må til Trafikanten for å få nytt kort. Jeg ringte og spurte om det virkelig var så strengt, og kundebehandleren bekreftet det. Greit at folk skal betale for seg, men noen dagers slack ville gjøre livet litt enklere for alle parter, vil jeg tro.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:24   #203
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, jeg fant nettopp ut det samme. Jeg fant også ut at dersom du er bare én dag for sent ute med å betale, sperrer de kortet for videre fornying, slik at man må til Trafikanten for å få nytt kort. Jeg ringte og spurte om det virkelig var så strengt, og kundebehandleren bekreftet det. Greit at folk skal betale for seg, men noen dagers slack ville gjøre livet litt enklere for alle parter, vil jeg tro.

Poden har 30-dagerskort, og hver gang det skal fornyes må jeg ha med kortet på Narvesen for å kjøpe nye 30 dager. Ugreit siden jeg jobber 100m derfra og lett kunne ordnet det på 5 min. i arbeidstida, men Poden har jo med busskortet på skolen. Så da har det blitt til å ta en ekstra tur etter skoletid.
Jeg har lært av denne tråden at det kan være lurt å kjøpe et ekstra kort og operere med to kort så jeg kan fornye det ene mens det andre er med Poden på bussen til og fra skolen.

Gammel 01-03-12, 10:44   #204
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk til denne tråden: Jeg er barnslig begeistret over å reise rundt med et dagskort (som jeg kjøpte i går), som Ruter insisterer på at gikk ut 1. 1. 1997. Ruter er jo rene turistattraksjonen, jo.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:50   #205
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg har lært av denne tråden at det kan være lurt å kjøpe et ekstra kort og operere med to kort så jeg kan fornye det ene mens det andre er med Poden på bussen til og fra skolen.

Det var lurt!

Jeg fornyer på tog-automat, men den virker ikke når det er kaldt - så innimellom må jeg kjøre 10 minutter til nærmeste 7/11 for å fornye.

Nå kommer heldigvis våren snart, da sykler frøkna, og trenger ikke busskort mer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 11:48   #206
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, nå vil de altså innføre rushtidsavgift på trikk, buss og t-bane også nå ...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10065336

Unnskyld meg og all den tid jeg ikke lenger bor i Oslo vet jeg fortsatt ikke om jeg skal le eller grine!!

Gammel 18-04-12, 12:08   #207
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Du kan så si, Absalone. Det er jo skikkelig schmart, lizm, å gjøre det dyrere å reise i rushtiden. Jadda. Som om ikke veiene var fulle nok, eller forurensingen ille nok. Jeg venter på sykkelavgift. Den kommer.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:14   #208
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte dette på vei til jobb i morges og må innrømme at jeg satt på Bybanen og lo høyt. Det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt på veldig lenge. Og mannen burde sies opp, bare for i det hele tatt å komme ut med noe så dumt.

Det er en grunn til at det er rushtid. Det er fordi de fleste trenger å reise da. Jeg nekter å tro at noen tar bussen i rushen, bare fordi at de har så lyst til å stå trangt, men egentlig godt kunne ventet en time. Jeg antar at Ruter stiller med eget personale som kan ta over i barnehagen når foreldrene skal være greie med busselskapet og vente en time med å hente.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:17   #209
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes de skal ansette sånne inndyttere, sånn som de har på undergrunnen i Japan. Det trengs stadig, når de kjører med enkle togsett i rushtiden.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:39   #210
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den impulsive kommentaren fra meg og min kollega som begge bor i drabanten - kanskje vi skulle kjøpt oss bil igjen.

/

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:59   #211
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rushtidsavgift må jo være tidenes dårligste idè om man ønsker at flere skal reise kollektivt.

Her i Trondheim har de lykkes med satsing på kollektivt. Det gjorde de ved å sette prisene ned (og med samme pris for nabokommunene som i byen) og sette opp flere avganger. Og nå skal det settes inn flere leddbusser, slik at alle faktisk får plass. Det burde jo være mulig i Oslo også

Gammel 18-04-12, 13:02   #212
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

I følge lokalavisen sier ruter at nye passasjerer "koster mer enn det smaker". De taper ti kroner pr passasjer visstnok. Så da så.

Jeg vil gjerne se regnestykket. De setter jo ikke inn ekstra busser akkurat, så hvor det tapet er lurer jeg på.

Gammel 18-04-12, 13:10   #213
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min umiddelbare reaksjon er å le høyt, men egentlig er jo dette i stedet noe å grine av.

Det er snakk om å innføre rushtidsavgift i Bergen og, men da for privatbiler for å få ned biltrafikken. Kanskje Ruter har misforstått hva rushtidsavgift er?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:10   #214
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Det koster nok litt ekstra å få t-banesjåføren til å si følgende melding på høyttaleranlegget (som jeg opplevde, stående som den berømte silda) i dag:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lystig t-banefører:
Til våre kunder. Vi beklager at det er så trangt, men vi håper du kan smile til sidemannen likevel.

(Det er seriøst til å grine av. Med kred til føreren likevel.)

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:11   #215
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Rushtidsavgift må jo være tidenes dårligste idè om man ønsker at flere skal reise kollektivt.

Her i Trondheim har de lykkes med satsing på kollektivt. Det gjorde de ved å sette prisene ned (og med samme pris for nabokommunene som i byen) og sette opp flere avganger. Og nå skal det settes inn flere leddbusser, slik at alle faktisk får plass. Det burde jo være mulig i Oslo også

Neinei, altfor kundevennlig, kan'ke ha noe av det.

Litt av problemet i kollektivtrafikken i Oslo er at det er ganske godt og grundig sprengt. Det er ikke rom for særlig økning i trikkeavganger, for det er ikke plass på veien, det samme med busser, de blir bare stående og stange i kø. T-banen har tatt ut omtrent all kapasitet de har, man kan ikke kjøre flere tog igjennom tunellen streknngen Tøyen - Majorstua, og enn så lenge har man ikke spesielt mange andre alternative veier å kjøre togene. Togtrafikken er også på metningspunktet, det er for få dobbeltspor og for lite kapasitet i tunellen strekningen Oslo S - Skøyen.

Settes prisene ned ytterligere blir det bare enda mer passasjerer, og det er det omtrent ikke plass til i rushtiden. Man står som sild i tønne på veldig mange av de mest belastede strekningene.

Men å bruke rushtidsavgift blir jo helt . For folk kommer jo ikke til å endre mye på reisetidspunkt, bare endre på reisemåte og man får enda flere folk i bilkø. Jippi, liksom, akkurat det Oslo og Akershus trenger.

Og for å gjøre dette enda bedre så tar det 10-15 år fra man tenker på å bygge ut i kollektivtrafikken til man har en beslutning og så tar det enda flere år å faktisk bygge den ut. Jeg vet ikke hvor mange år Kolsåsbanen har vært stengt på grunn av ombygging og de klarer å åpne 1-2 stasjoner i året. Det tar litt tid før T-banen kommer seg helt til Kolsås med det tempoet.

Gammel 18-04-12, 13:20   #216
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Men altså.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av verdens fineste Ruter
– Veldig mange vil reise i rushtiden, og det styrer behovet for hvor mye kapasitet vi må ha. Det gjør at vi har masse kapasitet resten av døgnet som er lite utnyttet. Nå må vi gjøre det attraktivt å reise også på disse tidene, sier Reitan til NRK.

For de aller fleste som reiser kollektivt i rushen har jo ikke tenkt seg på jobb. Det er null problem å ta 12-toget i steden for 7-toget.

Gammel 18-04-12, 13:23   #217
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men altså.

For de aller fleste som reiser kollektivt i rushen har jo ikke tenkt seg på jobb. Det er null problem å ta 12-toget i steden for 7-toget.

Nei, ikke sant. Egentlig er det noe herk å ta 7-toget, for man må jo så innmari tidlig opp. Og så må man stå hele veien inn til byen. At jeg ikke har kommet på før at jeg kan tolvtoget, my bad altså.

Gammel 18-04-12, 13:23   #218
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan ikke alle bare gå ned i minst 50 % stilling da?

Ja! Og så dekker Ruter tapt arbeidsinntekt fordi man kommer senere på/må gå tidligere fra jobb!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:25   #219
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Kan ikke alle bare gå ned i minst 50 % stilling da?

Ja! Og så dekker Ruter tapt arbeidsinntekt fordi man kommer senere på/må gå tidligere fra jobb!

Jah, nå snakker vi.

Gammel 18-04-12, 13:33   #220
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er økonom, og under studiene lærte vi at det bør være en klar sammenheng mellom tilbud/pris og etterspørsel. Altså; når mange vil ha noe, så bør man skru opp prisene. Det er nok bare en litt overivrig økonom som kom på noe fra studietiden.

Jeg mener at det ikke er alltid at teori bør omsettes til praksis.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.