Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Moren til Christoffer er dømt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-12, 12:22   #61
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Moren til Christoffer er dømt

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Klart det ikke er noe gøy å bli undersøkt av barnevernet hvis man vet at det er ubegrunnet, men det er ikke farlig.

Det er sikkert ikke farlig, men jeg antar at jeg hadde blitt sint, småparanoid, hevngjerrig og veldig lei meg dersom noen skulle ha sendt en bekymringsmelding på oss. Jeg har heldigvis ingen erfaring, men føler meg sikker på at vår familie hadde lidd under et slikt forhold. Selvsagt, og det kan jeg ikke få understreket nok, bør man melde fra ved skjellig grunn til mistanke, men jeg synes ikke man skal kimse av det å påføre en familie unødvendig belastning ved å skrike "ulv" ubegrunnet. Jeg tror mye av problemstillingen kan løses ved at det i større grad fokuseres på hva man skal se etter i slike saker, selv om det selvsagt ikke finnes en fasit.

Christoffer- saken synes jeg er et tydelig eksempel på at omverdenen svikter, men denne saken er heldigvis nokså spesiell.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 12:23   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det er sikkert ikke farlig, men jeg antar at jeg hadde blitt sint, småparanoid, hevngjerrig og veldig lei meg dersom noen skulle ha sendt en bekymringsmelding på oss. Jeg har heldigvis ingen erfaring, men føler meg sikker på at vår familie hadde lidd under et slikt forhold. Selvsagt, og det kan jeg ikke få understreket nok, bør man melde fra ved skjellig grunn til mistanke, men jeg synes ikke man skal kimse av det å påføre en familie unødvendig belastning ved å skrike "ulv" ubegrunnet. Jeg tror mye av problemstillingen kan løses ved at det i større grad fokuseres på hva man skal se etter i slike saker, selv om det selvsagt ikke finnes en fasit.

Christoffer- saken synes jeg er et tydelig eksempel på at omverdenen svikter, men denne saken er heldigvis nokså spesiell.

Gammel 26-04-12, 12:33   #63
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo akkurat denne holdningen som gjør at mange ikke sender bekymringsmelding. Det er ikke farlig, men ja man blir sint, frustrert osv, men er det ikke verdt det hvis man på den måten får hjelp til barn som virkelig trenger det?

Gammel 26-04-12, 13:16   #64
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

, men er det ikke verdt det hvis man på den måten får hjelp til barn som virkelig trenger det?

Men det er jo det jeg sier! Dersom det er skjellig grunn til mistanke, har jeg ingen betenkeligheter med å melde fra. Men da ville jeg på forhånd prøvd å sette meg litt inn i hva som er typiske faresignal, selv om jeg selvsagt også til en viss grad ville fulgt magefølelsen.

Gammel 26-04-12, 13:24   #65
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men hvorfor er det slik? Jeg var på et møte der barneombudet snakket om sitt syn på barnevernet.Han så for seg et barnevern som var åpent og tilstede for alle barn. Barnevernsansatte som reiste rundt på skoler/barnehager og presenterte seg, plakater i klasserommene med bilde og telefonnummer til barnevernet slik at barna visste hvem de skulle ta kontakt med. Hjemmesider som var barnevennlige, og oppsøkende virksomhet. Det vil kreve en massiv oppbemanning av barnevernet, men det skal ikke mange sparte liv til før det lønner seg.

Jeg tenker ihvertfall at hvis det var SLIK barnevernet jobbet, så hadde det virket som en fristende arbeidsplass.

Ja, det er jeg helt enig i, det hadde vært bra om det fungerte slik.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 13:47   #66
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

På den skolen mine barn går presenterer Barnevernet og Senter Mot Incest seg og forteller hvordan barna kan få kontakt med dem. Sistnevnte har to besøk i løpet av barneskolen. Jeg håper dette kan fungere i flere kommuner og bli landsdekkende. Det er med på å ufarliggjøre dem og det er alltid lettere å henvende seg til noen man "kjenner" litt, som man har sett ansiktet på. Jeg tror nok at mange foreldre presenterer et skrekkbilde av barnevernet, som noen som kommer og henter barnet dersom det ikke oppfører seg bra nok.

Gammel 26-04-12, 19:05   #67
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har vært undersøkt av barnevernet. Og for ordens skyld - det var jeg selv som varslet angående samvær, og jeg har som resultat papirer på at jeg er en god mor. Jeg trodde det var rett sted å gå når barna ble banket på samvær.

Men sånn utover det så er det å utredes av barnevernet det suverent jævligste jeg har opplevd i mitt liv og jeg hadde mareritt om det et par år etterpå. Det er altså ikke enkel-penkelt og ikke noe å være betenkt på å utredes av barnevernet. En lang rettsprossess med ankesak og full pakke pluss litt til var aldri i nærheten av å være så vondt som møtene med barnevernet.

Vennligst ikke siter, jeg kommer til å slette etterhvert.

Sist redigert av Slettet bruker : 26-04-12 kl 19:33.
  Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 19:09   #68
Morgaine
Aquademiker

Morgaine sin avatar

Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

en viktig dom. Det skal ikke være lov å ta på skylapper i den grad hun har gjort.

Gammel 26-04-12, 19:16   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syne det er helt hinsides at så mange later som om det skulle være helt uproblematisk å bli gransket av Barnevernet.

Jeg ville dødd inni meg om Barnevernet kom hit som følge av en mistanke om at vi vanskjøttet/mishandlet barna våre.

Sånn er det bare. Og sånn vil jeg tro det ville vært for så og si alle mennesker i hele verden.

Men dette er aldeles ingen grunn til å ikke varsle når det gjelder.

Gammel 26-04-12, 19:34   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det at det er vondt er ingen grunn til å ikke melde om man er bekymret altså. Jeg bare er litt lei av "jeg hadde ikke syntes det var noe fælt", for det er faktisk utrolig kjipt.

Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 19:40   #71
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg syne det er helt hinsides at så mange later som om det skulle være helt uproblematisk å bli gransket av Barnevernet.

Jeg ville dødd inni meg om Barnevernet kom hit som følge av en mistanke om at vi vanskjøttet/mishandlet barna våre.

Sånn er det bare. Og sånn vil jeg tro det ville vært for så og si alle mennesker i hele verden.

Men dette er aldeles ingen grunn til å ikke varsle når det gjelder.

Samme her. Og at barnehage/skole skulle TenktSitt. Noe de sikkert også ville gjort selv etter en umiddelbar klarering fra BV.

Gammel 26-04-12, 19:46   #72
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg den eneste som faktisk hadde vært redd for at barnevernet skulle finne noe å plukke på? Jeg mener; jeg vet at jeg er en god mamma og at ungen min har det helt topp. Fornuftig sett. Men emosjonelt hadde jeg vært livredd, "tenk om..." osv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 19:50   #73
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også der, input. Tenk om de mener noe... At jeg ikke er god mor. Jeg ville hatet det, og vært redd. Selv om jeg vet mine barn har det bra, får god oppfølging og oppvekst. Logisk sett. Emosjonelt, det er en annen sak.

Gammel 26-04-12, 20:33   #74
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg tror nok at mange foreldre presenterer et skrekkbilde av barnevernet, som noen som kommer og henter barnet dersom det ikke oppfører seg bra nok.

Er det mange som gjør det altså? Jeg trodde virkelig vi hadde kommet lenger enn "Hvis du ikke er snill, kommer barnevernet og tar deg"?

Gammel 26-04-12, 20:38   #75
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Og sånn ellers: Vi ble undersøkt av barnevernet da eldsten var rundt to. På bakgrunn av en bekymringsmelding fra uventet hold og på overraskende grunnlag. Nei, de fant ingenting å utsette på hjemmet. Ja, det var kjipt. Veldig, veldig kjipt. Jeg var allerede syk, både fysisk og mentalt, og den runden der dytta meg enda lenger ned i kjelleren. Og ja, tanken var der hele tiden: "Hva om de finner noe de ikke liker? Tenk om?"
Sånn i retrospekt ser jeg jo at det er fint at systemet fungerer. Om det hadde vært noe galt hjemme hos oss, hadde det vært supert at det ble fanget opp.
Men jeg syntes der og da at det var dritkjipt likevel.

Gammel 26-04-12, 20:41   #76
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

...........

Sist redigert av trøtt : 26-04-12 kl 21:41. Årsak: Litt for personlig i åpent forum
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 20:48   #77
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trøtt - jeg hadde ingen spesielle i tankene da jeg skrev mitt innlegg. Jeg har lest mange innlegg i flere debatter her inne som har bagatellisert opplevelsen det må være å bli gransket av Barnevernet.

Gammel 27-04-12, 09:40   #78
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Trøtt - jeg hadde ingen spesielle i tankene da jeg skrev mitt innlegg. Jeg har lest mange innlegg i flere debatter her inne som har bagatellisert opplevelsen det må være å bli gransket av Barnevernet.

Tror ingen bagatelliserer den opplevelsen, det er vel snarere at vi synes det er langt værre at frykten for å utsette noen for en slik undersøkelse fører til at mange barn lider.

Av to onder er det sist vil jeg heller at 10 blir unødig utredet enn at et eneste barn går og venter i 11 år på hjelp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 09:44   #79
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Av to onder er det sist vil jeg heller at 10 blir unødig utredet enn at et eneste barn går og venter i 11 år på hjelp.

Jeg synes ikke man skal måtte velge mellom disse ondene. Det må være et klart mål at ingen skal utsettes for unødvendig belastning og at ingen barn skal lide. For meg blir det feil å sette disse tingene opp mot hverandre.

Gammel 27-04-12, 09:52   #80
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes ikke man skal måtte velge mellom disse ondene. Det må være et klart mål at ingen skal utsettes for unødvendig belastning og at ingen barn skal lide. For meg blir det feil å sette disse tingene opp mot hverandre.

Det er jeg enig i.
Det må kunne gå an å gjøre undersøkelser uten å gjøre folk til nervevrak. Da hadde kanskje meldingen blitt lettere å sende også.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.