Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-12, 14:18   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg kunne nok ha sent barna mine til en slik skole dersom det passet seg geografisk, eller at det var et problem på den skolen vi var på med mobbing eller undervisningsopplegg som ikke passet til mine barn.

Det som overrasker meg mest av alle svarene her er at det er ingen som har påpekt det jeg har sett på mitt tantebarn som gikk hele barneskolen på montessori skolen.

Hun er en kjempeflink jente som er veldig språklig og intellektuell. Dog har hun ikke klart å komme over terskelen i terskel faget matematikk.

Montessori metodens svakhet er at man skal selv velge å jobbe med det som interesserer en mest. Når skal man jobbe med de fagene som en ikke trives med eller er svak i dersom læreren ikke sørger for at fagplanen dekkes? Hun måtte ha ekstra undervisning i matte i 6 år etterpå, og selv da måtte hun ta opp videregående fordi hun ikke fikk stå karakter i matte. (Snittet hennes ellers var over 5)

Det synes jeg er helt oppsiktsvekkende. For matematikk er det faget Montessori er aller sterkest i, og der elever tydeligst skiller seg ut positivt i forhold til andre i etterkant.

For man har selvsagt planer man skal følge, og man blir hanket inn og penset inn på riktig spor når det trengs. De jobber med ukeplaner de selv lager dagsplaner ut fra, for eksempel.

Grunnen til at matten er spesielt bra i Montessori er at man ikke går videre til neste trinn før man har mestret det nivået man er på. Men om man er en av dem som trenger mer tid på matte, så betyr det at man dedikerer mer tid på det, ikke mindre. Men man slipper det som mange ellers opplever i matte: At de mister et nivå, og går videre med en manglende "etasje", slik at alt som kommer etterpå står på vaklende grunn.

Det var veldig kjipt for tantebarnet ditt, for der har jo åpenbart skolen sviktet helt. Men det er altså ikke normalen. Særlig ikke i matte.

Emneord
montesorri, pedagogikk, skole, utdanning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.