Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 12:51   #381
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Men hun sier jo at hun har trykk på første stavelse?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:51   #382
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men hun sier jo at hun har trykk på første stavelse?

Då må eg lese tråden ein gong til...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:51   #383
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal i alle fall passe på å uttale nicket ditt med lang i-lyd, Hyaciinth. Såpass kan man da anstrenge seg for sine medmennesker!

Gammel 13-08-12, 12:54   #384
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg lurer på om Hyacint snakker om Kristin med distinkt i i stedet for den mer sammentrukne Kristn, som mange østlendinger ville sagt?

Kjenner ingen som sier det og ikke har jeg lagt merke til at andre sier det heller. Og jeg sier Kaarn og Maarn, men slettes ikke Annita.
Men jeg sier nok ikke navnet slik Hyacinth vil, jeg har trykket på siste stavelse. Er det navn to som i Ann Kristin så sier jeg det slik Hyacintk vil.

Sist redigert av star : 13-08-12 kl 13:02.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:55   #385
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. jeg kjenner veldig mange østlendinger og mener at de uttaler begge i-ene i Kristin. Krist'n er jo guttenavnet Kristen? :forvirret:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:57   #386
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hm. jeg kjenner veldig mange østlendinger og mener at de uttaler begge i-ene i Kristin.

Jeg har heller aldri hørt noen si Kristn. Jeg kjenner nesten ingen som ikke er østlendinger og bor på et sted med tradisjonelt veldig bred østlandsdialekt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:02   #387
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ein slags digresjon til de som seier at de ikkje endrer uttale. Kva med utanlandskklingande namn, som har opprinning i eit anna språksystem enn norsk?

Ein person med namnet Saša, vil for eksempel uttale dette tilnærma "Saskja". Då insisterer vi ikkje på å seie Sasa fordi vi ikkje har š i vårt uttalessystem? I Oslo-Øst er jo for eksempel Aisah/Aizah eit vanleg namn på jenter med persisk opphav. Dette skal uttalast med skj-lyd, men eg høyrer veldig mange (særleg lærarar over 48) uttaler det med s-lyd, fordi det er det som står.

Gammel 13-08-12, 13:03   #388
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Då må eg lese tråden ein gong til...

Eventuelt innsjå at eg ikkje har skjønt kva ho meiner.

Gammel 13-08-12, 13:50   #389
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Mener du at noen uttaler slutten av navnet ditt som man ville sagt Linn?

Ja!

Jeg fatter ikke at jeg ikke har kommet på å bruke lydskrift for lenge siden, men her kommer det:

['kristi:n]

Jeg håper dere ser hvor trykket (') ligger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:52   #390
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skal i alle fall passe på å uttale nicket ditt med lang i-lyd, Hyaciinth. Såpass kan man da anstrenge seg for sine medmennesker!

Gammel 13-08-12, 13:54   #391
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemmer for et FP-landstreff! Da kan vi få sjekket hvordan navnene våre uttales på mangel forskjellige dialekter og så sammenlignet!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:55   #392
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ut fra det Toffen sier, skal det visst ikke gå an å skrive det slik fonologisk, men jeg mener likevel at det er det riktige.

['kristin] ville blitt Kristinn for meg. Og det er noen det folk sier. Både det, Kristen og Kristn.

Gammel 13-08-12, 14:04   #393
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja!

Jeg fatter ikke at jeg ikke har kommet på å bruke lydskrift for lenge siden, men her kommer det:

['kristi:n]

Jeg håper dere ser hvor trykket (') ligger.

Ja, jeg har skjønt at det er det du mener hele tida, men det skal ikke være tilfelle for noen norske dialekter. Lange vokaler forekommer ikke i trykksvak stavelse. (De gjør det på en del andre språk, f.eks. finsk og latvisk, og det er overraskende vanskelig for en nordmann å få til lang vokal i en trykksterk stavelse.)

Gammel 13-08-12, 14:07   #394
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hm.

Det har irritert meg i hele dag at jeg ikke kan kommet på ett eneste ord som rimer og dermed kan brukes som eksempel.

Jeg sier jo ikke Karinn heller? Karin med trykk på første stavelse er i mitt hode ['ka:ri:n]

Gammel 13-08-12, 14:08   #395
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, jeg har skjønt at det er det du mener hele tida, men det skal ikke være tilfelle for noen norske dialekter. Lange vokaler forekommer ikke i trykksvak stavelse. (De gjør det på en del andre språk, f.eks. finsk og latvisk, og det er overraskende vanskelig for en nordmann å få til lang vokal i en trykksterk stavelse.)

Mener du da at det mest normale er å si Kristinn? Som i Linn?

Gammel 13-08-12, 14:11   #396
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jepp. Orket ikke bla meg så veldig langt bak i diskusjonen, så det kan se ut som om jeg bevisst prøver å henge ut Mrs. L, men hun var den første jeg fant som var ganske klar på at man burde prøve å uttale navnet som eieren vil.

Ah, jeg tror jeg er blitt litt misforstått, altså. Jeg har aldri ment at man skal endre på dialekten sin, eller tvinge seg til å si lyder man ikke greier. Eksempelet mitt dreide seg om to mennesker som hadde samme dialekt, men uttalte navnet forskjellig, og den ene oppfordret den andre til å uttale det annerledes. Det dreide seg aldri om skarre r eller noe annet dialekttypisk. Skulle ha spesifisert det når jeg skrev innlegget, men forsøkte å oppklare i et senere innlegg.

Gammel 13-08-12, 14:11   #397
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg mener at de som har trykk på første stavelse i Kristin uttaler det med to korte i-er (men den trykksvake andre i-en kan være redusert på andre måter, f.eks. kan den ha en åpnere uttale enn den trykksterke og uttales mer e-aktig).

Gammel 13-08-12, 14:32   #398
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner to Kristin fra samme dialektområde og de uttaler det veldig forskjellig. Det blir jo to forskjellige navn, hun ene (1) sier det som du Hyacinth, hun andre (2) sier det med lang i lyd på slutten. Jeg kjenner også en Ann Kristin og en Anne Kristin og ingen av de uttalen blir helt likt de to første, men hver sin mellomvariant...

Gammel 13-08-12, 14:33   #399
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at de som har trykk på første stavelse i Kristin uttaler det med to korte i-er (men den trykksvake andre i-en kan være redusert på andre måter, f.eks. kan den ha en åpnere uttale enn den trykksterke og uttales mer e-aktig).

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 14:39   #400
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nja, jo, vel, men jeg mener egentlig fremdeles at i-en min er temmelig lang og tydelig og ikke som i -inn, men -in. Som i is.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.