Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 23:34   #181
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Forresten ble jeg kjent med en gutt i Jehovas Vitne en gang, han var veldig koselig og lærte meg masse om den religionen. Jeg spurte og grov, og det var rett og slett veldig spennende.

Men da er du jo ikke uinteressert, da! Der ser du.

Gammel 08-04-07, 23:39   #182
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan være et poeng, ja. Og en som skal være lærer i KRL burde så absolutt kjenne det grunnleggende i de ulike religionene.

Ja, og det grunnleggende har vi lært om de forskjellige religionene. Vi var også på besøk i synagoge og moske. Veldig interessant og lærerikt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:41   #183
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror kanskje vi ser veldig forskjellig på hva som er livssyn/religion. Alle mennesker har prinsipper og verdier og et syn på verden. Det kan være mer eller mindre reflektert, men til sammen danner dette personens livssyn. Dette livssynet kan være religiøst, det kan være sekulært. Det behøver ikke være en helhetlig ideologi eller et system. Det kan være sammensatt av flere faktorer.

Når jeg blir kjent med et annet menneske senser jeg denne personens verdier. Jeg får et inntrykk av hvordan dette mennesket forstår verden.

Jeg kan derfor ikke helt følge deg i tanken om at det ikke er nødvendig for mange.

Svært godt sagt. Du sier det så bra Det var det jeg prøvde å si med tanke på "verdensbilder".

Gammel 08-04-07, 23:42   #184
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Ja, og det grunnleggende har vi lært om de forskjellige religionene. Vi var også på besøk i synagoge og moske. Veldig interessant og lærerikt.

Det er ganske grunnleggende å vite at jøder ikke ser jesus som messias. :flisespikker:

Gammel 08-04-07, 23:42   #185
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Synes du virkelig det holder?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:44   #186
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror kanskje vi ser veldig forskjellig på hva som er livssyn/religion. Alle mennesker har prinsipper og verdier og et syn på verden. Det kan være mer eller mindre reflektert, men til sammen danner dette personens livssyn. Dette livssynet kan være religiøst, det kan være sekulært. Det behøver ikke være en helhetlig ideologi eller et system. Det kan være sammensatt av flere faktorer.

Når jeg blir kjent med et annet menneske senser jeg denne personens verdier. Jeg får et inntrykk av hvordan dette mennesket forstår verden.

Jeg kan derfor ikke helt følge deg i tanken om at det ikke er nødvendig for mange.

Ja, det kan godt hende. Selvsagt er personens verdier viktige. Jeg har bare ikke sett på verdier som det samme som tro. Når det gjelder verdier kan jeg finne på å blande inn politikk, musikk, barneoppdragelse, økonomi osv, mens jeg med religion tenker "Gud".

Heldigvis anser jeg meg som en tolerant person.

Og joda, jeg var interessert i å lære om Jehovas Vitne den gangen jeg, det er bare rett og slett sjeldent at jeg havner i slike diskusjoner. Dette var faktisk for 6-7 år siden.

Gammel 08-04-07, 23:51   #187
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Naturligivs er Bibelen slik. Alle kristne gjør det (trivielt observert). Og jeg kan ikke se at det er noe galt i det. All kunnskap som ikke er ny må tolkes på nytt ut fra situasjonen slik den er nå hvis den skal kunne ha noen relevans nå. Dette er ikke begrenset til religion.

Min observasjon er forøvrig at graden av funksjonsdyktighet hos kristne i et moderne samfunn er omvendt proporsjonal med viljen til å innrømme dette.

Hæ? Mener du at de kristne som ikke vil innrømme at de nytolker Bibelen etter dagens behov, er mer funksjonsdyktige i det moderne samfunn enn de som innrømmer det? (Blir man mindre funksjonsdyktig av intellektuell redelighet?)

Mulig jeg er litt trøtt og forvirret.

Tine "Lærer, lærer, du sa FEIL!" Toff

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:52   #188
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Synes du virkelig det holder?

Nei, det holder ikke i ungdomsskolen, men jeg ser ikke noe problem å undervise i barneskolen. Ingen lærere kan alt når de starter som lærere. Men vi har et grunnlag.

skal dere prøve å fortelle meg at jeg ikke må bli lærer i KRL fordi jeg avslørte at jeg ikke visste dette. Det blir for dumt.....

Gammel 08-04-07, 23:56   #189
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Nei, det holder ikke i ungdomsskolen, men jeg ser ikke noe problem å undervise i barneskolen. Ingen lærere kan alt når de starter som lærere. Men vi har et grunnlag.

skal dere prøve å fortelle meg at jeg ikke må bli lærer i KRL fordi jeg avslørte at jeg ikke visste dette. Det blir for dumt.....

Men Jessica, syns du det er rart en stusser over at lærere som ikke engang kjenner det grunnleggende i de største religionene skal undervise i nettopp dette?

Gammel 09-04-07, 00:00   #190
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men Jessica, syns du det er rart en stusser over at lærere som ikke engang kjenner det grunnleggende i de største religionene skal undervise i nettopp dette?

Nå får du gi deg. Jeg kan det mest grunnleggende, men dette hadde jeg glemt. Jeg kunne godt sin noe om hvorfor jeg ikke husker, men det gjør jeg ikke. Jeg klarte eksamen og er fornøyd med det.

Gammel 09-04-07, 00:06   #191
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt foredrag en par ganger i femte klasse. Noen ganger er jeg imponert over hva de kan fra før, andre ganger vil jeg grine over at de ikke skjønner noen ting.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 00:08   #192
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte eksamen og er fornøyd med det.

Akkurat den meldingen ble litt morsom i forhold til signaturen din.

Jeg skal ikke mase så mye mer enn de andre allerede har gjort, og regner jo med at du ville repetere de viktigste tingene innen et fag før du begynte å undervise i det, men jeg må jo si at jeg er enig i at det er temmelig grunnleggende kunnskap om både jødedommen og kristendommen å vite at en av de virkelig store forskjellene mellom disse religionene er hvorvidt de ser på Jesus som Messias, og at Det nye testamente gjelder for kristne og ikke for jøder. Sånn, nå skal jeg slutte, og se sesongavslutningen av House (som altså er en TV-serie om en ateistisk og sarkastisk lege som heter Dr. House ) i stedet.

Gammel 09-04-07, 00:13   #193
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Skilpadda, den episoden er knall (som så mange andre episoder )! Så den igår.

Gammel 09-04-07, 00:15   #194
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Akkurat den meldingen ble litt morsom i forhold til signaturen din.

Jeg skal ikke mase så mye mer enn de andre allerede har gjort, og regner jo med at du ville repetere de viktigste tingene innen et fag før du begynte å undervise i det, men jeg må jo si at jeg er enig i at det er temmelig grunnleggende kunnskap om både jødedommen og kristendommen å vite at en av de virkelig store forskjellene mellom disse religionene er hvorvidt de ser på Jesus som Messias, og at Det nye testamente gjelder for kristne og ikke for jøder. Sånn, nå skal jeg slutte, og se sesongavslutningen av House (som altså er en TV-serie om en ateistisk og sarkastisk lege som heter Dr. House ) i stedet.

Jeg hadde et knalltøft år det året jeg hadde KRL.... men ut i fra det dere sier så skjønner jeg at jeg må trekke meg fra enhver undervisning i KRL
Jeg skal si det til rektor.....

Gammel 09-04-07, 00:17   #195
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hæ? Mener du at de kristne som ikke vil innrømme at de nytolker Bibelen etter dagens behov, er mer funksjonsdyktige i det moderne samfunn enn de som innrømmer det? (Blir man mindre funksjonsdyktig av intellektuell redelighet?)

Note to self: ikke bruke eller flikke på doble nektinger og andre språklige krumsping når man ikke har tid til å sørge for at det blir ordentlig.

Det jeg burde ha skrevet var sikkert noe sånt som:
Jo mindre kristne vil inrømme at de plukker ut og vektlegger akkurat de bitene som passer dem fra Bibelen, jo mindre funksjonsdyktige er de i et moderne samfunn.

Ben "kløne" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 00:18   #196
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde et knalltøft år det året jeg hadde KRL.... men ut i fra det dere sier så skjønner jeg at jeg må trekke meg fra enhver undervisning i KRL

Det er utrolig hva man kan tilegne seg med et par timers intens lesing kvelden før eksamen, og det samme gjelder sikkert lesing søndag kveld før man begynner undervisningen. Du skal se det går bra.

Gammel 09-04-07, 00:27   #197
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det jeg burde ha skrevet var sikkert noe sånt som:
Jo mindre kristne vil inrømme at de plukker ut og vektlegger akkurat de bitene som passer dem fra Bibelen, jo mindre funksjonsdyktige er de i et moderne samfunn.

Det ante meg at det var det du mente, ja.

Gammel 09-04-07, 00:27   #198
Jessica
Pauset

Standard

Det er utrolig hva man kan tilegne seg med et par timers intens lesing kvelden før eksamen, og det samme gjelder sikkert lesing søndag kveld før man begynner undervisningen. Du skal se det går bra.

Det var nok ikke intens lesing før eksamen. Da hadde jeg ikke bestått. Garantert. Det var nitid jobbing osv..... samme det...

Gammel 09-04-07, 00:28   #199
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det er utrolig hva man kan tilegne seg med et par timers intens lesing kvelden før eksamen, og det samme gjelder sikkert lesing søndag kveld før man begynner undervisningen.

Det virker faktisk på nesten nøyaktig samme måte. :skippertaksjunkie:

Gammel 09-04-07, 00:35   #200
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nok ikke intens lesing før eksamen. Da hadde jeg ikke bestått. Garantert. Det var nitid jobbing osv..... samme det...

Så du måtte jobbe som en helt for i det hele tatt å bestå?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.