Sv: 22.juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?
Fryktelig vond og vanskelig sak. Men, umiddelbart, og uten å være direkte berørt, tenker jeg at det ene og alene kun er svært tragisk. Vi har vært skjermet for slike hendelser i Norge og det er kanskje naivt, men også unektelig svært vanskelig å forberede seg på at det utenkelige skal skjer - og rent faktisk hva gjør man i tilfelle rottefelle!?? Vi er ikke trent på slikt. Vi burde kanskje være det, men vi har ikke vært det - og enn så tragisk utfall det kan ha fått i denne saken, så er jeg litt der at jeg tenker at vi heller må forsøke å ta lærdom og dermed kanskje unngå å havne i en lignende "smørje" igjen dersom det er mulig å unngå det. Jeg tror forøvrig en form for kaos vil oppstå i slike tilfeller uansett hvor godt trent man er. Vi er bare mennesker.
Det kan veldig godt hende jeg hadde sett annerledes på saken om jeg var berørt i større grad enn jeg er. Men jeg tror også at det er viktig å la de som måtte ha "feilet" forsøke å rette opp, ta tak i det som ikke stemte, enn at vi hele tiden skal sende ballen videre når noe svikter. Sånn sett tror jeg at det ikke er så dumt at Stoltenberg blir sittende; han og andre sitter jo nå med veldig viktige erfaringer som de kan ta med seg i arbeidet videre for å rette opp, bedre det som ikke er bra nok osv.