Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 10:47   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg ser at i rapporten fra 22. juli kommisjonen så får politisk ledelse og politiledelse kraftig kritikk.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-6964892.html

Er kritikken såpass berettiget og alvorlig at regjeringen bør innse at her har de sviktet totalt og dermed bør gå av?
Eller kan "vi" tillatte dem å skjule seg bak naivitet om at; klart de visste at ting burde vært bedre, men ingen hadde noen sinne forestilt seg at noe slikt som skjedde kunne skje?
Er det noen som klarer å ta ord til handling og hindre at lignende ting skjer igjen? Eller er det bare etterpå klokskapen som lyser igjennom og vi vil egentlig aldri kunne hindre slike ting?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 10:51   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22.juli kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Nei, regjeringen bør ikke gå av på grunn av omstendighetene rundt 22. juli.
Jeg finner ikke helt ordene for hvorfor jeg mener det, men for meg vil det ikke føles logisk i det hele tatt.

Gammel 14-08-12, 10:54   #3
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 22.juli kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg synes at selv om dette er en veldig tragisk og vanskelig sak, så vil jeg ikke at vi skal ha et samfunn som bruker massevis av ressurser på å forberede seg på all slags bisarre hendelser. Hvis en gærning virkelig vil drepe noen så får vi ikke unngått det, det finnes alltid måter. For meg blir det litt absurd at regjeringen eller noen der liksom skal gå fordi vi har valgt et samfunn basert på tillit.

Når det er sagt, jeg føler nok også at politiet kunne vært litt mer på ballen her, og ikke nølt så mye. Men usikker om løsningen er at folk skal gå der også. Jeg tipper at de som har de høye stillingene nok har lært noe, selv om det ikke alltid virker sånn utfra det de sier offentlig.

Jeg vet at dette er nok lett for meg å si, siden jeg ikke er direkte berørt selv. Kan godt være at jeg ville ment noe annerledes om det var mitt barn som ble drept, men jeg velger å tro at jeg fortsatt ville tenkt at jeg vil ha et samfunn basert på tillit.

Gammel 14-08-12, 10:57   #4
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 22.juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg er usikker selv må jeg innrømme. Men jeg tror ikke det å gå av løser noe. Jeg er litt lei av at folk bare prater og ingenting blir gjort. Så hvis Stoltenberg mener det han sier om at han vil ta ansvar, ikke ved å gå av, men å rette opp i en del ting som burde vært rettet opp i, så er vel det det beste utfallet tenker jeg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:03   #5
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes ikke de bør gå. De tingene som skulle vært gjort, f.eks. stenging av Grubbegata, burde jo vært gjort for flere regjeringer siden. Hadde de derimot fjernet sperringer, hadde det vært noe annet.

Hvis regjeringen går av på dette, synes jeg det blir som en omvendt stollek - de som "tilfeldigvis" sitter i regjering når dette skjer, taper.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:04   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Fryktelig vond og vanskelig sak. Men, umiddelbart, og uten å være direkte berørt, tenker jeg at det ene og alene kun er svært tragisk. Vi har vært skjermet for slike hendelser i Norge og det er kanskje naivt, men også unektelig svært vanskelig å forberede seg på at det utenkelige skal skjer - og rent faktisk hva gjør man i tilfelle rottefelle!?? Vi er ikke trent på slikt. Vi burde kanskje være det, men vi har ikke vært det - og enn så tragisk utfall det kan ha fått i denne saken, så er jeg litt der at jeg tenker at vi heller må forsøke å ta lærdom og dermed kanskje unngå å havne i en lignende "smørje" igjen dersom det er mulig å unngå det. Jeg tror forøvrig en form for kaos vil oppstå i slike tilfeller uansett hvor godt trent man er. Vi er bare mennesker.

Det kan veldig godt hende jeg hadde sett annerledes på saken om jeg var berørt i større grad enn jeg er. Men jeg tror også at det er viktig å la de som måtte ha "feilet" forsøke å rette opp, ta tak i det som ikke stemte, enn at vi hele tiden skal sende ballen videre når noe svikter. Sånn sett tror jeg at det ikke er så dumt at Stoltenberg blir sittende; han og andre sitter jo nå med veldig viktige erfaringer som de kan ta med seg i arbeidet videre for å rette opp, bedre det som ikke er bra nok osv.

Gammel 14-08-12, 11:06   #7
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan være fristet til å si at regjeringen bør gå, men da av andre grunner enn omstendighetene rundt 22. juli.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:07   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg kan være fristet til å si at regjeringen bør gå, men da av andre grunner enn omstendighetene rundt 22. juli.

Gammel 14-08-12, 11:08   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg synes ikke de bør gå. De tingene som skulle vært gjort, f.eks. stenging av Grubbegata, burde jo vært gjort for flere regjeringer siden. Hadde de derimot fjernet sperringer, hadde det vært noe annet.

Hvis regjeringen går av på dette, synes jeg det blir som en omvendt stollek - de som "tilfeldigvis" sitter i regjering når dette skjer, taper.

Jeg er usikker på om jeg mener at regjeringen bør gå av, men det er nå slik at den sittende regjering til enhver tid har ansvar for rikets sikkerhet. Man kan ikke skylde på tidligere regjeringers mangler. Dette ansvaret er tungt og det skal det være.

Jeg er sjokkert over mange av punktene i rapporten og jeg synes det vil være litt for enkelt om regjeringen bare får beskjed om å ordne opp.

Det er snakk om stor grad av alvor når ikke grensene blir stengt, når politihelikopter blir stående, når det skyldes på fellesferie og når kommandolinjer ikke funker som de skal.
Hadde dette vært et angrep utenfra tror jeg regjeringen måtte ha gått.
Jeg tror også en Høyreregjering hadde måtte gå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:09   #10
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli-kommisjonen sin rapport - bør regjeringen gå?

Jeg synes regjeringen har taklet 22 og ettertiden veldig bra, faktisk.
Men at det _før_ 22 juli muligens burde vært gjort bedre arbeid innenfor politiet og av "de som har ansvar for sikkerhet" er det vel ingen tvil om etter det som har kommet fram - i den grad det er mulig å forutse og planlegge for hendelser av denne typen. Men jeg er ikke så sikker på at det gjør så stor forskjell å hive ut de som (tilfeldigvis) hadde ansvaret da 22 juli i all sin uforutsigbarhet skjedde for å slippe nye koster til. Uansett hva de gjør blir det jo i etterpåklokskapens lys.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:10   #11
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri skjønt dette med å "gå" når man har gjort feil. Hva er det for noe, stikke av og overlate oppryddingen til andre? Gjerne med en diger fallskjerm også hvis man har driti seg ut i det private næringsliv. Det er jo bare en symbolsk sak å gå. "Jeg tar ansvar og forlater skuta". La dem rydde opp, med full meldeplikt ut i samfunnet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:11   #12
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Fryktelig vond og vanskelig sak. Men, umiddelbart, og uten å være direkte berørt, tenker jeg at det ene og alene kun er svært tragisk. Vi har vært skjermet for slike hendelser i Norge og det er kanskje naivt, men også unektelig svært vanskelig å forberede seg på at det utenkelige skal skjer - og rent faktisk hva gjør man i tilfelle rottefelle!?? Vi er ikke trent på slikt. Vi burde kanskje være det, men vi har ikke vært det - og enn så tragisk utfall det kan ha fått i denne saken, så er jeg litt der at jeg tenker at vi heller må forsøke å ta lærdom og dermed kanskje unngå å havne i en lignende "smørje" igjen dersom det er mulig å unngå det. Jeg tror forøvrig en form for kaos vil oppstå i slike tilfeller uansett hvor godt trent man er. Vi er bare mennesker.

Jeg tenker at det rapporten forteller ikke bare handler om den ekstreme situasjonen som oppstod, men om mangler og svikt i rutiner som også ville blitt synlige også ved et mindre omfang.
Utfallet kunne blitt det samme om alt hadde fungert også, men her er det for mye som ikke har fungert. Alt for mye.

Gammel 14-08-12, 11:15   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg er ikke noen stor tilhenger av at beklagelige forhold skal løses ved at noen må gå med unntak av når dette skyldes fullstendig inkompetanse eller tjenesteforsømmelse. Her er det en så spesiell og uventet hendelse at ingen andre regjeringer heller ville fått noen bedre rapport. Derimot forventer jeg at rapporten får konsekvenser i form av at det iverksettes tiltak på sikkerhetssiden med et litt annet tempo enn det som er beskrevet at har vært tidligere.

Gammel 14-08-12, 11:22   #14
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei. Jeg er ikke noen stor tilhenger av at beklagelige forhold skal løses ved at noen må gå med unntak av når dette skyldes fullstendig inkompetanse eller tjenesteforsømmelse. Her er det en så spesiell og uventet hendelse at ingen andre regjeringer heller ville fått noen bedre rapport. Derimot forventer jeg at rapporten får konsekvenser i form av at det iverksettes tiltak på sikkerhetssiden med et litt annet tempo enn det som er beskrevet at har vært tidligere.

Akkurat det vet man jo ikke.

Jeg vil vel kanskje mene at det er snakk om tjenesteforsømmelse når så grove svikt skjer. Kanskje er det ikke regjeringen som skal gå, men på noen av punktene er det snakk om ansvar i form av politisk styring og penger og det kan man ikke komme unna.

Jeg tror mange tenker at det er synd på AP siden det var dem som ble rammet, men jeg er sikker på at hadde Høyre sittet ved makta når dette skjedde hadde de måtte gå på dagen etter en slik alvorlig rapport.

Gammel 14-08-12, 11:22   #15
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det er i alle fall ikke de tre store tabloidene, ja Aftenposten også, som skal bestemme når regjeringa skal gå.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:23   #16
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er usikker. Hadde de lagt seg mer langflate i uttalelsene sine i går, vist at de virkelig forsto alvoret, så kunne jeg kanskje hatt mer troverdighet, og hatt troen på at de vil rydde opp. Jeg synes ikke de opptrår ydmykt nok, og er usikker på om de faktisk kommer til å rydde opp eller innrømme noe som helst. Og da er det kanskje best at de går.

At de var gode medmennesker og samlende for folket umiddelbart etter angrepet forsvarer jo ikke at det ble gjort grove feil før og på 22.juli, noe som antageligvis førte til at gjerningsmannen klarte å drepe flere enn hvis alt hadde fungert bedre. Tenk at gjerningsmannen kjørte på en sterkt traffikert vei et godt stykke, kjørte til og med forbi og før politibiler, uten å bli stoppet, når de faktisk hadde registreringsnummeret til en mulig gjerningsmann (som viste seg å være rett person). Det er svært alvorlig synes jeg, og vitner om en svikt i systemet som noen må ta ansvar for.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:25   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, regjeringen bør ikke gå av på grunn av 22. juli.

Jeg er naiv på en del ting, og synes det er befriende å bo i et land hvor dette tidligere har vært teoretiske trusler. Og jeg synes altfor mye oppstuss rundt sikkerheten ville lagt en demper på vår bevegelsesfrihet. I dag regjeringsbygget, så stortinget, slottet og hvor vil det ende? Gærninger vil alltid finnes, og vil klare å ødelegge utrolig mye uansett. Men dette er sikkert lett for meg å si som ikke er direkte involvert på noe vis.

Men jeg er helt enig i at det var et par ting som sviktet veldig i det som skjedde den dagen. Og jeg skjønner godt at det må være fryktelig vondt å være pårørende til (særlig) de siste som ble drept på Utøya når slikt avdekkes.

Gammel 14-08-12, 11:25   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har ikkje lese nok av og om rapporten tilå gjere meg opp ei meining. Men eg stusser veldig over den tabloide framstillinga av at det ikkje ville vore nokon terroraksjon, om bare Grubbegata hadde vore stengt. Han hadde ein agenda, og ville nok funne eit mål, kanskje Marienlyst, kanskje Aftenposten. Eg trur ikkje 22.juli ville vore unngått bare Grubbegata hadde blitt stengt tidlegare. Dagen ville bare sett annleis ut.

Eg reagerer også på politiet si håndtering av det heile. Dei har vore i forsvarsposisjon heile tida, med tanke på korfor dei ikkje kom fram før. Forklaringane deira har blitt endra undervegs og det er moment som kjem fram nå, som står i motsetning til det dei har sagt tidlegare. Eg synest ikkje kritikken dei har fått tidlegare er blitt håndtert på ein god måte.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 11:26   #19
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er to spørsmål som er viktige. Det ene er spørsmålet om hvilket samfunn vi ønsker oss - det setter en del av premissene for hvilken sikkerhet vi skal ha rundt regjering, storting, domstol og kongehus, og sikkerhetsnivået generelt i samfunnet selvsagt.

Det andre som jeg syns er vesentlig er at man ikke får tunellsyn av dette. ABB ville ramme AP - hvis regjeringskvartalet hadde vært stengt hadde det jo fortsatt vært rikelig med bygg han fortsatt kunne sprenge. LO-bygget og Statsministerboligen f.eks.

Gammel 14-08-12, 11:26   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

To sjeler og en tanke, bai. ;-)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.