|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Satse på fyranlegget i boligen?Vi tenker og tenker når det gjelder vår innkjøpte bolig. Det er et eldre hus med oljefyringsanlegg og radiatorer i alle rom. Fyrkjelen er gammel, men i bra stand og tanken er visst også grei. Nå skal vi pusse opp en del og tenker på gulvvarme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Jeg mener i hvert fall, rent prinsipielt, at å bruke vannbåren varme er en langt mer etisk form for oppvarming enn strøm (strøm uten CO2-utslipp er en begrenset ressurs), og det gir også mye bedre varme.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Ja det er noe slikt vi har hørt. Verken gammeldags strømbruk eller olje er noe å satse på, men det vannbårne opplegget i huset kan kanskje være verd å satse på fordi det gir flere muligheter videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Naboene våre gjorde det på badet. Det fungerte helt fint - til sentralfyren gikk heden. Da ble det besluttet at sameiet ikke skulle fornye sentralvarmeanlegget, siden rørene i hele huset var gamle og klare for utskifting. Så da satt de der, med gulvvarme uten varmekilde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?
Vi erstattet hele sentralvarmeanlegget i firemannsboligen som vi bodde i, med én varmepumpe i hver leilighet. Og reduserte strømregningen med mange, mange tusen i året. Nå var anlegget vårt veldig gammelt og strømbasert i stedet for oljebasert, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Kan dere bytte ut sentralfyren med en varmepumupe eller noe når den ryker? Hvis ikke hadde jeg vært betenkt.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Løsningen blir så vidt jeg har skjønt lagt slik at man kan kjøre varme inn på kretser. Om hovedfyranlegget går heden har vi et problem, men da må det installeres et nytt anlegg enten med jordvarme, pellets eller varmepumpe. Det koster mye i engangsinvestering.. Det er noe å tenke på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja den kan byttes ut med varmepumpesystem eller annet system har jeg skjønt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Vi regnet på en del muligheter for å bruke vårt gamle anlegg tidligere i år, og kom fram til at det ikke lønte seg. Inngangsbilletten er ved høy ved luft-til-vann eller vann-til-vann, og man satser ganske mange investeringspenger i et anlegg som før eller senere vil gå dukken og være dyrt å erstatte. Pelletsovn var et alternativ, men i praksis ikke så mye billigere enn dagens oljepriser.
![]() |
#10 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Hvordan er det med fjernvarmeutbygging i området deres? Er det mulig å borre etter jordvarme, eller koble seg på et anlegg.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Ja det er mulighetene til fjernvarme jeg har i tankene. På oljefri.no leser jeg også til øyet blir stort og vått om muligheter ved eksisterende anlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
Eller en god peisovn. Vi har ei varmepumpe og en liten peisovn i huset her. Jo, og en panelovn på et soverom.
![]() |
#13 |
|
Jordvarme aner jeg ikke noe om muligheten til. Det eneste bygget jeg vet om med jordvarmebrønn er skolen som ligger en knapp kilometer unna. Fjernvarmeanlegg finnes ikke pr i dag, men kan kanskje bli en mulighet senere siden det mest sannsynlig skal legges ut minst 50 tomter temmelig nært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
En god peisovn hadde funket, men da må vi gjøre som dere å rive eksisterende peis. Det blir ikke aktuelt nå. Varmepumper funker ikke ved kaldere enn 22 minusgrader og jeg tror kanskjen ikke det vil holde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Vi har vannbåren gulvvarme i alle rom og jeg
![]() |
![]() |
#16 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Satse på fyranlegget i boligen?Hattifnatten, et tips jeg stjal fra Dine Penger er å regne på når dette begynner å lønne seg versus forventet levetid på anlegget.
![]() |
#17 |
I mål
|
Dette vil være en "fra luft" varmepumpe vel? Det er mye mindre effektivt og kan ikke måle seg med å hente jordvarme. Det er helt urealistisk å basere oppvarming av litt gammelt hus i kaldt strøk på varmepumpe som henter energi fra utelufta. Da blir det mye tilleggsfyring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
etterpåklokest
|
Dere kan ta jordvarme både fra løsmasser og fra fjell, men jeg mener og huske at fjell blir billigere (all the disclaimers in the world). Det finnes selskaper i området som tilbyr boring og installasjon, og rørleggerfirma som tilbyr alt som en pakke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Hos oss er det snakk om ganske små kostnader ved å koble en varmeveksler + noen slynger til bad og kjøkken på eksisterende anlegg. Planen vil evt. være å bruke oljefyren så lenge det funker. Evt. bytte med alternativer etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|