|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolkets situasjon
nei, de kan ikke campe der. Det er så vidt jeg vet privat grunn (kirkens), og det er det samme som om de campet i hagen din uten å spørre.
Nei, vet du, jeg synes ikke man kan skrike seg til offentlige toaletter hist og pist, bare fordi man vil campe ulovlig og oppføre seg uanstendig. Man kan ikke bosette seg hvor man vil og la kommunen ta regningen for sanitære forhold. Jeg kan ikke slå opp telt ved Eiffeltårnet og forvente at jeg og vennene mine skal få en portabel do av Paris, inntil vi heller vil flytte opp til Sacre Coeur og heller vil gå på do der.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Tja.. Det kommer an på hva man kaller hjem. Det er ikke snakk om steder hvor det er mulig å klare seg på helårsbasis uten å få inntekt utenfra. Det har også blitt mye vanskeligere å klare seg store deler av året fordi de står nederst på lista når det er generell nød der de bor. Det handler ikke bare om skjevfordeling fra det offentlige men også om at folk hjelper og støtter opp om sine egne. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Nå er det vel sånn at de som eventuelt måtte kaste opp i Kragerø gjerne bor der, eller har hytte der, og gjerne i tillegg legger igjen noen kroner i hos handelstanden. Hadde de satt seg til å tigge, sette opp leire i sentrum og samlet seg i store grupper, kan det hende at Kragerø Kommne hadde reagert i større grad. Er fortsatt ikke enig i at det er en relevant sammenlikning, men greit. Vi kan være enige om å være uenige.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonNå blir det i grunnen ganske interessant å se om romfolk får lik behandling på arbeidsmarkedet som andre som søker sesongarbeid. Fram til juni i år har rumenske og bulgarske statsborgere hatt spesialregler for arbeid, men disse er opphevet. Da skal de i utgangspunktet stille på lik linje med andre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Arbeidsmarkedet er jo 'deg og meg' eller alle som ansetter folk.
|
|
|
#9 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Romfolkets situasjonMed tanke på det å slå opp leire, så sier allemannsretten dette:
Og ingen steder i Oslo sentrum eller Trondheim sentrum kan vel kalles utmark? Så det å slå leir på en kirkemark, er jo uansett ikke greit. Så i følge loven kan de ikke campe der, eller er jeg på jordet? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonEn BBC-artikkel som er et par år gammel, men situasjonen nå i økonomisk krisetid er ikke bedre: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Nei, men de må også ut av slummen for å finansiere livet i slummen. De tigger i gatene, reiser langt for strøjobber og noen stjeler fra de rike turistene. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Usedvanlig begavet
Dette viser litt av problematikken. Dette du skriver her, minus bæsjingen, kan jo gjelde strengt tatt alle som kommer hit uten krav på opphold. De er ikke turister, og de har et sted å reise til. Norge har ikke ansvar for å ta seg av absolutt alle som ønsker seg hit og som ikke evner å overleve her på egenhånd, så fremst det ikke foreligger et beskyttelsesbehov. Det kan vi ikke ha.
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Akkurat det der, bortsett fra at det var slummen i Medellin (Colombia) hadde jeg en ganske interessant diskusjon med sjåføren vår om. Han påstod nemlig hardnakket at folkene som levde der var lykkelige og fornøyde med tilværelsen, noe det for meg som nordmann var umulig å tro på. Like etterpå ble det offentliggjort en undersøkelse som viste at colombianere var de 2. lykkeligste folkene i verden, bare slått av en eller annen karibisk øy. Nå kan jo ikke det tas som et bevis på at alle som lever i slum er lykkelige, altså, men relativt mange i Colombia lever i fattigdom som får fattige i Norge til å virke velstående. Og det er et tankekors at landet kunne skåre så høyt på en lykke-indeks.
|
|
|
#15 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Romfolkets situasjonMener du nå likevel at egne regler skal gjelde for romfolk, fnatten?
|
|
|
#16 |
|
Usedvanlig begavet
Enig i dette. Problemet er jo nettopp at for å få dette til å fungere, så krever det at det godtas en hel rekke unntak fra regler som myndighetene har satt ned.
|
|
|
#17 |
|
|
Nei jeg mener ikke at man skal ha egne regler for romfolk. Jeg mener ikke at vi skal kaste fattige spanjoler på hue og ræva ut heller hvis ikke de beviselig begår lovbrudd og blir arrestert. Vi kaster ikke ut en hel tysk familie hvis en av dem begår lovbrudd. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Romfolkets situasjonNæmen fnatten.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonOm ikke noe skjer med forholdene det leves under og løsningen blir å forsøke å karre til seg penger i nabolagene der de bor er jeg redd for at det lett kan bli snakk om reellt beskyttelsesbehov med de rettigheter det utløser og jeg vet ikke om vi er klar for den situasjonen heller. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Her er vi uenige. Jeg er enig i at man må ha en eller annen form for langtidsplan, men vi (=Norge) må også kunne ha fokus på mer akutt hjelp. Og dette gjelder i og for seg ikke bare romfolket, det gjelder generelt.
|
![]() |
|
|