Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-12, 21:11   #241
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Ruter - dyrest i verden. Hvordan utøve forbrukermakt som virker?

Her har drammen fått inkassovarsel fra ruter. Ganske snodig siden han ikke er kunde der - vi kjører jo bil. Ikke har han hatt noe kundeforhold der heller.

Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 21:22   #242
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Men altså. Nå har jeg fulgt denne tråden og prøvd å formulere noe vettugt en god stund, for jeg vil gjerne få sette perspektiv på dette.
Jeg forstår frustrasjonen over priser, automater som ikke virker og alt det andre, og dette siste utspillet er jo bare helt vanvittig tullete. Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor jeg ikke får studentrabatt bare fordi jeg tilfeldigvis har bikket 30, selv om jeg er like mye student, med like dårlig råd, som de under 30.
Men likevel.
Noe av det jeg setter aller mest pris på i denne deilige byen, er nettopp kollektivtilbudet. Jeg kommer fra et sted der "kollektivtransport" betyr to busser om dagen. Kanskje. Så fremt det ikke er stengte veier og/eller kolonnekjøring.
For meg er det en fantastisk, herlig luksus å sette seg på en trikk rett utenfor stuedøra mi, for så å bli fraktet akkurat hvor jeg måtte ønske i hele byen. Tiden det tar, bruker jeg på å surfe på mobilen, lese litt eller bare studere alle rare menneskene.
Klart, forsinkelser, fulle trikker og en og annen valideringsmaskin som ikke virker, er irritasjonsmomenter, men det er slikt jeg tar med i beregningen.
Alt i alt synes jeg det er et flott tilbud, og noe av det jeg kommer til å savne aller mest når jeg drar herfra neste sommer ...

Gammel 18-04-12, 21:24   #243
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Neinei, altfor kundevennlig, kan'ke ha noe av det.

Litt av problemet i kollektivtrafikken i Oslo er at det er ganske godt og grundig sprengt. Det er ikke rom for særlig økning i trikkeavganger, for det er ikke plass på veien, det samme med busser, de blir bare stående og stange i kø. T-banen har tatt ut omtrent all kapasitet de har, man kan ikke kjøre flere tog igjennom tunellen streknngen Tøyen - Majorstua, og enn så lenge har man ikke spesielt mange andre alternative veier å kjøre togene. Togtrafikken er også på metningspunktet, det er for få dobbeltspor og for lite kapasitet i tunellen strekningen Oslo S - Skøyen.

Settes prisene ned ytterligere blir det bare enda mer passasjerer, og det er det omtrent ikke plass til i rushtiden. Man står som sild i tønne på veldig mange av de mest belastede strekningene.

Men å bruke rushtidsavgift blir jo helt . For folk kommer jo ikke til å endre mye på reisetidspunkt, bare endre på reisemåte og man får enda flere folk i bilkø. Jippi, liksom, akkurat det Oslo og Akershus trenger.

Og for å gjøre dette enda bedre så tar det 10-15 år fra man tenker på å bygge ut i kollektivtrafikken til man har en beslutning og så tar det enda flere år å faktisk bygge den ut. Jeg vet ikke hvor mange år Kolsåsbanen har vært stengt på grunn av ombygging og de klarer å åpne 1-2 stasjoner i året. Det tar litt tid før T-banen kommer seg helt til Kolsås med det tempoet.

De stengte sensommeren 2006, tror jeg.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 21:44   #244
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Her har drammen fått inkassovarsel fra ruter. Ganske snodig siden han ikke er kunde der - vi kjører jo bil. Ikke har han hatt noe kundeforhold der heller.

Kanskje han er skapkollektivbruker?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:10   #245
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Enhjørning: Kollektivtilbudet er kjempebra. Det er primært billettsystemet, og Ruters håndtering av alle problemene knyttet til det (og Ruters håndtering av kundene sine generelt) som er problemet.

Gammel 18-04-12, 22:16   #246
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

@Enhjørning: Kollektivtilbudet er kjempebra. Det er primært billettsystemet, og Ruters håndtering av alle problemene knyttet til det (og Ruters håndtering av kundene sine generelt) som er problemet.

Ja, jeg ser den.

Gammel 18-04-12, 23:59   #247
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Superenkel forskning viser at folk reiser når de må.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 00:27   #248
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her jeg bor må kollektivtransport planlegges nøye på forhånd hvertfall, selvom vi har Ruter. Ikke har vi trikk heller. Men jeg ser poenget ditt, Enhjørning.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 08:24   #249
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Med litt flere vogner pr. avgang i rushtiden, skal jeg være enig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 10:38   #250
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Med litt flere vogner pr. avgang i rushtiden, skal jeg være enig.

Jeg kunne vel holdt meg til å si at jeg synes tilbudet er kjempebra. Vi bor sånn til at det går baner og busser hele tiden, og det hender aldri at vi ikke kommer med eller må vente kjempelenge (unntatt når banen står sånn at alle skal ta buss, men det blir noe litt annet). Bor man mindre midt i smørøyet enn oss, kan det sikkert være noe mindre optimalt tilbud, men generelt i Oslo synes jeg kollektivtilbudet er bra og at man får mye for pengene. Jeg er veldig tilhenger av å reise kollektivt og glad i å ta buss og trikk og bane (og båt), og irriterer meg i grunnen desto mer over alt det dumme Ruter har gjort de siste årene for å ødelegge betalingsviljen (og betalingsmuligheten!) min.

Gammel 19-04-12, 11:00   #251
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå som endelig 21 og 54 har blitt leddbusser syns jeg også tilbudet er veldig bra. Før hendte det hver eneste dag at man ikke kom med bussen og jeg begynte å tenke på Oslo Sporveier som en opprettholder av klasseskille. Rikingene fra Tåsen fikk sitte på bussen og aldri problemer med å komme med, mens vi i sentrum ikke engang kom med bussen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 11:02   #252
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå som endelig 21 og 54 har blitt leddbusser syns jeg også tilbudet er veldig bra. Før hendte det hver eneste dag at man ikke kom med bussen og jeg begynte å tenke på Oslo Sporveier som en opprettholder av klasseskille. Rikingene fra Tåsen fikk sitte på bussen og aldri problemer med å komme med, mens vi i sentrum ikke engang kom med bussen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 00:54   #253
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og for å gjøre dette enda bedre så tar det 10-15 år fra man tenker på å bygge ut i kollektivtrafikken til man har en beslutning og så tar det enda flere år å faktisk bygge den ut. Jeg vet ikke hvor mange år Kolsåsbanen har vært stengt på grunn av ombygging og de klarer å åpne 1-2 stasjoner i året. Det tar litt tid før T-banen kommer seg helt til Kolsås med det tempoet.

Nå må det nevnes at grunnlaget for at dette har tatt sånn tid i stor grad må legges i kommunalpolitikernes fang. Mer spesifikt i Bærums sådanne. Og den nye banen er _fantastisk_. Mye mindre sårbar ved avvik, og med masse virkelig gode løsninger.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 03:16   #254
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Når jeg startet på Gardermoen til jeg toget til jobbet. Utrolig kjekt.
7 min å gå til to get og samme tid ca til sikkerhetskontrollen.
Jeg hadde også mulighet til å ta bussen. Veldig kjekt.

Vel det var den gangen. Toget kjører nå rett forbi stasjonen, lokaltog som ikke stopper på lokale stasjoner...
Bussen, nei den går ikke lengre den..

Så skal jeg ta kollektivt nå må jeg enten bruke 1 time omtrent i ren reisetid, hvor godt over halvparten blir venting. Eller jeg kan dra 2,5 km for å ta toget, eller 6 km for å ta toget eller bussen. Det ble bil på meg gitt.

Gammel 27-04-12, 10:07   #255
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Dere som har registrert kortet på MinSide hos ruter bør sjekke om dere fremdeles får logget inn. Jeg skulle i all hast sjekke hvor mange dager til Poden hadde på busskortet sitt, og fant ut at jeg måtte registrere alt på nytt.
Ser ut til at dette er en endring fra midt i februar. Så i stedet for å sende mail på forhånd til brukere som allerede er registrert med mailadresse, bare sletter de brukeren, og når man da prøver å logge inn får man beskjed om å lage ny bruker. De om ikke har kundenummeret sitt kan enten a) ringe Ruter eller b) trykke på en link å få det tilsendt på mail.
Jadda.

Jaggu.
Jeg skulle igjen sjekke hvor mange dager det var igjen på kortet, men fikk ikke logget inn. Prøvde flere ganger i løpet av et par dager. Kapitulerte og ringte Ruter, og fikk beskjed om at brukeren min var borte. De har litt (?) problemer så dette har skjedd mange og de får mange telefoner om dette problemet daglig. Det kommer ingen beskjed på nettsiden om denne feilen må vite, og uansett må kunden ringe Ruter for de må manulet sperre noen greier før kunden kan opprette ny bruker. Igjen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.