|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?
Jeg, som voksen forelder, synes det er helt topp at barna får masse klær og bruksting til jul. Men det er jo ikke det ungene ønsker seg. Mantraet gjennom året her er at "det får du ønske deg til jul/bursdag", og da synes jeg ikke mine ønsker for dem skal gå foran. Hva de ønsker seg av familie/venner og hva de får er på en måte en sak mellom de to partene - ikke med meg som en tredjeperson som blander seg inn. Grovt sett, da. De får ikke ønske seg hva som helst. Mine regler for fx lekevåpen gjelder uansett. Og jeg legger som sagt litt føringer for besteforeldre.
![]() |
#62 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Klart de skal få ting de ønsker seg. Men når barn får 20-40 gaver til jul (som mine) - så gjør det ingentign om 50-75 % er nyttige saker. Synes jeg da. Men jeg er en sånn som ikke kjøper noe særlig til meg selv heller, og interiørbutikk for dill og dall har jeg knapt vært i (jf det som ble sagt om å starte med seg selv).
![]() |
#63 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg liker opplevelsesgaver aller best. Ungene blir like glade eller gladere for dem enn for leker, de fører oftest til at de gjør noe sammen med oss eller andre de er glade i, de gir høytidsstemning og er ikke noe de uansett ville fått. Jeg er litt allergisk mot idealet om nyttige gaver (vinterdress, ullsokker …), jeg er ikke så asketisk anlagt at det gjør noe (og ikke ungene heller).
![]() |
#64 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg ser at mine barn, som får 10-15 gaver til jul, ikke får mange anledninger til å å ræl til jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Tror nok også at man må begynne med seg selv og sin egen holdning til Ting. Selv om man har fått et eller annet av bestemor og er veldig-veldig-veldig glad i bestemor ... så bor ikke bestemor i tingene hun har kjøpt og gitt til oss. Vi blir ikke mindre glade i bestemor selv om vi ikke har bruk for nips-ponnien som brakk to bein
![]() |
#66 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Akkurat dette med for mange ting tenkte jeg på i går. Da fikk nemlig Lille Ville elektrisk tannbørste av farfaren (uten at han hadde hørt med oss, jeg hadde tenkt at det passet bedre når hun ble litt større). Da han kom på 17.mai hadde han med nye tegnesaker (som hun allerede har mer enn nok av). Og uka før fikk hun stor dukkevogn, fordi han hadde kjøpt det i bursdagsgave til kusina hennes. Jeg har til tider følelsen av å drukne i ting og tang og leker som ikke blir brukt. Også har jeg ikke lyst på en unge som er vant til å bare få og få og få hele tiden...
![]() |
#67 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg har akseptert at barnebursdag = mye ræl. Det er en del av pakka. Men jeg prøver å la det stoppe der. Jeg kjøper ikke barbie eller andre plastikkdingser utenom. Jeg har relativt åpen lommebok når det gjelder puslespill og bøker, men leker kjøper jeg aldri uten jul og bursdag. (så godt som - det hender jeg kjøper sesongleker)
![]() |
#68 |
Er frisk!
|
Det stemmer kanskje for de aller fleste barn, men det stemmer ikke hos oss. Jeg kan si med hånden på hjertet at vi kanskje har kjøpt 10% av de lekene som befinner seg i huset vårt. Jeg ser at vi har mindre enn de fleste andre, men det er likevel altfor mye, og det er svært mye som ikke blir brukt.
![]() |
#69 |
Er frisk!
|
Da ligger jeg godt an ser jeg. Gjør visst ingen av disse tingene jeg. Mangler shoppinggenet totalt - mannen min sier alltid "kjøp alt du har lyst på" når jeg skal ut å handle. Men jeg kommer bare hjem med akkurat det vi trengte likevel...
![]() |
#70 |
Ringskrømt
|
![]() |
#71 |
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Er det ett tegn på at man er ganske så trett, når man leser Smirnoff istedenfor Spinoff (og ikke engang er glad i alkohol)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men hva i alle dager handler det om? Har ikke din jente også bursdag en gang? Mine svigerforeldre har også prøvd seg på sånt ("han må jo få noe han også, så han ikke blir lei seg") og jeg har avslått tvert. Ungene må tåle å ikke alltid få gaver når andre får, for ikke å snakke om at besteforeldre og andre må skjønne at det ikke er farlig at ikke alt er på millimeteren likt hver gang. Barna prøver seg noen ganger de også- "hva skal jeg få da?" når f.eks broren har fått nye sko. Jeg spiller bare dum og later som om jeg ikke skjønner hvor de vil, det funker ganske bra. ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg synes jeg er nokså flink til å si hva barna trenger og ønsker seg til bursdager og jul fra besteforeldre og mine søstre. Og det følger de opp - bare at de fant noe i tillegg som bare var så fint og...
![]() |
#74 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg syns stort sett ungene mine får greie gaver, nå har storebror til nå bare feiret en ren barnebursdag, og da fikk han bare lego, og ble kjempeglad for det.
![]() |
#75 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg er jo så barnslig at jeg blir litt snurt for at det liksom er jeg og mannen som må kutte ned også, jeg. Hvorfor det - vi er jo foreldrene? Men nå har vi jo som sagt besteforeldre som er over the top mht gaver, så resultatet er jo at vi kutter ned. Slik at barna våre kun skal få top påskeegg stappfulle, fremfor tre.
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Det stemmer ikke her. Synes eldste har fått masse flott i bursdagene, mye hobbyting som hun liker godt, bøker og andre ting som brukes masse.
![]() |
#77 |
Opplevde det forleden da jeg kom hjem med nye gore tex sko til eldste (klaget på gamle, fikk nye av butikken), drikkeflaske til eldste (også ny pga klage), en bukse til eldste mens yngste "bare" fikk en tynn lue (som han trengte). Fikk kommentarer på det fra venninne til eldste at det jo ikke var rettferdig. Hvorfor fikk han bare en ting mens søsteren fikk fire? Vel, det var det de trengte, sånn er det bare. De er vant til at det er slik og reagerte ikke på det.
![]() |
#78 |
I mål
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg synes det er rimelig at hvis man som voksen stadig fornyer alt mulig, MÅ kjøpe seg noe på butikken, stadig kjøper bladet etc, ligger det en større forventning om at man som barn også skal få mye - naturlig nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Jeg er lik dere. Yngste har bare arveklær i sommer. Butikkene er fulle av mye fine klær jeg godt kunne tenkt meg til ham, men jeg lar være. Klær er klær tenker jeg, særlig for en bhg gutt.
![]() |
#80 |
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Får han ting utover bursdag/jul så er det nok fra oss foreldrene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|