|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Multitasker
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Beklager men
![]() |
#62 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det er jeg helt enig i bai. Pointet er at jeg tror langt flere hadde blitt ingeniører hvis studiet ikke var såpass vanskelig. Det mener jeg de skal ha igjen for. Det samme gjelder forøvrig leger, jurister og yrker der en må igjennom en relativt krevende utdanning.
![]() |
#63 |
Librocubicularist
|
Lønnsmessig? Fordi førskule er treårig og vanleg lærar (adjunkt) begynner på fire år og har ei trapp oppover, med utgangspunkt i kor lang/djup utdanning ein har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Librocubicularist
|
Då trur eg ikkje heilt eg skjønner kva du meiner. Det er jo ikkje jurist-mangel her, heller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordi studiet er mer krevende.
Kan ikke annet enn å si at jeg tror du har rett, men nå trenger vi jo like mange førskolelærere som ingeniører, synes du ikke OK lønn er en grei måte å rekruttere disse på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
maler
|
Jeg skjønner hva hun mener - det at det koster endel å komme seg gjennom et tøffere studium bør også betale seg, ikke bare studiets lengde. (Hennes synspunkt, jeg må tygge litt før jeg vet hva jeg mener).
![]() |
#67 |
Protonterapeut
|
Som hvem da?
![]() |
#68 |
Librocubicularist
|
Sånn sett. Ja, men kva med sjukepleiarar som skal gjennom samme pensum i fysiologi og anatomi som legar, på halve tida? Det koster eindel, det også. Og det er jo allereie slik at det lønner seg å bli lege, jurist og eindel andre yrker, økonomisk. Men nå er jo problemet at det er stor etterspørsel etter kompetanse i ein del yrker som også krev middels lang utdanning, som folk ikkje vel. Og saman med barnehagereforma, er det i ferd med å bli eit samfunnsproblem at folk ikkje vel for eksempel førskulelærarutdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Men, altså, jeg er lærer, og jeg klarer likevel å være med på tanken om at det er mer sannsynlig at en ingeniør eller lege hadde klart førskolelærerstudiet enn at en førskolelærer hadde klart lege-eller ingeniørstudiet. Så, ja, jeg synes det er greit at en ingeniør/lege/siviløkonom tjener litt mer enn meg. Jeg synes derimot ikke det er greit at en oljejypling på 18 gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan får jeg disse frynsegodene? Jeg har ikke betalt lunsj, blir trukket i lønn hvis jeg skal ha noen form for videreutdanning. Har vært på et kurs på 5 år med lønn. Betaler arbeidstøy selv, og blir trukket i lønn til pensjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Tittel og tittel....
|
Det har blitt mindre og mindre praksis på førskolelærerstudiet, det er vel ca 5-6 uker i skoleåret som er det vanlige.
![]() |
#72 |
maler
|
Uten at det betyr noe her, sykepleiepensum i anatomi og fysiologi kan ikke akkurat måle seg med tilsvarende på medisinstudiet. De to studiene har rett og slett helt ulikt fokus, det er to yrkesgrupper som jobber sammen, men har ganske så ulik bakgrunn.
![]() |
#73 |
Librocubicularist
|
For meg er det ikkje om å gjere å vere viktigast og ha dårlegast betalt. Men eg har behov for å svare på ein del av påstandane som blir kasta ut her. Legar har eit tøft studium! Det betyr ikkje at ikkje sjukepleiarar fortener lønn, utifrå den jobben dei faktisk gjer, dei også. Det er ikkje eit problem (i mine auge) at nokon jobbar er godt betalt. Det er eit problem at nokre jobbar ikkje blir verdsett for det dei gjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Tittel og tittel....
|
Og her ligger også en forskjell; Jeg som førskolelærer kan ta masse videreutdanning som er veldig relevant i den jobben jeg gjør som pedagogisk leder, men likevel får jeg ingen uttelling lønnsmessig for den likevel. ( Jeg er klar over at man enkelte plasser får noe uttelling for videreutdanning)
![]() |
#75 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Det er faktisk ikke mer enn det jeg prøver å si. Førskolelæreren vs ingeniøren var bare for å ekseplifisere ut fra utdanninger jeg kjenner litt til, dog ikke tatt noen av dem.
![]() |
#76 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
I min tid var både allmenlærer og førskolelærer 3 år.
![]() |
#77 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Da jeg gikk sykepleien var ikke praksisperiode det samme som fri fra andre studier. Vi kunne godt ha 8 ukers praksis og eksamen uken etter. Med like mange studiepoeng som eksamen for de som hadde hatt anledning til å oppholde seg på skolen hele veien. Altså vil jeg påstå at praksis noen ganger kan gjøre det tyngre.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja dette var veldig godt skrevet og beskrevet.
![]() |
#79 |
Librocubicularist
|
Eg høyrde det frå ein sjukepleiaratudent ein gong, men eg skal halde meg til å bruke eksempel frå fagområde eg veit noko om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ej ikke møjkets heije
|
Men hvis pengene er viktige kan du vel bytte til samme jobb som broren din? Og når du ikke gjør det, så har du valgt den lavere lønna?
![]() |
![]() |
|
|