|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Jeg lurer på hva du faktisk bygger denne påstanden din på?
![]() |
#83 |
Tittel og tittel....
|
Jeg har vel ikke sagt at pengene er det viktigste. Men jeg sliter rett og slett med å se at hans jobb i første klasse er så veldig mye viktigere enn min i barnehage. Og nei, pr nå kan jeg IKKE bare bytte til samme jobb, han kom inn i skolen på et heldig tidspunkt, og fikk fast jobb uten noen klausul om videreutdanning, når er det ikke slik, gitt. For at jeg skal få jobb i skolen så må jeg ta videreutdanning, det har jeg pr nå ikke mulighet til, så derfor gjør jeg en jobb jeg kan og som jeg dyktig til. Synd at ikke samfunnet verdsetter den mer.
![]() |
#84 |
maler
|
Du skriver mye bra, og jeg vet at spesielt lærere med bred realfagskompetanse er blitt sjelden vare. Er lærere villig til å ha et lønnssystem med mulighet for personlige tillegg slik at man har mulighet til å tilby nøkkelpersonell det som skal til? For det er ikke en ukjent problemstilling at man mangler gode lærere i norsk som i tillegg har et par andre fag å sjonglere med, og man mangler matematikk- og fysikklærere, mens man har nok å velge i på andre områder.
![]() |
#85 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?C.D: Jeg tror du misforstår. Hvis jeg forstår Koko rett, sier hun ikke at en hvilkensomhelst ingeniør kunne klart seg like godt i førskolelærerjobben som en førskolelærer. Hun sier at kravene til utdannelsen er høyere, og det må vel gå an å være med på uten at man følser seg tråkket på tærne? Som et eksempel er jo pensumet i matematikk på lærerskolen omtrent det samme som pensum på S- og R-matte på videregående. (Den matematikken man trenger for å bli f.eks lege eller ingeniør.) Med det i bakholdet, blir det jo litt feil å si at det er akkurat like krevende å bli lærer som å bli lege, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Å jobbe som førskolelærer ville for meg ha vært kjempetøft. De som får det til og gjør en god jobb med det er rett og slett laget av et annet stoff enn meg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Librocubicularist
|
Det er jo noko av problemet. Sjølv er eg norsklærar, og vurderer å søke meg over til privat sektor og jobbe med litteratur (kor eg har masteren min). For meg personleg ville ikkje 100.000 meir i lønn gjort jobben min meir attraktiv, men mindre undervisningsplikt som ville frigjort meir tid til retting, ville gjort lærarjobben meir attraktiv. Men for meg som har humanistiske fag, er lønna også konkurransedyktig. For ein realist er ho ikkje det, og eg personleg ville ikkje reagert på at flinke realfagslærarar fekk konkurransedyktig lønn, medan norsklærarar fekk arbeidsoppgåver som passa til arbeidstida. Dessverre er det ikkje rom for og vilje til slik differensiering, i fagforbunda samla sett. Men det er nokre kompetanseområde som er meir etterspurde enn andre i skulen også. Og eg meiner den kompetansen burde verdsettast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Protonterapeut
|
Har jeg sagt noe annet? (Siden du valgte å sitere meg?)
![]() |
#89 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg hadde blitt |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Allmennlærerutdanning har vært fireårig i i hvertfall 15 år.
![]() |
#91 |
Whatever, never mind
|
Jepp. Dette var jo yrker hvem som helst kunne gjøre lizzom for det var jo bare pjusking. Sist redigert av Éowyn : 29-05-12 kl 21:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nettopp. Jeg hadde en gang planlagt å bli barnevernspedagog, men etter å ha jobbet som dagmamma og i barnehage, innså jeg at det var en jobb jeg aldri ville maktet. For meg var det en "enklere" vei å velge en lang og teoritung akademisk utdannelse. At jeg antagelig hadde klart den boklige og teoretiske biten av førskolelærerutdanninga greit, betyr lite. I den grad jeg synes at jeg skal ha høyere lønn enn en førskolelærer, så er det på grunn av lengden av utdannelsen (og dermed større studielån og færre yrkesaktive år).
![]() |
#93 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Med den lønna jeg så at førskolelærere har, så må jeg si at det forundrer meg at vi har førskolelærere i det hele tatt. En tenkt familie der begge to er førskolelærere skulle slite med å betjene studie- og boligjeld hvis de bor i Oslo.
![]() |
#94 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Det kan godt stemme, det er 18 år siden jeg gikk ut av v.g.s.
![]() |
#95 |
Librocubicularist
|
Nei. Eg svarte vel mest i forlegninga av det du sa, ikkje i protest mot. Du sa at slike diskusjonar har ein tendens til å dreie seg om viktigast/dårlegast betalt. Eg synest ikkje denne diskusjonen gjer det, men vi henter jo gjerne eksempler frå den kvardagen vi kjenner best. Men eg ser at svaret mitt synest lite relevant. Deler av resonnementet forsvann i hovudet mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
maler
|
Hovedutfordringen med legestudiet er å håndtere ganske store mengder informasjon samtidig, jeg er ganske sikker på at du hadde taklet matte og kjemi som skal til, det er ikke stort. Synes jeg. Og jeg er ganske sikker på at du hadde taklet dagtidsdelen av jobben min også. Du skulle bare visst hvor mye den kan ligne på din egen.
![]() |
#97 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Snørr og tårer har jeg jo i min egen jobb også av og til. I tillegg til en god del "hvordan går det med deg for tiden?" i elevsamtaler. Blod, derimot? |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg prøvde å google for å finne det nøyaktige årstallet for endringen, men fant ikke noe håndfast annet enn en tråd på FP (selvsagt) som konkluderte med tidlig nittitall.
![]() |
#99 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det er jo nettopp problemer med å faktisk betjene boliglån og studiegjeld på disse lønningene som er det største aberet med veldig lave lønninger i disse yrkene. Hadde det bare vært å bortprioritere luksus hadde det nok vært mange som valgte førskolelærer-, sykepleier- og læreryrkene, for de er jo meningsfulle og givende. Men i store deler av Norge har det etter hvert blitt så dyrt at ektepar med to lærerlønninger eller enslige med lærerlønninger rett og slett ikke har råd til å bo. Da er det noe galt, med boligpriser, med private lønninger (som driver prisene oppover) og/eller med offentlige lønninger. Og da blir det kjapt streiker - når lønningene ikke holder til noe så nødvendig som å bo.
![]() |
#100 |
Librocubicularist
|
Forskjellen på snørr og tårer hos oss og blod og puss :kvalm: på legevakta, er vel at vi kan gi dei ein kleenex og eit klapp på skuldra og be dei tørke seg sjølv, medan legane faktisk må ta i driten... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|