|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloOslo kommune jobber med å starte en internasjonal skole i byen, akkurat blitt vedtatt. Det kan jo være den er oppe og går.
![]() |
#22 |
flisespikker
|
![]() Sv: Privatskoler i Oslo
Den tyske skolen har godt faglig fokus, og pleier å ligge særlig godt an på nasjonale prøver i matematikk. Det ser ut for meg som at de har et noe høyere nivå på matematikk enn den norske skolen, men de legger ikke i utgangspunktet mye vekt på individuell tilrettelegging. Derimot vil jo språket gjøre at norske barn automatisk får en del mer utfordring enn de ville fått i norsk skole. (Det var en stor del av vår egen motivasjon for å velge den skolen.)
![]() |
#23 |
ej ikke møjkets heije
|
Skriver du virkelig 300.000 i året her? Ja, da utgår det. En null mindre lar seg gjøre. Mannen min jobber ikke så langt unna, men i så fall må han forhandle frem parkeringsplass på jobb (akkurat det skal nok la seg gjøre). Men til den prisen trenger vi ikke vurdere det lenger. 300 000 er ikke en prioriteringssak for oss.
Takk for tilbudet. Det er godt mulig at vi lurer på mer etterhvert. Særlig knyttet til å la barnet få undervisning på et språk de i utgangspunktet ikke behersker. Sjekket dere om Poden hadde noe form for språkøre før han begynte der? Knerten var slett ikke av de raskeste til å lære seg å snakke (norsk altså), men han bygde jo fort opp et stort vokabular. Særlig innen sine interesseområder. Men jeg aner ikke om dette har noe å si for hans senere evne til å lære seg språk? Han snakker forholdsvis grammatisk riktig nå.
![]() |
![]() |
#24 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Privatskoler i OsloOIS kostet 140 000 per år i 2009. Jeg har hørt at de har skrudd opp prisen i forbindelse med byggearbeiderne, men 300 000 hørtes vel høyt ut.
![]() |
#25 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Privatskoler i OsloEn bitteliten kommentar til Kastellet: den er smekk full, og er vanskelig å få plass på.
![]() |
#26 |
I mål
|
Jeg vil vel si nærmest umulig, siden de som sogner til den ikke får plass en gang... Det gjelder igrunnen mange av de skolene som går for å være bra, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ej ikke møjkets heije
|
Skolen vi sogner til går også egentlig for å være bra; hvertfall relativt sett. De jeg kjenner som har byttet til den skolen og fra en annen sier at den er veldig bra, og de kommer fra mange forskjellige steder. Det er nok bare jeg som er skrekkelig kravstor (og husker min egen skolegang litt for godt).
![]() |
![]() |
#28 |
Lille tyrann
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg synes det er fornuftig å finne ut om andre alternativer er bedre for deres sønn, jeg. Kravstor, mulig det, men det handler jo bare om å tilrettelegge best mulig.
![]() |
#29 |
I mål
|
Ja, jeg mente ikke egentlig at det ville løse noe å bytte til en annen skole som gikk for å være bra (men Pamina påpekte vel at Kastellet var kjent for å være ekstra bra på akkurat dette), det var mer en generell kommentar rundt at "shopping" av offentlige skoler i Oslo ikke virker særlig enkelt slik det er nå. Kanskje særlig ikke i øst/sørøst? Det er stappfullt hos oss også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er virkelig sant. Skolene er absurd fulle nå. Når knerten skal begynne på skolen høsten 2013 har skolen egentlig bare plass til 84 barn. Og det er nærmere 150 unger som er født i 2007 som bor i skolekretsen pr dags dato. De løser dette med å bygge brakker akkurat nå, men det sier en del om problemstillingen.
![]() |
![]() |
#31 |
Lille tyrann
Vel, dere får i det minste brakker....
![]() |
#32 |
Off the map.
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloHåper du finner et alternativ, for jeg kan tenke meg at førsteklasse kan fullstendig ta lærelysten og iveren fra en såpass skarp gutt. Jeg har tenkt mange ganger på en gutt i barnehagen til jenta vår, han kunne legge sammen bilnummer i hodet. Lurer på om han har fått fortsette den reisen eller om han (som jeg tror Inagh fikk høre om sin sønn) sikkert stagnerte og ble tatt igjen av de andre.
![]() |
#33 |
ej ikke møjkets heije
|
Nå har jeg jo allerede et barn på den skolen hvor knerten egentlig skal begynne. Der opplever vi at de overhodet ikke har tilrettelegging i matte. Jeg har spurt etter dette, men fått beskjed om at det ikke gjøres i 1. klasse fordi de vil sikre at barna ikke bare kan sin ene regnemåte, men lærer å angripe små tallmengder fra flere vinkler. Jeg skjønner tankegangen, men hva med de barna som allerede gjør dette?
![]() |
![]() |
#34 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloEt alternativ er jo privatundervisning i fag ungen ligger langt fremme i. Det gjorde vi da skolen ikke kunne tilrettelegge for storesøster som snakket veldig bra engelsk, og skolen var ærlige på at de ikke kom til å tilrettelegge mer enn å tilby henne bøker fra trinnene over. Istedet fant vi et tilbud etter skoletid der hun lærte engelsk skriftlig og muntlig på høyere nivå og så fikk hun "fri" engelsktimene (dvs fikk sitte og lese engelske bøker istedet for å følge med på undervisningen). Det funket greitt i noen år. Nå har de andre tatt henne mer igjen og ekstratilbudet er ikke lenger så nødvendig, så vi har sluttet med det.
![]() |
![]() |
#35 |
Dragedytteren
|
1.klasse på Steinerskolen har ikke fag på samme måte som vanlige skoler. Jeg ville ikke anbefalt det for et barn som vil ha utfordringer i matte.
![]() |
#36 |
Off the map.
|
![]() Sv: Privatskoler i OsloJeg vil si det høres ut som at han er på det nivået min datter er på nå. Hun går i tredje og det er ingen som er flinkere enn henne i matte i klassen tror jeg. Ut i fra det så tenker jeg at de faktisk MÅ. Eventuelt så må dere anskaffe andre bøker og la han kjøre sitt eget løp. Det er jo over et år til han begynner på skolen, så innen den tid vil han jo være enda lenger framme. (og i min naivitet så ønsker jeg jo at det skal være en BRA ting)
røverunger 03 og 08 Sist redigert av mkj : 11-05-12 kl 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ej ikke møjkets heije
|
Det var dette de gjorde med mannen min, men da innenfor rammene av den offentlige skolen. Jeg forventer IKKE samme opplegg som han fikk, altså. Han gjorde seg ferdig med mattebøkene i barneskolen da han gikk i 3. klasse. Og de tre neste årene så fikk han gå til rektor i alle mattetimene. Og de gjorde forskjellige matterelaterte ting sammen. Blant annet mye statistikk som ikke inngikk i pensum. Men dette skjedde bare fordi rektoren syntes det var utrolig kult å jobbe med mannen min på denne måten.
![]() |
![]() |
#38 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har ikke ekstremt mye erfaring med Steinerskolen, men jeg har en kusine som gikk der i alle de 12 årene. Faren hennes er realist, og var sjokkert over hvor lite de lærte i matte. Så han måtte stå for undervisningen i det faget selv.
![]() |
![]() |
#39 |
Ringskrømt
|
Jøss, så utrolig smart han er. Og bare 4,5 år! Helt vanvittig!
![]() |
#40 |
Off the map.
|
Ja, nesten sprøtt.
![]() |
|
|