Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Det er jo fordi barna ikke spør hvorfor i det hele tatt. Storebror hos meg tror jeg ikke forstår at det er noe "mer". Han forstår en bombe, han forstår at mange mennesker ble skutt og at det var veldig galt gjort. Han lurer ikke på noe særlig mer. Hvis han spør skal jeg selvsagt svare. Det er ikke sånn at alle små barn reflekterer spesielt over dette. En seksåring er ikke veldig stor.
Det er klart man ikke komme unna rasismeperspektivet i en lang samtale, men storebror er ikke interessert i en lang samtale. Har i alle fall ikke vært hittil.
Jeg har tenkt litt mer på hva du sier. Man hva tror 6 åringen i sitt hode da lurer jeg på? Det kan da ikke være greit å bare tro at et menneske kan lage en bombe for å drepe mange for så å reise på ei øy for å skyte masse mennesker? Er det ikke da bedre at man faktisk forteller barna hvorfor han gjorde dette? Hvis ikke kan man jo risikere at barn går rundt og tror at dette "bare" er noe mennesker gjør? Det må jo være en fryktelig vond og skremmende tanke. Da er det vel bedre å forklare hvorfor? Selv om det er en "vond" begrunnelse blir det jo en kontekst, og ikke helt random??
Jeg vet ikke, bare synser men jeg sliter med å forstå at det skal være bedre for barna å bare tro at en mann kan gjøre noe slikt uten noen grunn. Det må være forferdelig skremmende for barn tenker jeg men jeg respekterer selvfølgelig at alle vet hva som er best for sitt eget barn.
|