|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
This is normal!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minmeisje: Jeg har også hørt at dette kan være et problem for barn i montessoriskoler.
![]() |
![]() |
#42 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
Det synes jeg er helt oppsiktsvekkende. For matematikk er det faget Montessori er aller sterkest i, og der elever tydeligst skiller seg ut positivt i forhold til andre i etterkant.
![]() |
#44 |
This is normal!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg lurer på en ting: Veldig mange montessoriskoler ut over landet er små, kommunal bygdeskoler/nærskoler som har blitt nedlagt og fått nytt liv som privat montessoriskole. Gjennom litt uvitenskapelig googling får jeg inntrykk av at skolebygget, rektor og lærerne er samme som før, men de har kurset seg og blitt montessoriskole. Motivasjonen for å bli montessoriskole er altså ikke begeistring over pedagogikken, men å bevare skolen i nærmiljøet. Hvor gode blir disse skolene egentlig? Blir de montessoriskoler, eller er det same shit, different wrapping?
![]() |
![]() |
#45 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg skjønner hva du sier, Polyanna. Jeg skjønner at det er en ting som oppfattes som spesielt positivt.
![]() |
![]() |
#46 |
This is normal!
|
Finnes det dokumentasjon på hvordan montessoriskoler scorer faglig og sosialt (som i trivsel, mobbing osv) i forhold til offentlige skoler?
![]() |
![]() |
#47 |
Mother of Dragons
|
Jeg blir faktisk kvalm av engstelse når jeg leser sånt om den offentlige skolen. Jeg har en sønn som er superinteressert i matematikk og jeg frykter han kommer til å miste matematikkinteressen om det er sånn på den skolen han skal starte på.
![]() |
#48 |
Yes, we can!!
|
Det er veldig vanskelig å gjøre gode vurderinger på dette, fordi utvalget selvsagt er helt skeivt. De som velger Montessori er vanligvis mer enn snittet opptatt av barnas utdannelse og gjerne spesielt av matematikk.
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
Jeg tror dette er i voldsom bedring, og jeg har en hunch at i din by, med det foreldregrunnlaget som er tydelig i enkelte bydeler, så kan det være enda bedre enn andre steder.
![]() |
#50 |
ej ikke møjkets heije
|
Og dette er grunnen til at jeg er forholdsvis intensivt på leting etter gode privatskoler i overkommelig avstand.
![]() |
![]() |
#51 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minDenne er forresten ganske troverdig, men jeg tror den er bestilt av Montessoriskolene. Men den fremhever matte som det med aller best resultater, og er forsøksvis justert for faktorer som rase og sosioøkonomisk status.
![]() |
#52 |
maler
|
Jeg har også en matematikkinteressert gutt, og han mister ikke interessen på skolen. De finner alltids noe som er morsomt å holde på med. Men noen drive i å få han fremover, lære mer er det ikke. Og han lærer ikke mye matematikk på skolen i forhold til potenisalet kan man si. Nå i 4. klasse har de tuslet forbi det nivået han var på før han begynte på skolen, og den største utfordringen så langt har vært å lære seg å føre stykker pent i arbeidsbok da de sluttet å få bøker de kunne skrive rett inn i. Jo, og å skjønne at man må vise læreren hvordan man har tenkt (eller skulle tenkt) når man regner selv om det er slik at man vet svaret med en gang.
![]() |
#53 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minOg dette var den første jeg viste til:
![]() |
#54 |
This is normal!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg fant resultatene fra nasjonale prøver regning for 5. trinn i 2009 her. Montessoriskolene ser ut til å fordele seg jevnt nedover listen, og her jeg bor, scorer den relativt dårlig. (Det stemmer med det jeg har hørt, at skolen har dårlig undervisning i matematikk.) Dette gir selvfølgelig ikke noe helhetlig bilde, men det tyder på at montessoriskoler er omtrent like forskjellige - og læreravhengige - som andre offentlige og private skoler.
![]() |
![]() |
#55 |
This is normal!
|
Men skal dette ha relevans i denne diskusjonen, må resultatene brytes ned på landnivå, og jeg tror også at det for Norge sin del bør brytes enda mer ned (eneste tilgjengelige nærskole, opprettet som montessoriskole eller gått fra kommunal til privat osv).
![]() |
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minHer gjør de det godt i matteøprøvene, men har hatt veldig lite fokus på de nasjonale prøvene enkelte år, så de har kommet litt bardus på.
![]() |
#57 |
Yes, we can!!
|
I Norge vet jeg ikke om du vil klare å få til et tilstrekkelig representativt utvalg. Men gitt at skolen man sammenligner med ikke gjør det veldig godt i internasjonal målestokk så vet jeg ikke...
![]() |
#58 |
This is normal!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minNå høres jeg veldig negativ ut, og det er jeg egentlig ikke. Jeg mener montessoripedagogikken har mye spennende i seg, og at den har virket utviklende også for den offentlige skolen. Poenget mitt er at jeg tror det er vanskelig å si noe generelt om montessoriskoler (som f.eks. at de har bedre matematikkundervisning enn den offentlige skolen). Like vanskelig som å si noe generelt om offentlige skoler.
![]() |
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg vil ikke påstå at Montessoriskoler på generelt grunnlag er bedre enn de offentlige, til det er det for mange ting som spiller inn. Men jeg skal sette mange penger på en påstand om at de er LANGT bedre når det gjelder matematikk.
![]() |
#60 |
This is normal!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minMen hvorfor tror du det? Her er resultater fra nasjonale prøver fra 2011. Heller ikke her scorer montessoriskolene særlig godt, og enkelte scorer svært dårlig.
![]() |
![]() |
Emneord |
montesorri, pedagogikk, skole, utdanning |
|
|