|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Ettåringer sitter mye på rompa når de er ute. Vesla hadde en dress fra Reima med ekstra polstring bak, den var virkelig fin i starten. Gummistøvler er kalde og tunge, sats på skikkelige sko, og suppler gjerne med nesnalobber på kalde, tørre vinterdager. Noen gode luer, og gode votter. Kan anbefale Kavat lue og reima tec votter til de minste. Ei tynn ullue til å ha i vogna når hun sover er fint. Å ja, vognpose må du ha. På plassen vår i barnehagen ligger det dessuten en solkrem faktor 50, et par Kid Banz solbriller, en fuktighetskrem og en lypsyl. Hun har en sinksalve liggende på stelleplassen sin også, men den har ikke vært mye brukt.
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Myke inneklær som er praktiske. Vi har helt kuttet ut vanlig regntøy, bruker reima tec vår/høstdress og tilsvarende vinterdress vinterstid, bor i Stavanger. De har holdt seg tørre stort sett.
|
|
|
#23 |
|
maler
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Hos oss er det helt nødvendig å ha to sett med yttertøy, de fleste har en vanntett dress og ett sett regntøy. Sko og støvler. mykt tøy, tykkere mellomlag. Så kommer det litt an på barnehagen hva som trengs ellers. Vi har hatt barn i barnehage som krevde 5 skift til enhver tid, diverse turutstyr inkludert sykkel, ski og skøyter. Og vi har hatt dem i en barnehage som ikke vil ha mer der enn høyst nødvendig. Solkrem og solhatt er greit på denne tiden av året. I vinterhalvåret er det jo ull, ull og mer ull og luer og 15 par votter, regnvotter med ullvotter inni fungerer best.
|
|
|
#24 |
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Vil tro du får en utstyrsliste før oppstart eller en av de første dagene.
|
|
|
#25 |
|
I mål
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?
Enig. Og jeg har fremdeles ikke møtt noen IRL som har barn i barnehage uten å ha regntøy og støvler til dem der, det er kun her inne |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Awww, kom hit og bli kjent med meg da, så kjenner du mamman til en meget aktiv knert som aldri har brukt regnklær og er den tørreste på sin avdeling
|
|
|
#27 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Støvler sklir av små føtter, så vent til barnet blir større. Våte blir de uansett, så man MÅ ikke ha regntøy. En tynn dress tørker fint natten over. Man trenger ikke bruke 1000-vis av kroner på tynn dress, tykk dress og regntøy når barnet er ett år. Det holder som regel med bare en tynn dress. Ettåringer sover ofte to dupper hver dag, de skal spise og ha innetid. Derfor blir det som regel korte turer ut, alt etter hvordan form, vær, humør osv er. Man kan heller kjøpe mer ved behov.
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Takk for tips, igjen! Jeg regner også med at vi får utstyrsliste, men mor liker å ligge litt i forkant.
|
|
|
|
#29 |
|
I mål
|
Jeg tviler ikke på at de finnes, men jeg nevner bare at jeg tror ikke det er fullt så vanlig som det høres ut som her inne. I løpet av mine 6 år som barnehagemamma i 3 ulike barnehager på diverse avdelinger har jeg aldri sett noen som ikke har regntøy. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Klart det er forskjellig hvor mye de sover. Min erfaring med 14 barn var at alle sov to dupper da de startet. Poenget er at ettåringer nødvendigvis ikke er like mye ute i all slags vær som større barn, og trenger derfor ikke samme utvalget av ytterklær den første tiden i bhg.
|
|
|
#31 |
|
I mål
|
Det er jeg helt enig i, akkurat den første tiden trenger man jo knapt noe annet enn en jakke og noe å ha på bena. God tid til å se det an. Men hvis ingling tenker mer hva hun trenger det første året (ifm å ønske seg til bursdagen) er det jo litt mer å ta av. Ser rimelig forskjell på min frøkens aktivitetsnivå nå og ifjor høst (hun er omtrent akkurat 1 år eldre enn datteren til ingling). |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Ellos har merkevaresalg nå, 40 %. De har f.eks reima tec. Da får du den til en grei pris. I vår kjøpte jeg faktisk en reflex vår/høstdress til 399. Den har vannsøyle på 10 000, samme som reima. Den er nok stivere enn reima, men poenget mitt er bare at man MÅ ikke ha reima, særlig ikke til en 1-åring. Hun skal vel bruke dress litt i august, kanskje, og et par måneder fremover bare før hun går over til vinterdress i okt/nov, så jeg ville ikke lagt masse penger i en vårdress da. Det går også an å kjøpe brukt, masse flott på finn.
|
|
|
#33 |
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?3 lag ull isolerer like bra som 2 lag og en tykkere dress. Er det minus 10 grader år man ikke ut med de yngste. Det gir mere bevegelsesfrihet og penger spart. Det går faktisk bra hele året slik som vintrene er nå. Jeg vet jeg beveger meg utenfor normalen, og de fleste småbarna har alt for mye utstyr.
|
|
|
#34 |
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Isbjørn: Vi har brukt troll da eldste var yngre, veldig fornøyd. Hender www.familiebutikken.no har tilbud på trolldresser. Trolldressen er myk og fin.
|
|
|
#35 |
|
I mål
|
Jeg vet at dette er fullt mulig fordi jeg gjorde det sånn med eldstemann. Jeg synes likevel det var utrolig mye greiere med den ene tykkere dressen, og at lillesøster hadde det bedre i den. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Jeg er litt skuffet over troll. Vi brukte den litt i vinter, men plutten frøs faktisk på tross at ganske mye under. Vi greide åpenbart ikke å pakke nok på han under der. Han nekta å være ute, men da vi skjønte tegninga og henta hjem ticketdressen hans gikk det veldig bra.
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja men det er jeg enig i ja
|
|
|
#38 |
|
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Jeg liker best en vintersdress på vinteren, for da vet jeg at de er godt nok kledd.
|
|
|
#39 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva trenger en ettåring i barnehagen?Jeg synes faktisk at er den gang man faktisk skal ha Reima vinterdress så er det første vinteren. På grunn av varmeplaten i rumpen. Har forsatt ikke sett andre dresser med det. |
|
|
|
![]() |
|
|