|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Amming av store barn
Og jeg tenker at når det i det hele tatt er behov for å forklare slike ting, er barnet for stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Er frisk!
|
Dette var egentlig et godt poeng.
![]() |
#3 |
maler
|
Eller omgivelsene for perverse. Det er jo de som tenker slike tanker rundt amming av småbabyer også.
![]() |
#4 |
Halloen!
Jo, men det tror jeg ikke gjelder mange. Omtrent like mange tenner på katter, tipper jeg, altså rimelig syke folk. Veldig mange reagerer jo på at tre-fire-femåringer blir ammet, og det er jo fordi det er et tabu i vårt samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
Ja, det er et tabu, men det er ikke alt som er tabu som er fornuftig. Du skal ikke langt sør på kontinentet før amming av 3 mnd gamle babyer er tabu i det offentlige rom.
![]() |
#6 |
Halloen!
Jeg er klar over det, men hvor går grensen for hva som er blir sett på som incestuøst og hva som bare er mating? Skolealder? Tiåringer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
Finnes det noen sånn grense? Noen greier jo ikke å håndtere at babyen bruker puppen som matfat, mens det vanligste er vel å ikke akkurat tenke den typen tanker uansett alder på barnet tror jeg. At man synes det er rart og uvant, kanskje litt ekkelt blir noe annet.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Alle kan vel være enige i at det går en grense et sted. Er det snakk om tiåringer er vel de fleste enige om at det er problematisk. Skolealder skurrer også hos meg. Men opp til tre og fire år ser jeg ikke problemet med, på generelt grunnlag. Mange kulturer ammer barna så lenge.
![]() |
#9 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Amming av store barnJeg vil tro at i moderne samfunn, er det lengden på permisjonstida som bestemmer hvor "grensen" for amming skal settes. Sørover i Europa har de korte permisjoner, det samme i USA. (ok, tåpelige bluferdighetsgreier spiller sikkert også inn). Her har vi lang permisjon, de fleste synes det er greit med amming frem til barnet er året. På 80-tallet var permisjonen 16 uker, så vidt jeg husker, da var det av mange sett på som rart å amme når ungen var bikket året. Da jeg ble født på 60-tallet, var de fleste mødrene der jeg vokste opp hjemmeværende, ergo ble jeg ammet til jeg var over 2. Tror ikke moren min fikk så mange reaksjoner på det, heller.
![]() |
|
|