Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Artikkel om gjenglemte barn i bil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 11:33   #21
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil

Det var sterk lesning, og jeg er enig med artikkelforfatteren. Straffeforfølgelse av disse foreldrene har neppe noen som helst preventiv virkning, det eneste som kan forhindre at slikt skjer er effektive varslingssystemer i biler. Og det er veldig trist dersom bilindustrien jobber mot det.

Selv kjører vi en 20 år gammel bil, men jeg brukte en flunkende ny leiebil i ferien og herregud så mye unødvendig elektronisk stæsj det var i den! Et sikringssystem som kunne redde babyer fra å bli gjenglemt i varm bil hadde i mine øyne vært bedre bruk av forskningsinnsatsen enn flertallet av de andre "finessene".

Jeg er for øvrig blant de som tror dette kan skje hvem som helst, når mange uheldige omstendigheter sammenfaller.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 11:33   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kanskje? I artikkelen står det om en ni måneder gammel baby som døde på den måten. Det var rundt 20 grader ute, men temperaturen i bilen var over 40 grader.
Det kommer jo også an på hvor lenge barna sitter der.

Det kommer kanskje av at i mange deler i USA så skinner solen selv om det ikke er så varmt ute. I motsetning til her i Norge, hvor det ofte er kaldt og overskyet. I alle fall kan jeg tenke meg at det er en sammenheng der.

Gammel 09-08-12, 11:37   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kanskje? I artikkelen står det om en ni måneder gammel baby som døde på den måten. Det var rundt 20 grader ute, men temperaturen i bilen var over 40 grader.
Det kommer jo også an på hvor lenge barna sitter der.

Jeg sier jo ikke at det ikke er livsfarlig å sette igjen en baby i en bil når det er 20 grader. Jeg sier at det er enda farligere når det er 30 grader, og at det da går enda raskere å bli dehydrert, slik at man har enda kortere tid på seg før det blir virkelig farlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 11:39   #24
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg sier jo ikke at det ikke er livsfarlig å sette igjen en baby i en bil når det er 20 grader. Jeg sier at det er enda farligere når det er 30 grader, og at det da går enda raskere å bli dehydrert, slik at man har enda kortere tid på seg før det blir virkelig farlig.

...og ganske mange steder er det ikke 30 grader, men 40-45 grader om sommeren. Da tar det ikke fryktelig mange minuttene før man dør, altså.

Gammel 09-08-12, 11:43   #25
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Kanskje det at det er forbudt å sette igjen barn i bilen gjør at man ikke tar den ekstra sjekken på "hva skjedde egentlig i morges". Jeg ville blitt arrestert i Texas for å si det sånn. Da vi bodde på et mindre sted var vi mer avhengig av bilen, og jeg har flere ganger gått fra barn i bilen for små-ærender. Fortrinnsvis vinterstid, eller lynkjapt med åpne vinduer om det er litt varmere. Jeg gjør det, og gjør en vurdering hver gang det skjer.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 11:46   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Kanskje det at det er forbudt å sette igjen barn i bilen gjør at man ikke tar den ekstra sjekken på "hva skjedde egentlig i morges". Jeg ville blitt arrestert i Texas for å si det sånn. Da vi bodde på et mindre sted var vi mer avhengig av bilen, og jeg har flere ganger gått fra barn i bilen for små-ærender. Fortrinnsvis vinterstid, eller lynkjapt med åpne vinduer om det er litt varmere. Jeg gjør det, og gjør en vurdering hver gang det skjer.

Et forbud ville hatt akkurat 0 effekt på min tendens til å sette igjen et barn i bilen over tid, for det ville ikke falle meg inn å gjøre, om det var aldri så lovlig. Det ville hindre meg i å sette igjen ungene på bensinstasjonen, når jeg skulle inn og betale for bensinen, dog.

Gammel 09-08-12, 12:35   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og om vi er mindre stresset? Tja. Vi jobber i alle fall vesentlig mindre. Barnehagene der jeg bodde var åpne fra 07-19. Og svært mange brukte dem hele åpningstiden. Selv for babyer (man har 4 uker permisjon om man føder vanlig, 6 uker ved keisersnitt...).

Jeg kan jo bare fortelle om vennene mine. Deres datter begynte i barnehage da hun var 3 mnd - de var heldige og fikk henne i begynnelsen av sommeren og moren er lærer. Moren hadde 70 minutter reise til jobben, og begynte klokken 07. Faren leverte barnet i barnehagen klokken 07. Moren hentet barnet i barnehagen mellom klokken 18 og 19, etter jobb. Faren var sjelden hjemme før klokka 21 om kvelden. Det er ganske mange steder man ikke går hjem fra jobb før sjefen i USA.

Huff, blir lei meg av å lese sånt som dette også. Synes det er så trist når man ikke har andre muligheter. Og jeg blir så takknemlig.

Gammel 09-08-12, 12:39   #28
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Men hvorfor skjer dette bare når det er varmt? Jeg kan ikke huske å ha lest om en eneste baby som har fryst ihjel i biler alene?

Forøvrig må det være helt grusomt å oppleve dette. Jeg blir helt satt ut bare av å lese om det, og jeg er enig med artikkelforfatteren i at foreldrene ikke bør straffes, de gjør det ikke med vilje.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 12:43   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok fordi store deler av USA er varmt i en mye større del av året enn det er kaldt. Husk at New York ligger på samme breddegrad som Madrid.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 12:46   #30
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

Men hvorfor skjer dette bare når det er varmt? Jeg kan ikke huske å ha lest om en eneste baby som har fryst ihjel i biler alene?

Forøvrig må det være helt grusomt å oppleve dette. Jeg blir helt satt ut bare av å lese om det, og jeg er enig med artikkelforfatteren i at foreldrene ikke bør straffes, de gjør det ikke med vilje.

Man tåler å fryse mye lenger enn man tåler å koke, tror jeg. Og det er ikke veldig mange (befolkede, siviliserte) steder i verden der det ofte blir så kaldt at det er aktuelt. Statistisk sett er det altså langt, langt mindre sjanse for at det skal skje, rett og slett.

I tillegg er det selvsagt et poeng at en bil ikke blir kaldere enn utetemperaturen, men den blir ubegripelig mye varmere. Man er litt ekstra påpasselig når det er frys-ihjel-temperatur ute, mens +25 grader ikke virker spesielt risikabelt, når man står utendørs i shorts og t-skjorte.

Gammel 09-08-12, 12:51   #31
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror også dette kunne skjedd alle. Jeg har flere ganger kjørt av gårde til jobb med et barn i bilen som jeg glemte at jeg skulle levere. Jeg har heldigvis oppdaget det raskt, men jeg kan se for meg at det er mulig å havne i en slikt grusom situasjon hvis noe forstyrret vanlig morgenrutine, man var spesielt stressa eller hadde mye å tenke på og barnet satt slik i bilen at det ikke syntes og for eksempel hadde sovnet. Det er sikkert umulig å fatte hvis man ikke selv kjører bil hver morgen, men når man gjør det, er det så mye som går på automatikken, og har man svingt bilen mot jobb og blir stillt inn på at det er dit man skal, kan jeg godt se for meg at det er kjøre til jobben-rutinen man automatisk følger - ikke levere i barnehagen-rutinen.

Stakkars, stakkars mennesker. Det var en sterk artikkel å lese.

Gammel 09-08-12, 12:56   #32
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Virker som en interesant artikkel, men jeg vet at den vil ødelegge dagen og jeg har enda ellve dager igjen før jeg må begynne å lese om allverdens elendighet og tristesse som har med barn å gjøre så denne hopper jeg rett og slett over.

Gammel 09-08-12, 13:01   #33
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt! For all del, jeg sier ikke at temperaturforskjeller i de to landene ikke har betydning, for det har det nok. Poenget mitt var bare at det faktisk ikke trenger å være så veldig varmt ute før det blir farlig varmt inne i bilen.

Gammel 09-08-12, 13:16   #34
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Uff, vrenger seg i magen bare å tenke på sånt.
Ser at to av disse ble distrahert av mobiltelefonsamtaler før hendelsene. Lurer på om mobiltelefoner er inni bildet ofte?
Må innrømme at jeg er tilhenger av å la alle innkommende samtaler gå til voicemail mens jeg kjører - selv om vi har fancy-schmancy hands-free. Selv om en ikke bruker henda på mobilen, drar hjernen gjerne litt andre steder mens en prater.
Kunne egentlig tenkt meg forbud mot mobilbruk mens en kjører/bil er i bevegelse, men tipper det ville blitt riiiimelig upopulært.

Hmm.. Nå kommer jeg til å sitte å gruble resten av dagen hvordan jeg kan redusere risikoen for gjenglemming.

Gammel 09-08-12, 13:23   #35
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste bare deler av den, så gadd jeg ikke mer. Det jeg fikk med meg var at det ble påstått mulig sammenheng med at barn nå sitter i baksetet og bakovervendt og dermed ikke er så lett å få øye på. Dårlig unnskyldning, spør du meg.
Jeg har selv mang en gang på autopilot glemt å svinge innom barnehagen på vei til jobb, men da har ungen sagt i fra selv før vi har kommet spesielt langt.
Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg skulle klare å glemme ungen fullstending i bilen. Men jeg går jo knapt fra 8-åringen i bilen for å gå inn et kort ærend, så jeg er neppe representativ. Enda så sløv jeg er.

Gammel 09-08-12, 13:55   #36
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Moia: Jeg la også merke til mobiltelefonbruken. Jeg tror egentlig ikke at et forbud ville løst så veldig mye all den tid dette tydeligvis også skjer på et sted der det er forbudt å forlate barn i bilen.

Og statistisk sett tror jeg bakovervendt sete redder flere barn enn de som "glemmes".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 14:01   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Moia: Jeg la også merke til mobiltelefonbruken. Jeg tror egentlig ikke at et forbud ville løst så veldig mye all den tid dette tydeligvis også skjer på et sted der det er forbudt å forlate barn i bilen.

Og statistisk sett tror jeg bakovervendt sete redder flere barn enn de som "glemmes".

I mange stater i USA er det kun forbudt å snakke i mobil når man kjører forbi skoler... Og det er klart at om man er midt i en telefonsamtale mens man parkerer så er det lettere å glemme enn om man ikke er det.

Ellers så oppfattet jeg ikke det om bakovervendte seter som at man ikke burde ha det. Men som en medvirkende årsak til at man har mindre kontakt med ungen enn om man ungen ved siden av seg i forsetet. Og amerikanske biler er ofte digre.

Jeg mener det er en vesensforskjell når man bevisst går fra barnet i bilen, slik saken var med hun damen i Stavanger som gikk for å handle, og på når man virkelig glemmer barnet der.

Og så husker jeg veldig godt saken med han som glemte (adoptiv)sønnen sin i bilen. Og husker at jeg tenkte at han måtte være riv, ruskende gal og en dårlig far. Jeg skammet meg litt over tankene mine nå etter å ha lest artikkelen.

Gammel 09-08-12, 14:04   #38
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser da sannelig mine selv om de sitter bakovervendt.

Speil, heter oppfinnelsen.

Gammel 09-08-12, 14:11   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Hmm.. Nå kommer jeg til å sitte å gruble resten av dagen hvordan jeg kan redusere risikoen for gjenglemming.

Jeg legger veska mi ved siden av setet til minstejenta, sånn at jeg må bak i baksetet uansett.

Egentlig tror jeg at økt bevissthet er det viktigste, at man vet om faren for å glemme barnet, spesielt om det er noe utenom de vanlige rutinene.

Gammel 09-08-12, 14:12   #40
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror heller ikke dette er dårlige foreldre som bør straffes. Det er vel derfor artikkelen gjør sånn inntrykk. At jeg ikke med 100% sikkerhet kan si at det aldri kunne skjedd meg. Nå er sjansen liten, siden vi ikke kjører bil til bhg, men i rette situasjon kunne det jo skjedd. Milfrid kommer med eksempler jeg tror er av betydning. Lange strekninger gjør jo også at babyene ofte faller i søvn og er tilnærmet lydløse.

Og det er ikke så lenge siden vi hadde en tråde her der folk fortalte om alle vittige plasser de hadde glemt barn. (bla i en bæremeis på veggen) Men da var det bare latter i respons. Men egentlig tilfeldig at det ikke var verre steder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.