|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Men nå handler det plutselig om noen har krav på å vite noe.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Forskjellen er vel at man antar du og familien din har samme røtter, mens om man spør en med et utenlandsk utseende går man med brask og bram _egentlig_ inn og spør hvorvidt vedkommende er adoptert, eller om familien er innvandrere. "hvordan har det seg at du som snakker bodøværing mener at du kommer fra Bergen. Her må du forklare familieforholdene" er lsm temmelig uskyldig. Dette kan man spørre folk om uavhengig av hudfarge også. Mens "hvordan har det seg ut du som _ser ut_ som du kommer fra xxxx mener at du kommer fra Toten. Her må du forklare familieforholdene" blir hakket mer, tja, insulting. Siden man spør _kun_ pga hudfarge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
Men Candy, rine har jo forklart ganske omstendig om hva det er som gjør at hun ville ha spurt, og det er jo grunner (språk) som andre i tråden har flagget, og som ikke får noen kommentarer.
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
Det kan godt hende at rine blir møtt med fordommer, men når man skriver ting som "jeg forbeholder meg retten til" å gjøre ting som folk det berører sier tydelig at de helst slipper, så synes jeg ikke det er fordomsfullt å påpeke det. Det var kanskje ikke den mest smakfulle måten, det innrømmer jeg.
![]() |
|
|