|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn av regnbuenJeg fikk, som Maverick, også en Jantefølelse av innlegget til Koko. Vi må for all del ikke tro vi er for flinke, liksom.
|
|
|
#102 |
|
Make it count!
Sv: Barn av regnbuen
Jeg prøver å si noen om hvordan jeg leste bemerkningen din, og at jeg ikke synes den var relevant i diskusjonen. Og ja, jeg oppfattet den som litt surmaget. Jeg hørte ingen som uttalte seg om dette arrangementet som mente den var Nilsens original og så derfor ikke relevansen i en slik tråd, men jeg leste på langt nær alt som sto om denne saken heller.
|
|
|
#103 |
|
Fersk i gamet
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siterer Zulu som summerer op mine tanker veldig godt. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Make it count!
Poenget mitt var det motsatte, nemlig at arrangementet ikke behøver å være et innslag i kampen mot ABBs tankegods. Det holdt at det bare var en samholdsmarkering.
|
|
|
#105 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror heller ikke det hjelper på den måten at man direkte ved en slik aksjon får omvent noen av dem som tror Oslo kommer til å være en muslimsk hovedstad om fem år. Det jeg derimot syns det hjelper på, er min følelse av å ikke være alene om et engasjement. At folk syns at nok er nok. Jeg deltok i mange demonstrasjoner på nititallet, men etter drapet på Benjamin Hermansen har jeg følt at engasjemenet har dabbet av. Det har blitt mer og mer stuerent å komme med feilaktig kritikk og hakking på muslimer, vi har blitt mindre åpne, mer skeptiske og kritiske og akseptert at stemmer som Breivik sin har fått leve og vokse, uimotsagt.
|
|
|
#106 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Der traff du meg Pappalille. At dette er en følelsesladet sak er det jo lite tvil om, det viser bare denne diskusjonen. Jeg tror ingen av de 40.000 stilte opp for å være prektige, men for meg føltes det ikke rett selvom jeg hadde hatt anledning. Folk må få lov til å reagere forskjellig. Hva med de som er berørt og har helt andre følelser en toleranse og nestekjærlighet i seg? Kommer de til orde? Er ikke det legitime følelser?
|
|
|
#107 |
|
Make it count!
Det er absolutt legitimt å føle hat og hevngjerrighet i denne saken. Det tror jeg ingen er uenige i. Jeg er usikker på hva du mener med om de kommer til orde, men jeg leser i hvert fall om mange som føler det slik, både berørte og ikke direkte berørte. Jeg synes likevel vi bør strebe etter at den offentlige debatten ikke preges av hat og hevngjerrighet, samtidig som det gis rom for at mange føler nettopp det.
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
Det er kanskje der dt skjærer seg for meg. Jeg syns ikke det å føle hat og hevngjerrighet, særlig det siste, er noe som er greit å omsette i noen form for praksis. |
|
|
|
#109 |
|
Make it count!
Nei, men det var heller ikke det jeg mente. Koko spurte om det var legitimt å føle noe annet enn toleranse og nestekjærlighet i denne saken, og da prøvde jeg å svare "ja". Med litt mange ord, som vanlig.
|
|
|
#110 |
|
Glamorøs
|
Mener du at det er det denne aksjonen gjorde?
|
|
|
#111 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#112 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Barn av regnbuenJeg synes ikke det blir feil å skulle "svare" Breivik, all den tid han er en personifisering av meninger som andre høyreekstreme blant oss deler (uavhengig av om Behring Breivik er psykotisk eller ei). Det er en symbolsk meningsutveksling det er snakk om, altså. Det ville såklart stilt seg annerledes om man forsøkte å skrive motsvar til ham i personlige brev eller prøve å rope meningene sine til ham inne i tinghuset. Det er jeg helt enig i at ikke har noe som helst for seg. Valget av denne sangen som tilsvar blir jo også rent symbolsk. Det er mange mange ting vi er uenige med Behring Breivik om, men denne sangen sto ut som noe symbolsk.
|
|
|
#113 |
|
Make it count!
Joda. Men i praksis var ikke denne markeringen enten-eller. Jeg tror mange ville synge tufsen i senk og mange var der som sørgende. Mange hadde sikkert begge disse tankene i hodet samtidig også. Men intensjonen fra de som arrangerte markeringen var klart det siste du nevner, jmf sitatet til Tallulah. Deler av media har riktignok bygd oppunder det første, men igjen handler det om hvem vi gir definisjonsmakten.
|
|
|
#114 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Jeg kan ikke sette meg inn i hvordan de som er direkte berørt virkelig føler det, men jeg vil tro det er ganske ulikt. Mange har nok kommet til orde, men det er likevel toleransen og det å gå stille i gangene som blir fremhevet som flott og i noen sammenhenger også det riktige. Hva da med de som føler hat, bitterhet og sinne?
|
|
|
#115 |
|
Make it count!
Ja, jeg ser poenget ditt. Kanskje noen føler skam over slike følelser, når kjærligheten og verdigheten hylles i de fleste sammenhenger? Det må jo være en utrolig tilleggsbelastning, på samme måte som de som føler den såkalte "survivors guilt". Men jeg synes ikke at en slik markering som vi snakker om her skal unngås likevel. Tror du skamfølelsen deres forverres av et slikt arrangement? Og i så fall, bør det veie tyngre enn de som opplevde trøst og samhold?
|
|
|
#116 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Barn av regnbuenDet er forskjell på å føle hat/bitterhet mot gjerningsmannen, og å ville endre samfunnet på en slik måte at hat/bitterhet blir institusjonalisert. Jeg tror det er det som blir signalisert gjennom rosetog og sang, ikke at man mener at man "vender det andre kinnet til". Vi vil beskytte det rettssamfunnet vi har i dag, som gjerningsmannen selv hevet seg over, selv om det betyr at vi ikke får den hevnen vi føler han hadde fortjent.
|
|
|
#117 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Greit nok det, jeg ser at kommentaren min var uheldig. Og så ser jeg rødt når jeg oppfatter noe som arrogant. Nå er jeg blid igjen. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn av regnbuenNå har jeg ikke lest hele tråden, men svarer likevel for meg selv.
Sist redigert av Arran : 27-04-12 kl 18:28. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Barn av regnbuenFolk er ulike. Jeg følte ikke behov for å delta i rosetog, og jeg ble småsvett da det var snakk om å synge sangen kl 12 i går - på jobbseminar.
|
|
|
#120 |
|
Glamorøs
|
Selvsagt er det lov å mene forskjellig, men det er lett å tolke disse motforestillingene som kritikk, at det var dumt, kleint, naivt, svulstig, ikke originalt nok osv. I en følelsesladet situajon er det ikke noe hyggelig åf å følelsen av at andre mener man reagerer feil, det går faktisk begge veier.
|
![]() |
|
|