|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg skulle inn og nevne den internasjonale skolen, hvis du virkelig er keen på tilrettelegging. De er fantastiske på det (siden de får elever inn og ut i alle aldre og ferdigheter), har meget høyt faglig nivå og er absolutt et godt alternativ for spesielt flinke barn. Det koster litt da, men det blir jo en prioriteringssak. (Rundt 300.000 i året mener jeg det var sist jeg sjekket.)
![]() |
![]() |
#2 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloOslo kommune jobber med å starte en internasjonal skole i byen, akkurat blitt vedtatt. Det kan jo være den er oppe og går.
![]() |
#3 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Privatskoler i OsloEn bitteliten kommentar til Kastellet: den er smekk full, og er vanskelig å få plass på.
![]() |
#4 |
I mål
|
![]() Sv: Privatskoler i Oslo
Jeg vil vel si nærmest umulig, siden de som sogner til den ikke får plass en gang... Det gjelder igrunnen mange av de skolene som går for å være bra, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
Skolen vi sogner til går også egentlig for å være bra; hvertfall relativt sett. De jeg kjenner som har byttet til den skolen og fra en annen sier at den er veldig bra, og de kommer fra mange forskjellige steder. Det er nok bare jeg som er skrekkelig kravstor (og husker min egen skolegang litt for godt).
![]() |
![]() |
#6 |
I mål
|
Ja, jeg mente ikke egentlig at det ville løse noe å bytte til en annen skole som gikk for å være bra (men Pamina påpekte vel at Kastellet var kjent for å være ekstra bra på akkurat dette), det var mer en generell kommentar rundt at "shopping" av offentlige skoler i Oslo ikke virker særlig enkelt slik det er nå. Kanskje særlig ikke i øst/sørøst? Det er stappfullt hos oss også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er virkelig sant. Skolene er absurd fulle nå. Når knerten skal begynne på skolen høsten 2013 har skolen egentlig bare plass til 84 barn. Og det er nærmere 150 unger som er født i 2007 som bor i skolekretsen pr dags dato. De løser dette med å bygge brakker akkurat nå, men det sier en del om problemstillingen.
![]() |
![]() |
#8 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg synes det er fornuftig å finne ut om andre alternativer er bedre for deres sønn, jeg. Kravstor, mulig det, men det handler jo bare om å tilrettelegge best mulig.
![]() |
#9 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloEt alternativ er jo privatundervisning i fag ungen ligger langt fremme i. Det gjorde vi da skolen ikke kunne tilrettelegge for storesøster som snakket veldig bra engelsk, og skolen var ærlige på at de ikke kom til å tilrettelegge mer enn å tilby henne bøker fra trinnene over. Istedet fant vi et tilbud etter skoletid der hun lærte engelsk skriftlig og muntlig på høyere nivå og så fikk hun "fri" engelsktimene (dvs fikk sitte og lese engelske bøker istedet for å følge med på undervisningen). Det funket greitt i noen år. Nå har de andre tatt henne mer igjen og ekstratilbudet er ikke lenger så nødvendig, så vi har sluttet med det.
![]() |
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg vil si det høres ut som at han er på det nivået min datter er på nå. Hun går i tredje og det er ingen som er flinkere enn henne i matte i klassen tror jeg. Ut i fra det så tenker jeg at de faktisk MÅ. Eventuelt så må dere anskaffe andre bøker og la han kjøre sitt eget løp. Det er jo over et år til han begynner på skolen, så innen den tid vil han jo være enda lenger framme. (og i min naivitet så ønsker jeg jo at det skal være en BRA ting)
røverunger 03 og 08 Sist redigert av mkj : 11-05-12 kl 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
Det var dette de gjorde med mannen min, men da innenfor rammene av den offentlige skolen. Jeg forventer IKKE samme opplegg som han fikk, altså. Han gjorde seg ferdig med mattebøkene i barneskolen da han gikk i 3. klasse. Og de tre neste årene så fikk han gå til rektor i alle mattetimene. Og de gjorde forskjellige matterelaterte ting sammen. Blant annet mye statistikk som ikke inngikk i pensum. Men dette skjedde bare fordi rektoren syntes det var utrolig kult å jobbe med mannen min på denne måten.
![]() |
![]() |
#12 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloKanskje du skulle sjekke forumet her?
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg har lest litt på det forumet der. Janteloven ligger tykt utenpå meg når jeg er der inne.
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloEvnetesting kan hjelpe deg med janteloven tenker jeg. Det er ganske vanlig (du ser jo tendenesene her inne også i tråder der noen av oss mener ungene får for lite utfordringer) at lærerne mener at alle foreldre overvurderer egne barn og at de fleste likevel er ganske gjennomsnitlige. Her er det åpenbart at du har et barn som har langt mer enn gjennomsnitlig forståelse, og det er ikke fordi du har pugget det inn med han. Han minner sånn sett om min eldste som også bare trenger å få vite hovedlinjene, så kan han på et vis resten av seg selv. Bare at din virker enda lengre fremme. Min erfaring er at skolen på ingen som helst måte greier å tilrettelegge. De greier kanskje å tilrettelegge nok til at det ikke blir kjedelig (det har de greid helt fint hos oss) ved å gi utfordringer litt på siden av lærestoffet, men å få lov til å utvikle seg i eget tempo er det på ingen måte snakk om. Vi vurderte privatskoler til han da han var på alder med Knerten (både for å naturlig få startet opp ett år før uten å måtte "begynne for tidlig på skolen" og for å få tilrettelegging. Vi valgte av ulike årsaker den offentlige skolen i og med at den lokale skolen er ganske bra, men jeg ser at det hadde vært bedre for han å begynne på den andre skolen vi vurderte. Å bytte skole for han nå hadde imidlertid vært veldig feil, så vi må leve med det valget, og som sagt greier de å få til et opplegg som i det minste ikke er kjedelig.
![]() |
#15 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloDet blir som å tenke i motsatt ende av skalaen, der en diagnose ofte er det som må til for å få på plass hjelpeapparatet og ordentlig tilrettelegging. Det er jo litt hårreisende egentlig, ingen ADHDbarn-foreldre eller autismespekterbarn-foreldre vil godta et undervisningsopplegg der målet er at barnet holder ut timen, og that's it. Flinke unger må fint finne seg i det. Men har man fått en ekstern bekreftelse på at denne ungen virkelig har en "diagnose" (dvs ekstremt evnesterk) så er det lettere å kreve at barnet må få utfordringer som gjør at det kan utvikle seg i sitt tempo også innen evnene sine, ikke bare tilbys "akseptabel oppbevaring".
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Sorry, men det er veldig mange barn i den enden av skalaen som opplever en skolehverdag som kun kvalifiserer til "å overleve" og på ingen måte gir dem den støtten og oppfølgingen de trenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kidding, right?
|
Men det har jeg inntrykk av mest skyldes ressursknapphet og pengenød, og ikke manglende interesse/vilje som ofte oppleves hos skoleflinke? (Vanskelig å generalisere her selvsagt, jeg ser det.)
![]() |
![]() |
#18 |
I mål
|
Tja, det kan vel være ymse, men resultatet for eleven blir jo i praksis det samme. Jeg forstår hva du mener med at dette kan oppleves som et paradoks altså, det var bare en kommentar om at jeg tror mange foreldre med barn med den type utfordringer ikke akkurat opplever at ting ordner seg til det beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Er frisk!
|
Jeg kan love deg at det er ressursknapphet og ikke manglende interesse som er grunnen til at jeg ikke klarer å tilrettelegge godt nok for flinke elever i matematikk i hvert fall. Det er jo det morsomste som finnes å jobbe med slike barn i matte. Men akk så sjelden vi får det til...
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
Og det skjønner jeg utrolig godt. Men jeg antar at du også ser at det er litt trist å ha unger som ikke ser ut til å skulle få utfordringer i matte på mange år i skoleverket. Han er 4 år og er nå i full gang med gangetabellen. Ikke å memorere den, men å forstå hvordan gange fungerer og ser sammenhenger.
![]() |
![]() |
|
|