Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kompetanse til voksne i barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 11:52   #61
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompetanse til voksne i barnehage

Stuper rett inn uten å ha lest, så tilgi meg. Jeg synes at det er viktig med en balanse i personalet når det kommer til utdannelse, nettopp fordi faget er viktig i seg selv. Man ser at de som føler en faglig utvikling også blir lenger i jobb og er mindre syke, derfor er kompetansen viktig for miljøet i barnehagen. De ansatte bør ha personer rundt seg med yrkesfaglig innsikt, slik at de kan hjelpe hverandre å vokse i rollen. Ellers er gode folk med evne til omsorg også viktig, men det ene utelukker ikke det andre, heldigvis.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 11:09   #62
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det bør være minst en pedagog på hver avdeling. Det har vi vanligvis hos oss + assistenter. Noen har jobbet der i årevis og vi er trygge på dem og kjenner dem godt. Andre er vikarer i perioder. For meg er personligheten og evnen til å omgås barn på en fin og respektfull måte det viktigste. Man merker det jo også ganske raskt hvordan de er, synes jeg. Men f.eks. i ferien så kan det være perioder med mange assistenter på huset, og færre av den faste bemanningen. Det synes jeg egentlig ikke er ok, men forstår det på en måte. Det løser vi med at også barnehagebarnet får mest mulig ferie hjemme. Med vår ferie + farmor på besøk, så får de minst 6 uker hjemme.

Jeg ser på websiden til barnehagen vår som har 76 plasser at de er fire pedagoger + styrer, samt to pedagog 2. Hva betyr pedagog 2?

I tillegg er de 14 pedagogiske medarbeidere.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 14:58   #63
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Pedagog 2 er det som også kalles førskoleærer stilling. Det er en førskolelærer uten lederansvar.

Førskolelærerenes kunnskap om ting som er anderledes, barns utvikling, psykologi, tilknyttning er vikig for at barnehagen skal bli en pedagogisk institusjon. Barnehagen skal ikke bare være passing av barn, ikke engang for 1åringene. Man skal ha et åpent blikk for hvor barnet er og hvor man kan hjelpe det videre for å få den beste utviklingen.

Vi er veldig heldig på min jobb. Vi har Pedleder og førskolelærer på alle avdelinger, mange av pedagogene har også videreutdannelse. Jeg har spesialpedagogikk fek. Vi har og fagarbeider på avdelingene med mer enn 3 ansatte. Alt i alt er det bare 5 assistenter på huset som er ufaglærte, og da på 95barn.

Og det merkes. Det er et høyt faglig miljø. Mange assistenter er fantastisk dyktige og setter mye mer pris på å leke og tulle med barna enn hva fek jeg gjør. Men jeg har en kunnskapsbase når jeg tilnærmer meg barna som de ikke har. Alt i alt utfyller vi hverandre veldig godt. Veiledning er viktig arbeidsoppgave for førskolelærerene.

Jeg synes det er veldig trist at det er sånn førskolemangel andre steder i Norge. Men jeg forstår det og. Når man nesten ikke klarer å leve av lønnen man får om man er alene.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 18:42   #64
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Der minsten vår går er pedagogtettheten fantastisk.
Eks 1 førskolelærer, en barnevarnspedagog og to bu arbeidere på en avdeling, eller 1 førskolelærer og to bu på en avdeling. Men de har jo høye lønnskostnader også.
Og de har en fagutvikler i 40% stilling(jobber resten av tiden på avdeling). Det er luksus, og vi er fantastisk fornøyde med bhg.
De har oversikt, planer, begrunner sine valg, ser enkeltbarn, er omsorgsfulle, og dagene flyter godt.

Jobben som førskolelærer er utrolig hektisk og krevende. I tillegg til den daglige jobben er det observasjoner, enkelt barn som skal følges opp, foreldresamtaler, personalansvar, rammeplan og lovverk, 4 årskontroller osv osv. Folk blir utslitte rett og slett. Og mange orker ikke mer. Mange begynner i andre jobber, eller jobber redusert, som ikke alltid er heldig det heller.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:12   #65
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra januar 2013 skal vi øke pedagogtettheten noe. Er det noen som vet om dette er et landsomfattende tiltak eller om det er kommunen "min" som har bestemt dette. Jeg hørte bare styreren min si dette i forbifarten. Det er supert med flere pedagoger i barnehage, men ressursen vil bli den samme da - det vil nødvendigvis bli lavere voksentetthet på den måten.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:17   #66
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror det er en endring på vei i barnehageloven, og at assistenter skal byttes ut med førskolelærere. Så personaltettheten blir ikke bedre.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:36   #67
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Å, jeg er så enig med Hattifnatten i alt hun sier her!

Det er ikke lenge siden det var slik i mitt fagfelt heller (psykiatri). Men trengte muskler og folk med god omsorgsevner. Kompetanse i fht lovverk, utvikling, patologi, diagnoser, tilknytning, rus osv ble undervurdert, spesielt hos "pleierne".

Gammel 01-06-12, 20:45   #68
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Dry har vel blitt noen endringer allerede, iallefall her i fylket.
At man teller antall hoder og ikke hvor mange plasser man har. Altså 24 barn kan utgjøre 18 plasser (om noen ika har 100% plass) men man må da ha pedagoger til 20 barn.

Gammel 01-06-12, 20:50   #69
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ikks så godt at jeg har gjennomført den, men jeg har undersøkt en del rundt det fordi jeg stusset veldig på at "nepehoder" overhode kunne ha kvalifikasjoner når de manglet sunn fornuft og almenkunnskap. Les: la ungene bruke plastposer som hatter osv.

Dog snakker du om utdannelse som vel er uten studiekompetanse. Det er vel mer på nivå med vidregående skole.

En barne og ungdomsarbeider har 2 år på videregående, og 2 år som lærling, der man skal ha praksis alt fra 0-18 år(tror jeg det er). Jeg tror man kan finne "nephoder" på lik måte som man finner det i alle yrkesgrupper. Jeg har vært veileder for lærlinger som skulle bli barne og ungdomsarbeider, og de gikk gjennom mye teori, og måtte gjennom en fagprøve. SÅ jeg syns faktisk ikke det er noen kvasiutdannelse i det hele tatt, men der som alle andre arbeidsplasser finnes det noen som ikke skulle vært der.

Gammel 01-06-12, 21:23   #70
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

På avdelingen til jenta mi hadde de iallfall trengt et menneske til, samma for meg om vedkommende hadde vært utdannet eller ikke, så lenge det finnes barnetekke, sunn fornuft og alt det der. Førskolelæreren gjør en super jobb, barne- og ungdomsarbeideren også. Jeg føler egentlig ikke behov for mer enn en førskolelærer per avdeling, men vi er kanskje heldige med fantastiske damer som har full oversikt, gode planer, ser ut til å være gode på veiledning, og er helt utrolige sammen med barna. Det jeg ser at mangler er en ekstra person. De er 3 stk på 18 unger, og det er stor forskjell fra på forrige avdeling hvor de var 4 stk på 16 unger eller noe i den duren.

Gammel 01-06-12, 21:25   #71
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3 stk på 18 storbarn er normen. Ja, jeg synes det er lite jeg også. Da er det bedre med 4 stk og litt flere barn, faktisk. 3 stk er så sårbart i forhold til fravær.

Gammel 01-06-12, 21:28   #72
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De ser også på arealet barna har rundt seg og tenker "forsvarlig bemanning," noe som fører til at i den barnehagen hvor jeg jobber, er det tre voksne på 19-20 barn og 4 voksne på 25-26 barn. Alle er da over tre år - dvs. Du blir regnet som treåring fra første august, samme søren om du ikke blir tre før nyttårsaften.

Forsvarlig bemanning my ass...

Gammel 01-06-12, 21:29   #73
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De var 4 på 26 unger i barnehagen til mine store, 2 pedledere og 2 andre med litt annen bakgrunn. Jeg har inntrykk av at det fungerte veldig greit. De delte ofte i to slik at de var 2 på 13.

Gammel 01-06-12, 21:39   #74
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Jeg har jobbet 4 voksne og 27 barn, og syns ikke det er noe særlig.
Selv om man er en mer (enn 3/18) så er 27 barn mange.

Jeg kunne ønske man fikk lover rundt bemanning også, ikke bare at det skal være "forsvarlig" og antall pedagoger.
Det er altfor mye uforsvarlig bemanning rundt omkring.

Gammel 01-06-12, 21:43   #75
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg har hatt 18 6-åringer alene. Det er litt pes. En b&U arbeider i tillegg var gull de timene jeg fikk det.

Gammel 01-06-12, 22:19   #76
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Fra januar 2013 skal vi øke pedagogtettheten noe. Er det noen som vet om dette er et landsomfattende tiltak eller om det er kommunen "min" som har bestemt dette. Jeg hørte bare styreren min si dette i forbifarten. Det er supert med flere pedagoger i barnehage, men ressursen vil bli den samme da - det vil nødvendigvis bli lavere voksentetthet på den måten.

Det er vel ikke vedtatt noe enda. Men det ligger en NOU til behandling nå, og der står det mye om bemanning i barnehagen. Lovforslaget sier blant annet færre barn per. pedagog, tallfestet antall barn per assitent og min. 25% av grunnbemanning fagarbeidere.

Hele NOU`en på nesten 400 sider handler i hovedsak om kvalitet i barnehagene, og det trengs etter ett tiår med fokus på kvantitet fremfor kvalitet.

Jeg skal ikke synse for mye om hvor mange pedagoger/assistenter det bør være, men jeg savner ett faglig miljø i mange barnehager. Det er ikke alle som passer i en barnehage, det er ikke bare å bytte bleier, rydde leker og gi en kos.

Jeg var en av de som jobbet som ped.leder på disp for noen år siden, og jeg trodde jeg gjorde en ok jobb, men nå over halvveis i utdannelsen min ser jeg jo hullene jeg hadde. Jeg tenkte lite over hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde og jeg visste rett og slett ikke at det var min oppgave å veilede assistenter på jobb. Jeg var rett og slett ureflektert. Jeg gjorde nok en ok jobb, jeg var ikke helt på viddene, men jeg hadde ikke den oversikten som krevdes av meg. Foreldrene såg ikke denne biten, de var strålende fornøyde de. Jeg fikk jo hverdagen til å gå rundt liksom.

Jeg mener barnehagen handler om så mye mer enn bare å få hverdagen til å gå rundt. Det kreves ett miljø blant ansatte der man reflekterer over sine verdier, sine mål og sitt barnesyn. Barnehagen trenger å heve kompetansen til alle som jobber der, ikke i form av høyskoleutdanning, men i form av ett godt fagmiljø of proffesjonelle arbeidstakere som tar jobben sin på alvor.

(også må jeg slenge på i parantes at jeg tror det vil være lettere å få dette fagmiljøet dersom det var litt høyere pedagogtetthet i barnehagen)

Gammel 03-06-12, 21:58   #77
rosa smurf
Nybegynner

rosa smurf sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: bergen
rosa smurf har et hav av muligheter foran seg
Standard

I barnehagen jeg jobber er vi grunnbemanning på 6 (3 pedagoger+ 3 assistenter)på hver avdeling. Og i tillegg har vi til enhver tid inne hvertfall en voksen til som er i diverse tiltak gjennom NAV. Det er rundt 30 barn per avdeling.

Jeg og en av de andre assistentene er "rett fra gaten". Men er alltid en assistent og en pedagog sammen i team. Dette fungerer veldig bra for oss. Vi ufaglærte får da ta større del i alt som skjer, og vi får mer kompetanse av å jobb så tett med pedagogene. Jeg kan gjerne planlegge et prosjekt som skal vare i flere mnd, mens pedagogen "kvalitetssikrer" at rammeplanen blir fulgt. Hadde pedagogen skulle planlagt alt ville jeg gjerne ikke hatt like stor innsikt rammeplanen som jeg har nå. Og kansje vært mer passiv i det faglige innholdet på avdelingen.

rosa smurf er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.