Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 15:47   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Skjerpings. Gå og vask munnen din (evt fingrene du har tastet med). Ingen har dratt noe rasismekort her, bare prøvd å understreke at selv om spørsmålet ikke er ufint, kan det oppleves utidig å hele tiden skulle måtte forklare at du egentlig ikke kommer fra Toten siden du er brun.

Neida, ingen har kalt meg for rasist, (og det skulle da bare mangle) men av og til blir man (OK, jeg, da) barnslig trassig når folk blir overdrevent PK og man får inntrykk av en mørk nordmann for alt i verden ikke må behandles på samme måte som en lys nordmann.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:50   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Neida, ingen har kalt meg for rasist, (og det skulle da bare mangle) men av og til blir man (OK, jeg, da) barnslig trassig når folk blir overdrevent PK og man får inntrykk av en mørk nordmann for alt i verden ikke må behandles på samme måte som en lys nordmann.

Jeg oppfatter det som at mørke nordmenn IKKE blir behandlet som lyse nordmenn, men tvert i mot må svare grundigere for seg enn det du og jeg må.

Gammel 18-05-12, 15:51   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner (igjen) ikke hva du mener. Er ikke hele poenget i diskusjonen her at man skal behandle lyse og mørke nordmenn likt? Og dermed ikke lage et poeng ut av hvilken hudfarge de har?

Sånn at hvis man, for å dra det samme eksempelet frem igjen, ikke ville spurt en lys totning om "Men er en av foreldrene eller besteforeldrene dine fra et annet sted enn Toten? Er du, eller en av foreldrene dine, adoptert, kanskje?" - så er det ikke "likebehandling" å spørre en mørk totning om de samme tingene.

Gammel 18-05-12, 15:53   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

(Lisa: Får ikke prikket deg, men riktig antatt. )

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 16:07   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner (igjen) ikke hva du mener. Er ikke hele poenget i diskusjonen her at man skal behandle lyse og mørke nordmenn likt? Og dermed ikke lage et poeng ut av hvilken hudfarge de har?

Sånn at hvis man, for å dra det samme eksempelet frem igjen, ikke ville spurt en lys totning om "Men er en av foreldrene eller besteforeldrene dine fra et annet sted enn Toten? Er du, eller en av foreldrene dine, adoptert, kanskje?" - så er det ikke "likebehandling" å spørre en mørk totning om de samme tingene.

Hvis hudfargen er det eneste som gjør at man lurer er det en ting, men ofte er det jo noe som trigger et oppfølgingsspørsmål. "Du høres ikke ut som du er derfra, har du bodd der hele livet"? for eksempel. "Der har jeg også endel slektninger, kjenner du til x eller y"? "Har dere alltid bodd der eller er dere også innflyttere"?

Hvis man kan stille slike spørsmål til lyshudede, men må ha et filter på for mørkhudede gjør ikke det akkurat at man blir mindre oppmerksom på forskjeller i hudfarge.

Men jeg skjønner at man kan få mark av forhør av typen Lisa skisserer der det man egentlig spør om er "hvor i verden har du de mørke genene dine fra"? Faktisk vil jeg tro at det er bedre å stille det spørsmålet direkte istedenfor å insinuere at man ikke er fra Toten om man er litt mørkere enn snittet.

Gammel 18-05-12, 15:48   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fatter at det ikke går an å se konteksten og når du, rine sier at tråden gir deg lyst til å stemme FrP så synes jeg ikke det er morsomt lenger engang. For det handler om nettopp det at brune norske unger skal slippe å måtte gå tilbake flere generasjoner og forklare for familien kommer fra når du blir spurt på bussen om hvor du kommer fra. Hvis du ikke ser forskjellen på det nivået og hvordan det preger livet ditt i det daglige, og om du bor i utlandet og folk spør så blir det bare for dumt. Og ja, jeg sier "for dumt" for det blir det jaggu til og med på FP til tider.

CONTEXT IS EVERYTHING.

Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 13:46.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 21:49   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er ganske instruktivt å bo en stund i utlandet, på et sted der man er veldig synlig utlending.

– Unnskyld meg, men hvor er du fra?
– Norge.
– Hva i ALLE DAGER gjør du her?!

Tror jeg har hatt flere hundre sånne samtaler med vilt fremmede, og 90 % av de som synes det er en god idé å spørre om slikt, er folk jeg helst ikke vil snakke med.

Jeg har også hatt mange sånne samtaler. Men jeg synes i grunnen det er litt kjekt jeg. Det er ekstremt mange amerikanere som har en vag bakgrunn fra Norge når de bare kjenner etter, har jeg funnet ut.

Og så får man sånne morsomme historier som den jeg ble fortalt i går. Og da man virkelig er glad for at man skal hjem til Norge og ungene ikke skal gå på High School her...

Geografilæreren til norsk gutt?. "So, you are from one of the Norwegian countries?" Geografilæreren!

/

Ellers kan jeg jo bare gjenta at jeg er mor til et stk brunt barn som synes det er stas å fortelle at hun er fra Colombia til alle som gidder å høre på. Så folk er forskjellige. Og siden jeg selv er ei som ofte tråkker i salaten med begge beina, så må jeg si at jeg garantert har tråkket folk på såre tær med teite spørsmål. Men alternativet er jo å holde kjeft, og alle som kjenner meg vet at det egentlig ikke er et alternativ.

Gammel 18-05-12, 22:00   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har også hatt mange sånne samtaler. Men jeg synes i grunnen det er litt kjekt jeg. Det er ekstremt mange amerikanere som har en vag bakgrunn fra Norge når de bare kjenner etter, har jeg funnet ut.

Og så får man sånne morsomme historier som den jeg ble fortalt i går. Og da man virkelig er glad for at man skal hjem til Norge og ungene ikke skal gå på High School her...

Geografilæreren til norsk gutt?. "So, you are from one of the Norwegian countries?" Geografilæreren!

/

Ellers kan jeg jo bare gjenta at jeg er mor til et stk brunt barn som synes det er stas å fortelle at hun er fra Colombia til alle som gidder å høre på. Så folk er forskjellige. Og siden jeg selv er ei som ofte tråkker i salaten med begge beina, så må jeg si at jeg garantert har tråkket folk på såre tær med teite spørsmål. Men alternativet er jo å holde kjeft, og alle som kjenner meg vet at det egentlig ikke er et alternativ.

*slettet*

Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 13:49. Årsak: for personlig
Gammel 18-05-12, 22:10   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men datteren din er jo fra Colombia Milfrid? Eller er hun født her? Det er fint at flere med "brune" barn deler erfaringer men siden kommentaren om at alle er forskjellig så lurer jeg på om dere mener det er feil at mitt barn sier hun er norsk når folk spør? Hun sier mamma er fra Norge og daddy fra London. Folk godtar ikke dette og vil jo frem til at det må være en mer "eksotisk" connection. (Og det er jo da daddys foreldres hjemland før de flyttet til UK). Så selv om vi jobber mye med at hun skal prøve å ha et forhold til dette landet hun strengt tatt ikke kjenner overhode (besteforeldres fødested) så vil det jo aldri føles naturlig for hun så si at hun er noe annet en norsk, eller da fra London som hun i økende grad gjør. Men for disse idiotene som sitter på bussen eller møter henne og spør uten å blunke, - "så søt, hvor kommer du fra da?" så får de bare ta innover seg at det går an i år 2012 og se ut som hun gjør og ha to foreldre som er født og oppvokst i Europa.

Datteren min er født i Colombia. Niobe er født i Sør-Korea. Datteren min synes det er kjempestas å svare at hun er fra Colombia, Niobe er ikke der.

Altså, datteren min sier jo hun er norsk. Men så sier hun også at hun er fra Colombia. For henne er det bare positivt å være fra Colombia, og det er jeg veldig glad for.

Når det er sagt så liker hun ikke å skille seg ut, så egentlig er det litt rart at hun synes det er så stas å påpeke at hun er fra Colombia. Men jeg tror rett og slett bare at hun er stolt av det og at det er derfor hun liker å fortelle det.

Og nei, jeg synes ikke det er feil at datteren din sier hun er norsk. Jeg synes alle som er norske skal få si de er norske, uavhengig av hudfarge og hvor de er født.

Jeg er såpass inne i adopsjonsverden at jeg neppe hadde spurt et menneske som snakker kav norsk om hvor det er fra, all den tid jeg hadde antatt at mennesket var adoptert eller andregenerasjonsinnvandrer. Men jeg er såpasse frekk (eller som jeg synes selv: interesserert....) at jeg kan finne på å spørre folk om de er adoptert, og i såtilfelle fra hvor. Jeg synes det er dumt om det at jeg spør om det gjør at noen føler seg ille berørt.

Og om jeg hadde truffet deg, Lisa, så hadde jeg kanskje spurt om datteren din var adoptert. Hadde det vært et spørsmål du ble støtt av?

Gammel 18-05-12, 22:15   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Datteren min er født i Colombia. Niobe er født i Sør-Korea. Datteren min synes det er kjempestas å svare at hun er fra Colombia, Niobe er ikke der.

Altså, datteren min sier jo hun er norsk. Men så sier hun også at hun er fra Colombia. For henne er det bare positivt å være fra Colombia, og det er jeg veldig glad for.

Når det er sagt så liker hun ikke å skille seg ut, så egentlig er det litt rart at hun synes det er så stas å påpeke at hun er fra Colombia. Men jeg tror rett og slett bare at hun er stolt av det og at det er derfor hun liker å fortelle det.

Og nei, jeg synes ikke det er feil at datteren din sier hun er norsk. Jeg synes alle som er norske skal få si de er norske, uavhengig av hudfarge og hvor de er født.

Jeg er såpass inne i adopsjonsverden at jeg neppe hadde spurt et menneske som snakker kav norsk om hvor det er fra, all den tid jeg hadde antatt at mennesket var adoptert eller andregenerasjonsinnvandrer. Men jeg er såpasse frekk (eller som jeg synes selv: interesserert....) at jeg kan finne på å spørre folk om de er adoptert, og i såtilfelle fra hvor. Jeg synes det er dumt om det at jeg spør om det gjør at noen føler seg ille berørt.

Og om jeg hadde truffet deg, Lisa, så hadde jeg kanskje spurt om datteren din var adoptert. Hadde det vært et spørsmål du ble støtt av?

Nå er jo ikke jeg Lisa, men jeg har fått spørsmål om guttene er adopterte, og jeg blir ikke støtt av det. Som regel kommer spørsmålet fra folk som ikke har sett på dem sånn helt ordentlig, for når det gjør det blir de litt flaue siden spesielt storebror er lik meg.

Gammel 18-05-12, 22:34   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Som sagt, der jeg kommer fra spør de ofte om dette og jeg skal ikke gjenta ordrett hva jeg svarer, men som oftest type svar "neida, du vet, i byen har integrasjonen gått så langt at vi til og med ......... "

Hadde jeg blitt støtt om du hadde spurt meg om min datter var adoptert? Jeg tror ikke du hadde gjort det slik jeg kjenner deg for du hadde sett med en gang at hun er veldig lik meg i ansiktet (poor kid). Kanskje du hadde spurt om hun hadde sett ut som om hun kom fra et typisk adopsjonsland som Kina eller Colombia?

Jeg synes forøvrig det er flott at jenta di sier hun er fra Colombia, det betyr jo at hun er stolt av det og har et forhold til nettopp det at hun er fra Colombia.

Men er vi ikke alle egentlig enige om at folk, barn og voksene, uansett hudfarge selv skal ha retten til å definere hvor de kommer fra? Så behandler man alle mennesker likt og godtar det svaret man får uten å sette spørsmålstegn eller tvil ved det svaret som blir gitt.

Gammel 18-05-12, 22:11   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

/

Da kan jeg følge opp med at min gegrafilærer som senior på high school i USA egentlig var skolens fotball coach. Senior er da omtrent som trdje klasse på videregående. Geografitimen minnet om de vi hadde i fjerde klasse på barneskolen, hvor hvert kapittel tok for seg ett land, og listet opp flagg, nasjonalrett, antall innbyggere osv. Det måtte vi pugge til neste time, også fikk vi den samme lista som spørsmål. Av en eller annen grunn var Albania et land som var viktig nok til å få sitt eget kapittel, men ikke Norge. Mens vi pugget skrev læreren "dikt" til oss. Mitt lød som følger:

She's never been to college
She's never been to school
But when it comes to dating americans
She's an educated fool

Sist redigert av Tallulah : 18-05-12 kl 22:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 22:15   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da kan jeg følge opp med at min gegrafilærer som senior på high school i USA egentlig var skolens fotball coach. Senior er da omtrent som trdje klasse på videregående. Geografitimen minnet om de vi hadde i fjerde klasse på barneskolen, hvor hvert kapittel tok for seg ett land, og listet opp flagg, nasjonalrett, antall innbyggere osv. Det måtte vi pugge til neste time, også fikk vi den samme lista som spørsmål. Av en eller annen grunn var Albania et land som var viktig nok til å få sitt eget kapittel, men ikke Norge. Mens vi pugget skrev læreren "dikt" til oss. Mitt lød som følger:

She's never been to college
She's never been to school
But when it comes to dating americans
She's an aducated fool

Unnskyld, men.

Min erfaring er at skolen blir dårligere og dårligere og dårligere her i USA. Jeg er ganske imponert over pensum på elementary school her. Men jeg hører de som har unger på Junior High og High school er langt fra like imponert. Når man feks deler ut prøvesvarene på forhånd, sånn at de på footbal teamet skal få gode nok karakterer...

Gammel 18-05-12, 15:34   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkelig så forskjellige folk kan være. Jeg har også bodd i ytlandet og jeg fått flere spørsmål av typen "Hva gjør du her, da? (Mine var riktig nok ikke med utropstegn bak, mulig det er forskjellen. ) Jeg har ikke oppfattet spørsmålet som utidig og har har god kontakt med folk den dag i dag som jeg er ganske sikker på stilte meg spørsmålet i løpet av første gang de snakket med meg.

Gammel 18-05-12, 15:43   #15
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Storebror var i barnepassen på Elixia heromdagen. Han ble tiltalt to ganger, med spørsmålene: Hvor kommer du fra? (Norge! svarte storebror glatt) og Hvor kommer pappan din fra da? (Han er også fra Norge! svarte storebror like glad).

Barnepasseren skjønte jo ikke at hans brune hud kommer fra morens side. Det var bare av nysgjerrighet og ikke for å bli kjent med ham som disse spørsmålene ble stilt (for da hadde det naturlige vært å spørre om alder, skole, interesser osv). Storebror var litt fundersom etterpå og lurte på hvorfor han ble spurt om dette og ikke lillesøster (som ser norsk ut). Han har ikke tenkt på at han ser annerledes ut før. Jeg skjønner godt at man spør, men synes at det å stille egen nysgjerrighet ikke er grunn nok (ihvertfall når det gjelder barn).

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:37   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ble du konfrontert med utlendingskapet ditt på bussen daglig?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 15:38   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Nei, mer i sosiale settinger. Nå skilte jeg meg jo ikke ut utseendemessig, så "ulikheten" kom jo ikke fram før jeg begynte å snakke. Folk som er brautende og buser ut med personlige spørsmål sånn "in your face" og umiddelbart etter å ha møtt noen, har jeg heller ikke mye til overs for, og jeg må innrømme at kimen til et livslangt vennskap med meg som regel ikke blir sådd på den måten. Men spørsmål av typen "what brings you here?" har jeg ingen problemer med.

Gammel 18-05-12, 15:48   #18
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har fått det spørsmålet mange ganger og svarer først Oslo og om jeg får spørsmål om hvor er du egentlig fra? Svarer jeg med bydelen i Oslo jeg er fra. Jeg ser ikke ut som om jeg er fra Oslo, siden jeg er adoptert , men jeg er jo derfra. Har jo ikke noen minner fra landet jeg er adoptert fra og heller ikke foreldre derfra.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 16:23   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg har fått det spørsmålet mange ganger og svarer først Oslo og om jeg får spørsmål om hvor er du egentlig fra? Svarer jeg med bydelen i Oslo jeg er fra. Jeg ser ikke ut som om jeg er fra Oslo, siden jeg er adoptert , men jeg er jo derfra. Har jo ikke noen minner fra landet jeg er adoptert fra og heller ikke foreldre derfra.

Datteren min drar det også ned på bydelsnivå etter Oslo og Ullevål men det hjelper jo ikke for de som har bestemt seg for at det umulig kan stemme.

Kanskje bare lettere å svare at man er fra magen til mora si som en klassekamerat av henne svarer.

Gammel 18-05-12, 16:29   #20
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa, Skilpadda og nolo: Jeg oppfatter det som om dere mener at spørsmålet aldri kan stilles til noen med en annen hudfarge enn hvit. Stemmer det?

Nei, det mener jeg ikke. Jeg spør også folk om de kommer fra der eller der eller har familie fra ulike steder: Er du fra Stavanger, er du født i Sør-Korea er du datteren til Rune Rudberg osv.

Men det jeg prøver å si er at jeg skjønner at folk med mørk hud i Norge kan bli oppgitt hvis det er spørsmål om opprinnelsesland stadig vekk, og når det ikke holder å si Bergen. Ikke at det skal være et ikke-tema, men at det kan være irriterende, og at jeg slipper sånne spørsmål, men det gjør ikke ungene mine, som er mørke i huden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.