Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tanker om familieferie

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-12, 22:28   #21
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tanker om familieferie

Tiden sammen og felles gode minner viktig. Det å vente på flyplassen er for han bare kos når mor og far er med og spiller cars-kort begge to.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 22:33   #22
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går an å kombinere barns og voksnes behov, men jeg synes det har blitt mer utfordrende med økt antall barn. Vi trives best med å reise for oss selv. Det er hyggelig å være sammen med andre i ferien også, men når vi drar på turer til utlandet synes jeg det å reise på egenhånd gir mye større frihet.

Charterturer med basseng er OK, men det er ikke det vi trives best med.
Ungene storkoser seg langs landeveien og de gjør seg ikke noe av lange kjørerturer.
Storbyferier med kunstgallerier er ikke noe vi har gjort etter at tredjemann ble født, men vi har gjort ganske mye sammen som er interessant for både voksne og barn.
Vi har de siste årene vært på mange oppdagelsesreiser i Norge. Ungene har opplevd mange fyrtårn langs norskekysten og de har vært inni 3 gruver. Slikt elsker de og slike ting trives vi voksne med også. De gangene vi har vært i Danmark kombinerer vi park og bading med severdigheter som også ungene liker. De liker slott, museer og slike ting.

Jeg var fem dager i Berlin sammen med eldstemann i mai. Det var fantastisk og vi hadde tettpakket program. En sånn type tur hadde ikke vært noe særlig å ta med hele familien på. Vi kunne godt reist til Berlin alle fem, men da måtte vi hatt annet tempo, kuttet ned antall museer pr dag og lagt inn enda flere barnevennlige aktiviteter.

I min oppvekst var det gjerne turer til Danmark eller rundt i Sør Norge. Det var alltid kombinasjon av moro for ungene, bading og severdigheter. Jeg er utrolig glad for alt foreldrene våre tok oss med på. Jeg husker inntrykkene fra f.eks Vemork kraftstasjon, fra museer i norske byer, utflukter med skoleskip, gruver, høye fjell, gamle by i Århus, HC-Andersens Odense, massevis av danske slott osv.

Ferie med barn MÅ ikke bare være basseng og all inclusive. Det er fint det også om det er bare avslapning man ønsker, men unger kan absolutt tas med på mye annet også.

Noe av det som er morsomt med barnevennlige museer og historiske steder er at vi kan snakke om stedet, lese bøker og finne ut av ting på nett.
Vi skal på charterferie til vinteren og det er sannelig ikke mye spennende å forberede ungene på av severdigheter. Vi gleder oss stort til dette også, men det blir en avslapningsferie.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 22:37   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hvor store barn må være for å være med på tema-reiser-opplegg (eller finnes det noe lignende beregnet på voksne med barn?) Jeg kunne tenke meg å ta med meg eldste på noe sånt. Jeg er litt for pingle til å reise med bare han på litt mer avanserte ferier alene, men i en gruppesammenheng hadde det vært flott.

Gammel 09-07-12, 22:39   #24
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hva med å reise en helg bare til en storby og lage opplegget selv? London f.eks er jo gøy for en tiåring. De kan jo til og med pittelitt engelsk og kanskje litt morsomt å prøve seg på det?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 22:47   #25
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi har reist en del charter, men da leid bil på reisemålet og gjort alt på egenhånd.
Vi prøver å gjøre alle til lags, gudskjelov har jeg en mann som liker å shoppe.
Ser ut til at små-gutta ikke er helt borte de heller.
Eneste er at jeg elsker sydenturer litt mer enn resten av familie, men så lenge det
ikke bare blir strand og litt mer opplevelser så blir de med.
Skal en uke til Kypros med all inclusive i september, spent på hva mannen synes om det(tror kanskje ikke det blir det helt store),
men jeg og ungene var der i fjor og det var perfekt for oss.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 22:50   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, London skal vi nok få gjort jeg og han ganske snart. Det har han også veldig lyst til. Men jeg satt og så på en brosjyre med tur til new york. Og det er ulaseggjørlig på noen år pga mikro.

Gammel 09-07-12, 22:58   #27
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer på hvor store barn må være for å være med på tema-reiser-opplegg (eller finnes det noe lignende beregnet på voksne med barn?) Jeg kunne tenke meg å ta med meg eldste på noe sånt. Jeg er litt for pingle til å reise med bare han på litt mer avanserte ferier alene, men i en gruppesammenheng hadde det vært flott.

Å reise til Berlin er i alle fall superenkelt med tiåring. Direktefly fra Værnes, kollektivsystem som er genialt og massevis av spennende steder å besøke. Tiåringen min var fullstendig oppslukt og vi kunne brukt ukesvis der.

Gammel 09-07-12, 22:59   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Berlin altså? Kult. Tiåringen min er det ansvarlige slaget som bærer kofferter for meg og sånn. Og hyggelig reisefølge. Og jeg skylder han en tur eller så.

Gammel 09-07-12, 23:02   #29
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Berlin altså? Kult. Tiåringen min er det ansvarlige slaget som bærer kofferter for meg og sånn. Og hyggelig reisefølge. Og jeg skylder han en tur eller så.

De har et fantastisk naturhistorisk museum som tiåringen min virkelig elsket, et kjempestort teknisk museum, egyptsamling, computerspillmuseum, og mye mye mer. Bare det å ta seg rundt i byen var noe han likte godt. Min tiåring var forberedt på historien rundt den kalde krigen, Berlinmuren osv. Han syntes det var veldig spennende å se rester av dette.

Gammel 09-07-12, 23:06   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja, min er også sånn. Han liker å se ting han har lært om. Og teknisk museum og computerspilmuseum er innertier for å si det sånn.

Problem: vi kan ikke tysk.

Gammel 09-07-12, 23:07   #31
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det går greit på engelsk i Berlin altså, Katta. Bare ha noen høflighetsfraser inne, så ordner det meste seg.

Åh, jeg har lyst til Berlin igjen!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 23:08   #32
Guava

Guava sin avatar

Standard

Du trenger ikke å kunne tysk i Berlin. De er så internasjonale der at du klarer alt med engelsk.

Gammel 09-07-12, 23:09   #33
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Gleder meg til man kan dra å turer med dem uten å måtte fotfølge, Junior begynner jo å bli litt slik. Derfor skal han og jeg på telttur, siden mannen ikke liker slikt - vi gleder oss MASSE!

Dog har vi litt begrenset feriebudsjett (men mer enn nok, altså - dette er ingen klage) i forhold til en del her inne, så en sydentur, venninnetur for mor og kanskje en langhelg for mor og far spiser opp det meste.

Gammel 09-07-12, 23:10   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg vil new york en dag da, men det får bli når de to små kan parkeres flere dager i strekk. Dvs om et par år.

Gammel 09-07-12, 23:11   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg husker sist jeg var med toern på flyplass og ga han beskjed om at han måtte ha en hånd på kofferten hele tiden. Da snakker vi vims nemlig, og han kunne ha vimset seg bort i folkemengden uten problemer.

Gammel 09-07-12, 23:12   #36
Guava

Guava sin avatar

Standard

NY vil jeg også se igjen, men da med veldig mye større unger.

Gammel 09-07-12, 23:14   #37
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det er først i år vi drister oss på noe som begynner ligne ferietur med ungene, og selv da starter vi light med biltur til Danmark og to uker i leid hus sammen med venner. Men ferietur med fire unger, hvorav tre i vettløs-men-lettbeint-alderen stod for meg som mer pes enn moro, både for foreldre og barn egentlig.

De neste årene snakker om vi bilferie og leid hus i land som sørvest-Tyskland, Sveits, Italia etc. Vi har lyst til å se ting, bestemme litt selv, være litt spontane, men ikke stresse. Ungene er heldigvis ganske lett underholdt og ser ut til å være lette og reise med, dessuten er de så jevngamle at de er sine egne lekekamerater.

Foreldrene mine hadde ikke ferieturer på reportoaret da jeg vokste opp, og jeg har veldig lyst til at barna mine skal få oppleve ting i feriene, se ting og prøve ting de ikke gjør til vanlig, og få opplevelser de husker.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 23:15   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

NY vil jeg også se igjen, men da med veldig mye større unger.

Ja, mulig det blir bedre med store tenåringer: Ti år er i hvertfall for ungt til å reise alene med meg dit. Men Berlin har jeg ikke tenkt på, det er absolutt en mulighet. Der har jeg ikke vært heller. Ellers har han lyst til å se London og Paris og begge de byene kjenner jeg jo.

Gammel 09-07-12, 23:27   #39
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg ser for meg tenåringer når jeg tenker NY. Der er kafeer, kunstmuseer og mye av magien i NY tror jeg man får se mer av hvis man har sett en del film,hørt en del musikk osv.

Jeg var atten da jeg var i NY første gang.

Gammel 10-07-12, 01:22   #40
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært noen charterturist i den forstand at jeg liker ikke solsteik, liker ikke å sole meg, hater sand og er ikke glad i folkemengder og støy
Det samme ser ut til å gjelde lillegutt...
Så siden han har vært liten har han vært med på ting _jeg_ liker, og da tenker jeg ganske enkelt at han sikkert liker det også, jeg. Det virker hvertfall sånn.
Fjellturer, hytte-i-markaturer, utforskningsferder, roadtrips Norge rundt, vennebesøk hvor reisen er "greia", sykkelturer, utenlandsbesøk hos venner og familie. Dess mer å utforske, sjekke ut og utforske og dess flere litt impulsive og uforutsette situasjoner å takle, dess mer spennende mat og litt artige greier som skjer desto bedre, det liker vi begge godt. Det blir ikke mye stillesitting når vi er på tur, men det passer både mitt og hans lynne helt fint.

Hadde jeg hatt råd skulle han fått vært med på noen skikkelige turer til fjerne strøk - i år blir det "bare" legoland med meg, og hellas & florida med faren hans. Mens jeg sparer til opplevelsestur med forsvinnende lite strandligging i Thailand, kina elns neste år Han skulle gjerne vært med på storbyferie også, men der er det jeg som er litt "forvent" - jeg har mer lyst til kulturferie og opplevelsesferie enn storbyferie.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.