Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Satse på fyranlegget i boligen?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-12, 20:47   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Satse på fyranlegget i boligen?

Vi tenker og tenker når det gjelder vår innkjøpte bolig. Det er et eldre hus med oljefyringsanlegg og radiatorer i alle rom. Fyrkjelen er gammel, men i bra stand og tanken er visst også grei. Nå skal vi pusse opp en del og tenker på gulvvarme.
Jeg tenkte automatisk elektrisk gulvvarme, men så foreslo en rørlegger å legge varmeslynger gulvene koblet til oljefyren og at dette kunne være mer fremtidsrettet med tanke på energi.

Har noen av dere erfaring med nye slynger på gammelt fyranlegg?
Vi må jo uansett bruke sentralfyren hele tiden siden husets oppvarming og varmtvann kommer derfra.

Jeg er så ny på dette området og det er stadig noe nytt som må læres. Jeg syntes det hørtes ut som en god idé. Finnes det ulemper ved å legge gulvvarme på den måten?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:52   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Satse på fyranlegget i boligen?

Jeg mener i hvert fall, rent prinsipielt, at å bruke vannbåren varme er en langt mer etisk form for oppvarming enn strøm (strøm uten CO2-utslipp er en begrenset ressurs), og det gir også mye bedre varme.

Det gir i tillegg fleksibilitet i forhold til energikilde: flis, pellets, fjernvarme, jordvarme, luft/luft-varmepumpe....

De påstår at man kan finansiere der slik at det blir lønnsomt også.

Det er foreslått å forby oljefyring i Oslo nå, og i den forbindelse var (i går?) en fyr fra en VVS-organisasjon eller noe ute i media og snakket varmt om vannbåren varme med alternativ energikilde.

Gammel 12-06-12, 21:00   #3
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er noe slikt vi har hørt. Verken gammeldags strømbruk eller olje er noe å satse på, men det vannbårne opplegget i huset kan kanskje være verd å satse på fordi det gir flere muligheter videre.

I kommuneplanen er det snakk om fjernvarme til nye boligområder og det skal etter planen bygges ganske mye i nærheten av oss om noen år. Sånt vet vi lite om, men det kan ligge i fremtiden en gang.

Jeg ser for meg at å erstatte hele fyringsanlegget med bare strøm ikke er særlig lurt det heller.

Gammel 12-06-12, 21:01   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naboene våre gjorde det på badet. Det fungerte helt fint - til sentralfyren gikk heden. Da ble det besluttet at sameiet ikke skulle fornye sentralvarmeanlegget, siden rørene i hele huset var gamle og klare for utskifting. Så da satt de der, med gulvvarme uten varmekilde.

Jeg ville sørget for å velge en løsning som kommer til å fungere greit (både praktisk og økonomisk), også hvis dere bestemmer dere for å kutte ut radiatoroppvarming i resten av huset. (Når eller hvis det gamle anlegget blir defekt, er det ikke sikkert det vil være økonomisk forsvarlig å bytte ut hele varmeanlegget i huset. Da må dere ha en løsning som vil fungere bare på gulvene, tenker jeg.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:04   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser for meg at å erstatte hele fyringsanlegget med bare strøm ikke er særlig lurt det heller.

Vi erstattet hele sentralvarmeanlegget i firemannsboligen som vi bodde i, med én varmepumpe i hver leilighet. Og reduserte strømregningen med mange, mange tusen i året. Nå var anlegget vårt veldig gammelt og strømbasert i stedet for oljebasert, da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:05   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere bytte ut sentralfyren med en varmepumupe eller noe når den ryker? Hvis ikke hadde jeg vært betenkt.

Gammel 12-06-12, 21:08   #7
Guava

Guava sin avatar

Standard

Løsningen blir så vidt jeg har skjønt lagt slik at man kan kjøre varme inn på kretser. Om hovedfyranlegget går heden har vi et problem, men da må det installeres et nytt anlegg enten med jordvarme, pellets eller varmepumpe. Det koster mye i engangsinvestering.. Det er noe å tenke på.
Selve anlegget skal en rørlegger se på. Svigersene mine har et mye eldre røranlegg i hus og de byttet netopp fyrkjele for ved. Det var dyrt, men hos dem viste det seg å lønne seg.

Jeg synes sånt er vanskelig. Hjelpes.

Gammel 12-06-12, 21:09   #8
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kan dere bytte ut sentralfyren med en varmepumupe eller noe når den ryker? Hvis ikke hadde jeg vært betenkt.

Ja den kan byttes ut med varmepumpesystem eller annet system har jeg skjønt.

Utfordringen med varmepumpebasert varme er at det funker dårligst på de kaldeste dagene. Da bør man ha strøm parat.

Gammel 12-06-12, 21:12   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi regnet på en del muligheter for å bruke vårt gamle anlegg tidligere i år, og kom fram til at det ikke lønte seg. Inngangsbilletten er ved høy ved luft-til-vann eller vann-til-vann, og man satser ganske mange investeringspenger i et anlegg som før eller senere vil gå dukken og være dyrt å erstatte. Pelletsovn var et alternativ, men i praksis ikke så mye billigere enn dagens oljepriser.

Vi har gått for luft-til-luft varmepumpe med ved som tilleggsfyring, ny og strømgjerrig varmtvannstank og elektriske varmekabler kun på badet. Vi er dog ikke opptatt av gulvvarme, siden vi vil beholde originale tregulv.

De fleste vi rådførte oss med anbefalte denne løsningen. Men de sa også det som vi tenkte, nemlig at det er dumt å kvitte seg med anlegget. Plutselig en dag har vi fjernvarme eller noe enda lurere som kan kobles på.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:15   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Hvordan er det med fjernvarmeutbygging i området deres? Er det mulig å borre etter jordvarme, eller koble seg på et anlegg.

Gammel 12-06-12, 21:15   #11
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ja det er mulighetene til fjernvarme jeg har i tankene. På oljefri.no leser jeg også til øyet blir stort og vått om muligheter ved eksisterende anlegg.

Nå må uansett rørlegger se på anlegget.

Gammel 12-06-12, 21:16   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja den kan byttes ut med varmepumpesystem eller annet system har jeg skjønt.

Utfordringen med varmepumpebasert varme er at det funker dårligst på de kaldeste dagene. Da bør man ha strøm parat.

Eller en god peisovn. Vi har ei varmepumpe og en liten peisovn i huset her. Jo, og en panelovn på et soverom.

Gammel 12-06-12, 21:17   #13
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Hvordan er det med fjernvarmeutbygging i området deres? Er det mulig å borre etter jordvarme, eller koble seg på et anlegg.

Jordvarme aner jeg ikke noe om muligheten til. Det eneste bygget jeg vet om med jordvarmebrønn er skolen som ligger en knapp kilometer unna. Fjernvarmeanlegg finnes ikke pr i dag, men kan kanskje bli en mulighet senere siden det mest sannsynlig skal legges ut minst 50 tomter temmelig nært.

Gammel 12-06-12, 21:19   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Eller en god peisovn. Vi har ei varmepumpe og en liten peisovn i huset her. Jo, og en panelovn på et soverom.

En god peisovn hadde funket, men da må vi gjøre som dere å rive eksisterende peis. Det blir ikke aktuelt nå. Varmepumper funker ikke ved kaldere enn 22 minusgrader og jeg tror kanskjen ikke det vil holde.

Gammel 12-06-12, 21:22   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vannbåren gulvvarme i alle rom og jeg det!
Vår er fyrt på ved, men det er upraktisk for folk som kan finne på å reise bort mer enn en dag eller to
Men et automatisk annlegg vil jo funke supert. Jeg tror ikke dere vil angre på det altså.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:24   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hattifnatten, et tips jeg stjal fra Dine Penger er å regne på når dette begynner å lønne seg versus forventet levetid på anlegget.

For oss ville vannbåren varme ha en inngangsbillett på rundt 200 000. Da skal man spare ganske mye ganske lenge før det begynner å lønne seg. Varmepumpe, ny peisovn, ny skorstein og ny varmtvannstank vil koste oss 60 - 70 000. Dere kan kanskje slippe billigere fra det om dere allerede har vedfyring, vi hadde lyst på denne peisovnen uansett. Uansett hvilken av disse vi ville velge, ville vi spare inn ca. 3000 i mnd.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:28   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

For oss ville vannbåren varme ha en inngangsbillett på rundt 200 000. Da skal man spare ganske mye ganske lenge før det begynner å lønne seg. Varmepumpe, ny peisovn, ny skorstein og ny varmtvannstank vil koste oss 60 - 70 000. Dere kan kanskje slippe billigere fra det om dere allerede har vedfyring, vi hadde lyst på denne peisovnen uansett. Uansett hvilken av disse vi ville velge, ville vi spare inn ca. 3000 i mnd.

Dette vil være en "fra luft" varmepumpe vel? Det er mye mindre effektivt og kan ikke måle seg med å hente jordvarme. Det er helt urealistisk å basere oppvarming av litt gammelt hus i kaldt strøk på varmepumpe som henter energi fra utelufta. Da blir det mye tilleggsfyring.

Vi har byttet ut vår oljefyr med varmepumpe som henter varmeenergien fra jorda, i dette tilfellet blir det da en jord til vann pumpe, såvidt jeg kan skjønne. Dette er anbefalt løsning for gamle oljefyrer, og er forsåvidt en standardgreie. Pumpa er koblet rett på det gamle anlegget med radiatorer og slikt, sånn at alt oppe i selve huset er som før. Senere har vi da planer om at når vi likevel tar gulvene i de ulike rommene, legger vi vannbåren varme i gulvene.

Dette avhenger litt av radiatorkapasiteten, og man må prøve seg litt fram og kanskje ha noe i tillegg. Vi har ikke trengt noe tillegg her hos oss i vinter annet enn litt ved, men nå er det vel kaldere hos dere.

Ulempen med denne løsningen er at den er dyr. Men en oljefyr er ikke noe varig likevel i mitt hode. Her gikk det tidligere olje for ca 30 000 kroner i året, og det er en del.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:29   #18
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jordvarme aner jeg ikke noe om muligheten til. Det eneste bygget jeg vet om med jordvarmebrønn er skolen som ligger en knapp kilometer unna. Fjernvarmeanlegg finnes ikke pr i dag, men kan kanskje bli en mulighet senere siden det mest sannsynlig skal legges ut minst 50 tomter temmelig nært.

Dere kan ta jordvarme både fra løsmasser og fra fjell, men jeg mener og huske at fjell blir billigere (all the disclaimers in the world). Det finnes selskaper i området som tilbyr boring og installasjon, og rørleggerfirma som tilbyr alt som en pakke.

Vi så på dette som snarest da vi bød på et hus litt tilbake, og boring, installasjon av varmeveksler, nye radiatorer med opplegg i en etasje og plater med nye rør i en annen etasje ville komme på rundt +200 000,- (igjen, all the disclaimers in the world, det var basert på en kompetent kompis som regnet høyt og omtrentlig) .

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 21:32   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Hattifnatten, et tips jeg stjal fra Dine Penger er å regne på når dette begynner å lønne seg versus forventet levetid på anlegget.

Hos oss er det snakk om ganske små kostnader ved å koble en varmeveksler + noen slynger til bad og kjøkken på eksisterende anlegg. Planen vil evt. være å bruke oljefyren så lenge det funker. Evt. bytte med alternativer etterhvert.

Å rive ut anlegget og erstatte med peisovn i stue + varmekabler med strøm, samt varmepumpe (som ikke er safe nok om vinteren) vil også koste ganske mye. Jeg lurer bare på hva som lønner seg på sikt.. og det er vanskelig å vite synes jeg.

Gammel 12-06-12, 21:40   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville på sikt gått for vannbåren, særlig når dere allerede har en fungerende oljefyr.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.