Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Padler man kano alene med barn?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-12, 12:02   #21
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Padler man kano alene med barn?

Jeg padlet i kano med mine da minste var 2, tror jeg. Har også padlet med en voksen til og 26 unger på 10 år. Ser ingen stor fare i det så lenge begge har redningsvester.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:34   #22
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillegutt svømmer enkelt 7-800 m i basseng hvertfall, og motivasjonen er vel Relativt sterk for å komme seg iland
Vi har padlet noen ganger før men kortere turer. Da har han sittet veldig pent. Samme på rotur Jeg er selv lite kanovant, men godt båtvant.

Vi skal isåfall låne stor, stødig kano av barnas turlag. Hm det høres vel egentlig ut som det kan la seg gjøre!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:36   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I så fall synes jeg det høres helt forsvarlig ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 18:23   #24
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Null problem for meg.

Gammel 26-07-12, 18:34   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gjort det med hvilken som helst av mine når som helst.

Gammel 26-07-12, 19:52   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde gjort det med en av mine også, og de er 4/5 år. En om gangen altså.

Gammel 26-07-12, 20:51   #27
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når han til og med kan svømme, synes jeg det burde være uproblematisk. Faren min har planer om å ta med Lille Ville på kanotur etterhvert, og jeg har ikke tenkt tanken engang på at det skulle være uforsvarlig.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 20:54   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper de reagerer sånn fordi han har begrenset impulskontroll og de ikke hadde turt å passe han på land, og langt mindre i vannet. Men du kjenner han best og vet hvordan han oppfører seg i ulike settinger. Han kan svømme, han oppfører seg åpenbart greit i sånne sammenhenger og dere er i stand til å komme dere på land ved behov. Da tenker jeg det er greit.

Gammel 27-07-12, 18:30   #29
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kano er ikke skummelt i mine øyne. Selv ikke med små barn.
Med en sånn vanntett-bag har du kommet langt på veien for redde viktige saker. Sea pack 5 liter er passe liten/stor til kamera, mobil, fyrstikker.

Mobildekningen er varierende, men altså ikke totalt fraværende i Østmarka.

God tur! :smil:

Gammel 27-07-12, 20:21   #30
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg hadde ikkje stussa eit sekund. Kano er jo knallgøy! Men så er eg muligens litt farga av å ha tilbrakt mange år i speidar med kano, telt og grave hull for å gå på do.
Det er berre sunt for barn å få vera med på slikt frå dei er små.

Gammel 28-07-12, 14:12   #31
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tipper de reagerer sånn fordi han har begrenset impulskontroll og de ikke hadde turt å passe han på land, og langt mindre i vannet. Men du kjenner han best og vet hvordan han oppfører seg i ulike settinger. Han kan svømme, han oppfører seg åpenbart greit i sånne sammenhenger og dere er i stand til å komme dere på land ved behov. Da tenker jeg det er greit.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 14:37   #32
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gjort det med mine barn på 7 og 11, hvorvidt det er annerledes med din gutt er det bare du som kan kjenne på og vet.

Gammel 28-07-12, 14:43   #33
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Gubben og Even er ute med stor gummibåt i elva her nå. Flott naturopplevelse for de begge.

Gammel 28-07-12, 14:45   #34
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det anser jeg som ganske ufarlig. Jeg padler selv alene med barna i kano på hytta. Da er det folk der som regel, men jeg hadde nok gjort det uten også.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 18:38   #35
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det er nettopp det da. Acsa og Katta setter fingeren på det for meg. _Jeg_ ser jo liten fare med roturer og kanoturer, skogsturer og overnattinger uten mobildekning, og uten naboer, strøm, og innlagt vann for den del. Jeg vet at lillegutt trives bra på sånne turer, og vet å følge regler og avtaler. Og han har laaaaang utholdenhet så jeg er ikke redd for å ikke nå fram heller (da kan vi jo uansett bare sove ute elns). Men den temmelig sterke "uansvarlig"-tiraden jeg fikk sitter godt...
Men da er det jo godt å høre at andre hadde gjort det samme med sine barn hvertfall!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 19:11   #36
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke gjort det med Mini, fordi jeg ikke er sikker på om jeg hadde klart å få henne trygt i land uten traumer ved et eventuelt velt. Jeg hadde ikke hatt problemer med å ha med Snupp, fordi han svømmer selv og ikke blir like panisk hvis jeg er rolig. Jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger med mannen, fordi han er sterkere og derfor sannsynligvis hadde roet en panisk Mini bedre enn meg. Vi er begge gode svømmere. Hadde vi ikke vært det hadde jeg vært mer skeptisk til å ta dem med alene, selv med vester.

Spørsmålet er vel om du selv er trygg på at du hadde håndtert et velt uten problemer. Hvis du regner med det hadde jeg reist.

Båter kan kantre av ulike årsaker, selv om vannet er stille. Det har mannen blant annet erfart på båttur med noen små onkelbarn, der ministejenta stille og rolig tømte båten for luft, noe mannen oppdaget da han plutselig lå i vannet. Han måtte taue båten med barna inn til land, svømmende, fra midt på vannet, og var en smule oppgitt over ugangskråka.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 20:36   #37
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Uansvarlig?
Fordi?
Jeg skjønner jo at det er total krise at det ikke er mobildekning, både fatter og jeg døde rett som det var på kanotur, han i sin barndom og jeg i min, siden vi ikke hadde mobildekning i skauen. (Eller mobil å ha dekning med, for den sakens skyld.)
Så lenge dere har vest, hva er det verste som kan skje på et stille vann?
Det har ikke slått meg at noen kunne mene det var uansvarlig, før du skrev det her, og jeg lurer litt på hva slags genuine naturopplevelser som da ikke er uansvarlige.
Å ta med vesla på skitur i fjellet innebærer jo strengt tatt en mye større risiko, uten at jeg vurderer den som stor nok til å slutte med skiturer av den grunn, så lenge vi har med nødvendig utstyr til å takle uvær.

Dra på tur og nyt naturen, med god samvittighet!
God tur!

Gammel 29-07-12, 00:05   #38
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men altså, HVIS man velter så ser min kriseplan sånn her ut:
1: send de minste ungene unna kanoen, på rygg (med vest, selvfølgelig) og TELL OPP!!
2: tellopp de større barna og de voksne.
3: snu kano, og putt oppi de misnte ungene
4: redd evt bagasje
5: svøm til land og ta det derfra.

Større barn tenker ejg kan henge på kanoen, og svømme selv, ved krise prøver man å dytte de oppi.
Mobiltlf har man i vanntett sekk (ocean pack) og så ringer man 113 om det ikke er dekning, hvis man føler ar situasjonen tilsier at man trenger hjelp. (i beste fall trenger man ikke 113-hjelpen, men hjelp til å få kontakt med sivilasjonen for å bli hentet.

Men nå skal det jo sies at jeg er mer enn middels gærn (iallfall i noens øyne) og sleper med barna på Det Meste.
Min yngste var på kanotur relativt tidlig, og siste kanoturen i fjor var i november (da var han 9 mndr).

Gammel 29-07-12, 00:51   #39
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høres ut som en god plan, men har du ikke dekning har du ikke dekning, 113 er like utilgjengelig som alt annet hvis mobilen din ikke klarer å finne mobilnettet.

Gammel 29-07-12, 01:30   #40
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Uansvarlig?
Fordi?
Jeg skjønner jo at det er total krise at det ikke er mobildekning, både fatter og jeg døde rett som det var på kanotur, han i sin barndom og jeg i min, siden vi ikke hadde mobildekning i skauen. (Eller mobil å ha dekning med, for den sakens skyld.)
Så lenge dere har vest, hva er det verste som kan skje på et stille vann?
Det har ikke slått meg at noen kunne mene det var uansvarlig, før du skrev det her, og jeg lurer litt på hva slags genuine naturopplevelser som da ikke er uansvarlige.
Å ta med vesla på skitur i fjellet innebærer jo strengt tatt en mye større risiko, uten at jeg vurderer den som stor nok til å slutte med skiturer av den grunn, så lenge vi har med nødvendig utstyr til å takle uvær.

Dra på tur og nyt naturen, med god samvittighet!
God tur!

Slo ikke meg heller at det kunne være uansvarlig. Husker vi hadde en tråd om unger ombord i båt størrelse 30 fot også. Hadde heller ikke slått meg som noe man må tenke to ganger før man gjør. Redningsvester er en selvfølge, men det er jo sykkehjelm på sykkeltur i skogen også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.