Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken by blir Norges søkerkandidat til OL? (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-07, 22:38   #61
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken by blir Norges søkerkandidat til OL? (Dagbladet)

Det er tydelig mye følelser ute og går i denne saken. Og ut fra Oslo-avisenes dekning og kommentarer på saken aner jeg en god del bitterhet i sør. Personlig synes jeg det er lite kledelig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-07, 22:43   #62
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det er tydelig mye følelser ute og går i denne saken. Og ut fra Oslo-avisenes dekning og kommentarer på saken aner jeg en god del bitterhet i sør. Personlig synes jeg det er lite kledelig.

Dagbladet stiller i særklasse i dag.

Gammel 31-03-07, 22:57   #63
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg synes media har en forpliktelse til å få formidlet til det norske folk hvor gal denne avgjørelsen var Det er tross alt folket som må betale for moroa.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-07, 23:12   #64
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg synes media har en forpliktelse til å få formidlet til det norske folk hvor gal denne avgjørelsen var Det er tross alt folket som må betale for moroa.

Unnskyld, men dette blir for meget for meg. Nå må jeg fnise litt.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-07, 23:30   #65
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Unnskyld, men dette blir for meget for meg. Nå må jeg fnise litt.

Helt i orden, jeg skrev innlegget med en aldri så liten dose humor. Derav blinkesmiley. Men jeg mener fortsatt at det var en totalt feil avgjørelse, men den diskusjonen er tydeligvis død her inne.

Gammel 31-03-07, 23:39   #66
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Helt i orden, jeg skrev innlegget med en aldri så liten dose humor. Derav blinkesmiley. Men jeg mener fortsatt at det var en totalt feil avgjørelse, men den diskusjonen er tydeligvis død her inne.

Kan du punkte opp hvorfor du syns den avgjørelsen er feil?

Gammel 01-04-07, 00:25   #67
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Folket som må betale?
Merket du det hardt på lommeboken da det var OL på Lillehammer i 1994? Norge har ikke problemer økonomisk med å kunne arrangere et OL, der ligger svært lite av problematikken. Om det er noen som har råd til OL-arrangement så er det da virkelig Norge.

Gammel 01-04-07, 00:52   #68
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Folket som må betale?
Merket du det hardt på lommeboken da det var OL på Lillehammer i 1994? Norge har ikke problemer økonomisk med å kunne arrangere et OL, der ligger svært lite av problematikken. Om det er noen som har råd til OL-arrangement så er det da virkelig Norge.

Helt enig i at vi utgangspunktet har råd. Hele innlegget var skrevet litt med en aldri så liten ironi. (Jmf. typiske klager fra sofasliterne som aldri gidder å ta ett standpunkt, og som bare brokker seg over hva skattepengene deres går til)

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket

Kan du punkte opp hvorfor du syns den avgjørelsen er feil?

Ja det kunne jeg. Men ikke i kveld. Jeg er en ganske grundig debattant når jeg først begynner, og det ville ta meg ganske lang tid å formulere dette riktig.
Men kortversjonen handler om gjenbruk vs. behov for ny-investeringer samt geografisk beliggenhet vs. demografi, og de tingene henger egentlig veldig sammen.

Uansett, vi er enig om at Norge har råd til å arrangere OL. Men det er faktisk en ganske stor investering, og mine ankepunkter mot ett Tromsø OL går nettopp på hvem som skal få gleden av disse investeringene. Det bør tross alt komme så mange mennesker som mulig til gode, og pga. en geografisk skjevfordeling av befolkningen
mener jeg det er helt feil "satt på spissen": å bygge 3 ishockeyhaller til en landsdel med <10 hockeyspillere. Og jeg mener selvsagt ikke bare ishockeyhaller, det gjelder alle de investeringer i anlegg og infrastruktur som kreves for at Tromsø skal arrangere ett så stort arrangement.
Gjenbruksbudsjettet henger ikke i hop, og kan på ingen måte forsvare investeringene. For all del, befolkningen i Nord-Norge fortjener flotte idrettsanlegg og veier, men å bruke OL som en brekkstang for å få dem blir feil.

Ett av mine andre ankepunkter har jeg debattert tidligere i denne tråden. Det handler om at med ett Oslo-OL tror jeg 3 millioner nordmenn i teorien kunne reist og opplevd live OL-stemning for en slikk og ingenting. Mens ved ett Tromsø OL må de samme 3 millionene kanskje bruke gjennnomsnittelig 10.000 kr per pers for noen dagers moro, siden det vil kreve flytur og hotellovernatning for de aller fleste pga. store avstander. Det bor 300.000 mennesker i Nord Norge, og 2,3 mill på Østlandet. For de fleste i sør og vest vil også ett Oslo-OL være mer tilgjengelig. Nå blir det OL for ressurssterke nordmenn med unntak av 80.000 mennesker i Tromsøregionen. (Igjen litt satt på spissen)

Sist redigert av Koma : 01-04-07 kl 00:58.
Gammel 01-04-07, 01:07   #69
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Standard

Sitat:

Det bør tross alt komme så mange mennesker som mulig til gode, og pga. en geografisk skjevfordeling av befolkningen

Jeg tror det kommer flere tilgode her nord, i og med at de faktisk ikke har dette tilbudet i nærheten det hele tatt, jeg velger å tro at de som bor i Oslo og Tr.heim har kortere vei til nærmeste ishall.

Sitat:

til en landsdel med <10 hockeyspillere.

Hvis vi hadde ishaller, var det vel mulig at vi faktisk kunne utvikle flere hokeyspillere.

Sitat:

Ett av mine andre ankepunkter har jeg debattert tidligere i denne tråden. Det handler om at med ett Oslo-OL tror jeg 3 millioner nordmenn i teorien kunne reist og opplevd live OL-stemning for en slikk og ingenting. Mens ved ett Tromsø OL må de samme 3 millionene kanskje bruke gjennnomsnittelig 10.000 kr per pers for noen dagers moro, siden det vil kreve flytur og hotellovernatning for de aller fleste pga. store avstander. Det bor 300.000 mennesker i Nord Norge, og 2,3 mill på Østlandet. For de fleste i sør og vest vil også ett Oslo-OL være mer tilgjengelig. Nå blir det OL for ressurssterke nordmenn med unntak av 80.000 mennesker i Tromsøregionen. (Igjen litt satt på spissen)

Jeg tror tror det er like enkelt for de som bor i Midt-Norge å reise til Trømsø, som Oslo. Dessuten vil et OL i Tromsø åpne mulighetene også for våre naboland. Sverige, Finland, og Russland har store byer, som sikkert inneholder mange mennesker, som ønsker å oppleve et OL.
Dessuten ser jeg ennå ikke hvorfor det skal være et større problem, for de som er der sør å reise nordover, som omvendt. Det er trist at det er de som bor nordpå, som gang, på gang, må betale reiser sørover for å få oppleve noe.

Gammel 02-04-07, 00:27   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i Oslo, men klarer ikke å oppdrive noen entusiasme for OL her i sør. Been there, done that, liksom. Booring. Det tilfører ingenting nytt!

Tromsø er i det minste eksotisk, annerledes, spennende. Noe som virkelig kan gi utlendinger et spesielt inntrykk av Norge.

Men jeg klarer ikke å oppvise den store entusiasmen for OL noen steder, jeg. Ei heller Tromsø.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.