|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageStuper rett inn uten å ha lest, så tilgi meg. Jeg synes at det er viktig med en balanse i personalet når det kommer til utdannelse, nettopp fordi faget er viktig i seg selv. Man ser at de som føler en faglig utvikling også blir lenger i jobb og er mindre syke, derfor er kompetansen viktig for miljøet i barnehagen. De ansatte bør ha personer rundt seg med yrkesfaglig innsikt, slik at de kan hjelpe hverandre å vokse i rollen. Ellers er gode folk med evne til omsorg også viktig, men det ene utelukker ikke det andre, heldigvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageDet bør være minst en pedagog på hver avdeling. Det har vi vanligvis hos oss + assistenter. Noen har jobbet der i årevis og vi er trygge på dem og kjenner dem godt. Andre er vikarer i perioder. For meg er personligheten og evnen til å omgås barn på en fin og respektfull måte det viktigste. Man merker det jo også ganske raskt hvordan de er, synes jeg. Men f.eks. i ferien så kan det være perioder med mange assistenter på huset, og færre av den faste bemanningen. Det synes jeg egentlig ikke er ok, men forstår det på en måte. Det løser vi med at også barnehagebarnet får mest mulig ferie hjemme. Med vår ferie + farmor på besøk, så får de minst 6 uker hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Øyboer
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehagePedagog 2 er det som også kalles førskoleærer stilling. Det er en førskolelærer uten lederansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageDer minsten vår går er pedagogtettheten fantastisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageFra januar 2013 skal vi øke pedagogtettheten noe. Er det noen som vet om dette er et landsomfattende tiltak eller om det er kommunen "min" som har bestemt dette. Jeg hørte bare styreren min si dette i forbifarten. Det er supert med flere pedagoger i barnehage, men ressursen vil bli den samme da - det vil nødvendigvis bli lavere voksentetthet på den måten.
![]() |
#66 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageTror det er en endring på vei i barnehageloven, og at assistenter skal byttes ut med førskolelærere. Så personaltettheten blir ikke bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageÅ, jeg er så enig med Hattifnatten i alt hun sier her!
![]() |
#68 |
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageDry har vel blitt noen endringer allerede, iallefall her i fylket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehage
En barne og ungdomsarbeider har 2 år på videregående, og 2 år som lærling, der man skal ha praksis alt fra 0-18 år(tror jeg det er). Jeg tror man kan finne "nephoder" på lik måte som man finner det i alle yrkesgrupper. Jeg har vært veileder for lærlinger som skulle bli barne og ungdomsarbeider, og de gikk gjennom mye teori, og måtte gjennom en fagprøve. SÅ jeg syns faktisk ikke det er noen kvasiutdannelse i det hele tatt, men der som alle andre arbeidsplasser finnes det noen som ikke skulle vært der.
![]() |
#70 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehagePå avdelingen til jenta mi hadde de iallfall trengt et menneske til, samma for meg om vedkommende hadde vært utdannet eller ikke, så lenge det finnes barnetekke, sunn fornuft og alt det der. Førskolelæreren gjør en super jobb, barne- og ungdomsarbeideren også. Jeg føler egentlig ikke behov for mer enn en førskolelærer per avdeling, men vi er kanskje heldige med fantastiske damer som har full oversikt, gode planer, ser ut til å være gode på veiledning, og er helt utrolige sammen med barna. Det jeg ser at mangler er en ekstra person. De er 3 stk på 18 unger, og det er stor forskjell fra på forrige avdeling hvor de var 4 stk på 16 unger eller noe i den duren.
![]() |
#71 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehage3 stk på 18 storbarn er normen. Ja, jeg synes det er lite jeg også. Da er det bedre med 4 stk og litt flere barn, faktisk. 3 stk er så sårbart i forhold til fravær.
![]() |
#72 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageDe ser også på arealet barna har rundt seg og tenker "forsvarlig bemanning," noe som fører til at i den barnehagen hvor jeg jobber, er det tre voksne på 19-20 barn og 4 voksne på 25-26 barn. Alle er da over tre år - dvs. Du blir regnet som treåring fra første august, samme søren om du ikke blir tre før nyttårsaften.
![]() |
#73 |
maler
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageDe var 4 på 26 unger i barnehagen til mine store, 2 pedledere og 2 andre med litt annen bakgrunn. Jeg har inntrykk av at det fungerte veldig greit. De delte ofte i to slik at de var 2 på 13.
![]() |
#74 |
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageJeg har jobbet 4 voksne og 27 barn, og syns ikke det er noe særlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageJeg har hatt 18 6-åringer alene. Det er litt pes.
![]() |
#76 |
Tankefull
|
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehage
Det er vel ikke vedtatt noe enda. Men det ligger en NOU til behandling nå, og der står det mye om bemanning i barnehagen. Lovforslaget sier blant annet færre barn per. pedagog, tallfestet antall barn per assitent og min. 25% av grunnbemanning fagarbeidere.
![]() |
#77 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: bergen
![]() |
![]() Sv: Kompetanse til voksne i barnehageI barnehagen jeg jobber er vi grunnbemanning på 6 (3 pedagoger+ 3 assistenter)på hver avdeling. Og i tillegg har vi til enhver tid inne hvertfall en voksen til som er i diverse tiltak gjennom NAV. Det er rundt 30 barn per avdeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|