Sv: Leksehjelp i 1. klasse
Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.
Her fikk ikke førsteklassingene noe tilbud om leksehjelp i fjor, men om det kommer nå i andre klasse, så tror jeg storebror skal få være med på det. Selv om han gjør leksene på skolen så kan jo jeg se over det hjemme likevel. Men det frigjør tid på ettermiddagene og det er bare positivt.
Helt flisespikk etter lover og regler tror jeg faktisk ikke skolen har lov å ikke tilby leksehjelp til 1.klassinger. Iallfall ikke et helt år. Men skolen kan oppfordre foreldre til å vente med å melde på 1.klassinger, og forklare hva det er med ordningen som gjør at det kan være smart å vente.
I praksis er det jo store forskjeller på 1.klassinger, og familiers situasjon er ulike rundt om, og jeg ser poenget med at hvis eleven i det minste har begynt å titte på leksematerien på leksetid så har man kanskje kommet et litt lenger stykke på ei om eleven ikke har tittet på, når man endelig skal gjøre ferdig hjemme seint på ettermiddagen.
Men min oppriktige mening er at de fleste 1.klassinger bør skånes for leksetid på skolen rett etter skoletid, ihvertfall inntil de har lært seg å lese. Min mening er da basert på erfaring fra skolen her hos oss; er du meldt på så må du sitte der tiden ut, uavhengig av om du er ferdig med leksene eller ikke, noe som kan (og ble) diksuteres mye. Mange elever ble sittende å tegne i den tiden, da det ble for krevende for leksetid-personalet til en hver tid å ha tilgjengelig skolemateriell til det enkelte barns nivå.
Idet elevene kan lese selv stiller det seg veldig annerledes: da kan de lese i leksetiden hvis de er ferdige med planen/leksene.
Det triste med leksetiden er at de som kanskje hadde trengt det mest ( i forhold til ressurssvake hjem og manglende oppfølging) er at de i realiteten ikke får noe HJELP, det er det på de fleste skoler ikke kapasitet til: for man kan jo ikke på tynt grunnlag begynne å sile ut folk, og si at du får ikke tilbudet for du har ikke behov, mens noen andre skal få det. Og all den tid at det er vanskelig med en til en-oppfølging så er mitt inntrykk også at det er like mye et tilbud til de ressurssterke, som har liten tid på ettermiddagen pga alle aktivitetene de ellers deltar på.
(Veldig enkelt forklart, og garantert ikke riktig fremstilling for alle... )