Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privatskoler i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 23:24   #21
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Privatskoler i Oslo

Oslo kommune jobber med å starte en internasjonal skole i byen, akkurat blitt vedtatt. Det kan jo være den er oppe og går.

Ellers er Kastellet skole veldig gode på tilrettelegging og bruker mestringsgrupper på nivå veldig bra. Det er jo en skole som ikke ligger for langt unna.

Gammel 10-05-12, 23:43   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Den tyske skolen skal undersøkes. Jeg kan ikke akkurat si at jeg er noen mester i tysk, men jeg har greie karakterer fra tysk b-språk på videregående. Terskelen for å friske opp tysken er langt lavere. Majorstua er jo også forholdsvis sentralt.

Den tyske skolen har godt faglig fokus, og pleier å ligge særlig godt an på nasjonale prøver i matematikk. Det ser ut for meg som at de har et noe høyere nivå på matematikk enn den norske skolen, men de legger ikke i utgangspunktet mye vekt på individuell tilrettelegging. Derimot vil jo språket gjøre at norske barn automatisk får en del mer utfordring enn de ville fått i norsk skole. (Det var en stor del av vår egen motivasjon for å velge den skolen.)

Vi har, som du vet, noen års erfaring, og om du lurer på noe konkret, kan du godt spørre. Og ellers går det sikkert an å besøke dem og slå av en prat omkring gutten deres og hva de mener de kan tilby.

Gammel 11-05-12, 07:09   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det koster litt da, men det blir jo en prioriteringssak. (Rundt 300.000 i året mener jeg det var sist jeg sjekket.)

Skriver du virkelig 300.000 i året her? Ja, da utgår det. En null mindre lar seg gjøre. Mannen min jobber ikke så langt unna, men i så fall må han forhandle frem parkeringsplass på jobb (akkurat det skal nok la seg gjøre). Men til den prisen trenger vi ikke vurdere det lenger. 300 000 er ikke en prioriteringssak for oss.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den tyske skolen har godt faglig fokus, og pleier å ligge særlig godt an på nasjonale prøver i matematikk. Det ser ut for meg som at de har et noe høyere nivå på matematikk enn den norske skolen, men de legger ikke i utgangspunktet mye vekt på individuell tilrettelegging. Derimot vil jo språket gjøre at norske barn automatisk får en del mer utfordring enn de ville fått i norsk skole. (Det var en stor del av vår egen motivasjon for å velge den skolen.)

Vi har, som du vet, noen års erfaring, og om du lurer på noe konkret, kan du godt spørre. Og ellers går det sikkert an å besøke dem og slå av en prat omkring gutten deres og hva de mener de kan tilby.

Takk for tilbudet. Det er godt mulig at vi lurer på mer etterhvert. Særlig knyttet til å la barnet få undervisning på et språk de i utgangspunktet ikke behersker. Sjekket dere om Poden hadde noe form for språkøre før han begynte der? Knerten var slett ikke av de raskeste til å lære seg å snakke (norsk altså), men han bygde jo fort opp et stort vokabular. Særlig innen sine interesseområder. Men jeg aner ikke om dette har noe å si for hans senere evne til å lære seg språk? Han snakker forholdsvis grammatisk riktig nå.

Jeg ser at han lærer på en helt annen måte en snuppa. Leseteknikkene deres er helt grunnleggende forskjellig, og sånn er tilnærmingen til matteoppgaver også.

Eller kanskje jeg rett og slett må lære meg å slå meg til ro med at jeg har fått unger som ikke skal lære basisfag de første årene på skolen. Ungene har kanskje ikke vondt av å lære å kjede seg? Vi utfordrer dem jo faglig hjemme.

Gammel 11-05-12, 07:26   #24
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

OIS kostet 140 000 per år i 2009. Jeg har hørt at de har skrudd opp prisen i forbindelse med byggearbeiderne, men 300 000 hørtes vel høyt ut.

Hvorfor vil du ikke vurdere Steinerskolen? De har avdelinger på hovseter og på Nordstrand og Nesodden.

Gammel 11-05-12, 07:26   #25
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

En bitteliten kommentar til Kastellet: den er smekk full, og er vanskelig å få plass på.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 07:37   #26
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

En bitteliten kommentar til Kastellet: den er smekk full, og er vanskelig å få plass på.

Jeg vil vel si nærmest umulig, siden de som sogner til den ikke får plass en gang... Det gjelder igrunnen mange av de skolene som går for å være bra, tror jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 07:41   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg vil vel si nærmest umulig, siden de som sogner til den ikke får plass en gang... Det gjelder igrunnen mange av de skolene som går for å være bra, tror jeg.

Skolen vi sogner til går også egentlig for å være bra; hvertfall relativt sett. De jeg kjenner som har byttet til den skolen og fra en annen sier at den er veldig bra, og de kommer fra mange forskjellige steder. Det er nok bare jeg som er skrekkelig kravstor (og husker min egen skolegang litt for godt).

Både jeg og mannen min var svært skoleflinke. Jeg husker skolen som drepende kjedelig. Mannen min har en annen oppfatning (men fikk også spesialtilpasset undervisning i matte gjennom hele barneskolen).

Gammel 11-05-12, 07:43   #28
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er fornuftig å finne ut om andre alternativer er bedre for deres sønn, jeg. Kravstor, mulig det, men det handler jo bare om å tilrettelegge best mulig.

Groucho Marx
Gammel 11-05-12, 07:50   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen vi sogner til går også egentlig for å være bra; hvertfall relativt sett.

Ja, jeg mente ikke egentlig at det ville løse noe å bytte til en annen skole som gikk for å være bra (men Pamina påpekte vel at Kastellet var kjent for å være ekstra bra på akkurat dette), det var mer en generell kommentar rundt at "shopping" av offentlige skoler i Oslo ikke virker særlig enkelt slik det er nå. Kanskje særlig ikke i øst/sørøst? Det er stappfullt hos oss også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 07:55   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, jeg mente ikke egentlig at det ville løse noe å bytte til en annen skole som gikk for å være bra (men Pamina påpekte vel at Kastellet var kjent for å være ekstra bra på akkurat dette), det var mer en generell kommentar rundt at "shopping" av offentlige skoler i Oslo ikke virker særlig enkelt slik det er nå. Kanskje særlig ikke i øst/sørøst? Det er stappfullt hos oss også.

Det er virkelig sant. Skolene er absurd fulle nå. Når knerten skal begynne på skolen høsten 2013 har skolen egentlig bare plass til 84 barn. Og det er nærmere 150 unger som er født i 2007 som bor i skolekretsen pr dags dato. De løser dette med å bygge brakker akkurat nå, men det sier en del om problemstillingen.

Gammel 11-05-12, 08:01   #31
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Det er virkelig sant. Skolene er absurd fulle nå. Når knerten skal begynne på skolen høsten 2013 har skolen egentlig bare plass til 84 barn. Og det er nærmere 150 unger som er født i 2007 som bor i skolekretsen pr dags dato. De løser dette med å bygge brakker akkurat nå, men det sier en del om problemstillingen.

Vel, dere får i det minste brakker....

Groucho Marx
Gammel 11-05-12, 08:18   #32
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Håper du finner et alternativ, for jeg kan tenke meg at førsteklasse kan fullstendig ta lærelysten og iveren fra en såpass skarp gutt. Jeg har tenkt mange ganger på en gutt i barnehagen til jenta vår, han kunne legge sammen bilnummer i hodet. Lurer på om han har fått fortsette den reisen eller om han (som jeg tror Inagh fikk høre om sin sønn) sikkert stagnerte og ble tatt igjen av de andre.

De MÅ jo bare tilrettelegge tenker jeg, men det er dessverre ikke alle som opplever at det funker. Han kunne jo hoppe over og begynne i høyere trinn på matte, vet det er noen som gjør det.

Gammel 11-05-12, 08:31   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Håper du finner et alternativ, for jeg kan tenke meg at førsteklasse kan fullstendig ta lærelysten og iveren fra en såpass skarp gutt. Jeg har tenkt mange ganger på en gutt i barnehagen til jenta vår, han kunne legge sammen bilnummer i hodet. Lurer på om han har fått fortsette den reisen eller om han (som jeg tror Inagh fikk høre om sin sønn) sikkert stagnerte og ble tatt igjen av de andre.

De MÅ jo bare tilrettelegge tenker jeg, men det er dessverre ikke alle som opplever at det funker. Han kunne jo hoppe over og begynne i høyere trinn på matte, vet det er noen som gjør det.

Nå har jeg jo allerede et barn på den skolen hvor knerten egentlig skal begynne. Der opplever vi at de overhodet ikke har tilrettelegging i matte. Jeg har spurt etter dette, men fått beskjed om at det ikke gjøres i 1. klasse fordi de vil sikre at barna ikke bare kan sin ene regnemåte, men lærer å angripe små tallmengder fra flere vinkler. Jeg skjønner tankegangen, men hva med de barna som allerede gjør dette?

En av knertens greier er å legge sammen telefonnumre. Han finner dem i avisa, og så regner han dem sammen. Han redegjør også for hvordan han regner. Noen ganger velger han å legge sammen 4 2-sifrede tall, mens andre ganger legger han sammen de 8 sifrene. Når vi spør hvorfor han velger som han gjør, så har han gode begrunnelser. Han klarer å se hele regnestykket i en sammenheng også. Når han skulle legge sammen 15+12+5 (frorøvrig tallene til navnet OLE som er det første navnet hans og som han han også talte seg frem til helt selv), så strevde han en liten stund med 15+12 før han innså at 15+5 var enklere og da var det lettere å legge til 12 etterpå. Alt skjedde uansett på sekunder. Ting tyder altså på at han har den grunnleggende forståelsen inne.

Snuppa er også god i matte, men er bare vanlig god. Ikke i nærheten av knerten, og hun er også nesten 3 år eldre enn ham.

Gammel 11-05-12, 08:36   #34
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et alternativ er jo privatundervisning i fag ungen ligger langt fremme i. Det gjorde vi da skolen ikke kunne tilrettelegge for storesøster som snakket veldig bra engelsk, og skolen var ærlige på at de ikke kom til å tilrettelegge mer enn å tilby henne bøker fra trinnene over. Istedet fant vi et tilbud etter skoletid der hun lærte engelsk skriftlig og muntlig på høyere nivå og så fikk hun "fri" engelsktimene (dvs fikk sitte og lese engelske bøker istedet for å følge med på undervisningen). Det funket greitt i noen år. Nå har de andre tatt henne mer igjen og ekstratilbudet er ikke lenger så nødvendig, så vi har sluttet med det.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 08:48   #35
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Hvorfor vil du ikke vurdere Steinerskolen? De har avdelinger på hovseter og på Nordstrand og Nesodden.

1.klasse på Steinerskolen har ikke fag på samme måte som vanlige skoler. Jeg ville ikke anbefalt det for et barn som vil ha utfordringer i matte.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 08:49   #36
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil si det høres ut som at han er på det nivået min datter er på nå. Hun går i tredje og det er ingen som er flinkere enn henne i matte i klassen tror jeg. Ut i fra det så tenker jeg at de faktisk MÅ. Eventuelt så må dere anskaffe andre bøker og la han kjøre sitt eget løp. Det er jo over et år til han begynner på skolen, så innen den tid vil han jo være enda lenger framme. (og i min naivitet så ønsker jeg jo at det skal være en BRA ting)

Mannen min har engasjert en 14-15-åring som ekstrajobb i firmaet sitt. Han ligger langt lang foran de andre, han tar realfag på universitetet nå. Jeg har mang en gang tenkt at jeg må finne ut hvordan de har løst skolegangen. Men jeg tror uansett ikke at barn bare blir sånn av seg selv, uten en eller annen form for oppfølging med ekstra undervisning og oppgaver. (Og det er heller ikke det at jeg mener det bør være et mål for så mange, men Knerten din høres jo ut som en sånn en, at det er sånne ting som gir han mestringskick. )

Sist redigert av mkj : 11-05-12 kl 08:54.
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 08:51   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Et alternativ er jo privatundervisning i fag ungen ligger langt fremme i. Det gjorde vi da skolen ikke kunne tilrettelegge for storesøster som snakket veldig bra engelsk, og skolen var ærlige på at de ikke kom til å tilrettelegge mer enn å tilby henne bøker fra trinnene over. Istedet fant vi et tilbud etter skoletid der hun lærte engelsk skriftlig og muntlig på høyere nivå og så fikk hun "fri" engelsktimene (dvs fikk sitte og lese engelske bøker istedet for å følge med på undervisningen). Det funket greitt i noen år. Nå har de andre tatt henne mer igjen og ekstratilbudet er ikke lenger så nødvendig, så vi har sluttet med det.

Det var dette de gjorde med mannen min, men da innenfor rammene av den offentlige skolen. Jeg forventer IKKE samme opplegg som han fikk, altså. Han gjorde seg ferdig med mattebøkene i barneskolen da han gikk i 3. klasse. Og de tre neste årene så fikk han gå til rektor i alle mattetimene. Og de gjorde forskjellige matterelaterte ting sammen. Blant annet mye statistikk som ikke inngikk i pensum. Men dette skjedde bare fordi rektoren syntes det var utrolig kult å jobbe med mannen min på denne måten.

På en måte er det jo dette vi gjør nå. Vi leker mye med tall hjemme hos oss (sånn er det når man har to foreldre som liker matte). Begge ungene synes det er veldig gøy, ellers hadde vi nok ikke gjort dette. Når vi bakte på onsdag så fikk de i oppgave å finne ut hvor mye vi skulle hatt av hver ting hvis vi doblet eller halverte oppskriften, og hva hvis vi tredoblet?

Gammel 11-05-12, 08:55   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg har ikke ekstremt mye erfaring med Steinerskolen, men jeg har en kusine som gikk der i alle de 12 årene. Faren hennes er realist, og var sjokkert over hvor lite de lærte i matte. Så han måtte stå for undervisningen i det faget selv.

Knerten er ikke en danse- og føle-unge, så steinerskolen høres ikke riktig ut for ham.

Gammel 11-05-12, 08:59   #39
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg jo allerede et barn på den skolen hvor knerten egentlig skal begynne. Der opplever vi at de overhodet ikke har tilrettelegging i matte. Jeg har spurt etter dette, men fått beskjed om at det ikke gjøres i 1. klasse fordi de vil sikre at barna ikke bare kan sin ene regnemåte, men lærer å angripe små tallmengder fra flere vinkler. Jeg skjønner tankegangen, men hva med de barna som allerede gjør dette?

En av knertens greier er å legge sammen telefonnumre. Han finner dem i avisa, og så regner han dem sammen. Han redegjør også for hvordan han regner. Noen ganger velger han å legge sammen 4 2-sifrede tall, mens andre ganger legger han sammen de 8 sifrene. Når vi spør hvorfor han velger som han gjør, så har han gode begrunnelser. Han klarer å se hele regnestykket i en sammenheng også. Når han skulle legge sammen 15+12+5 (frorøvrig tallene til navnet OLE som er det første navnet hans og som han han også talte seg frem til helt selv), så strevde han en liten stund med 15+12 før han innså at 15+5 var enklere og da var det lettere å legge til 12 etterpå. Alt skjedde uansett på sekunder. Ting tyder altså på at han har den grunnleggende forståelsen inne.

Snuppa er også god i matte, men er bare vanlig god. Ikke i nærheten av knerten, og hun er også nesten 3 år eldre enn ham.

Jøss, så utrolig smart han er. Og bare 4,5 år! Helt vanvittig!

Gammel 11-05-12, 09:04   #40
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jøss, så utrolig smart han er. Og bare 4,5 år! Helt vanvittig!

Ja, nesten sprøtt.

Min sønn er noen få måneder yngre. Han kan telle til 20 - og er ellers en oppvakt kar han altså. Det er ikke så rart at de er så forskjellige sånn egentlig, men med tanke på at Tjorven og jeg har hver vår storesøster som er ganske like, så er det litt fascinerende å se hvor forskjellig man blir. Datteren min var ikke så utrolig flink i matte, men er utrolig flink til å lese. Sønnen min kan knapt sine egne bokstaver og er nå like gammel som datteren min var da hun begynte å lese. Han har rett og slett ikke interesse, og ingen tid til å sitte med sånt. Det er biler, tog og båter som skal kjøres rundt og rundt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:38.