Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: "Alle andre får/slipper"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 12:25   #1
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Spinnoff: "Alle andre får/slipper"

Jeg hadde en diskusjon med 6-åringen i går. Hva vi diskuterte er i grunnen ikke interessant, men hans argumenter om at vennene fikk lov / slapp var det sentrale.
Mitt poeng til ham er da at vi har våre regler i vår familie, og hva andre praktiserer, ikke er interessant for oss, all den tid det er jeg og faren hans som bestemmer hos oss. Jeg sa også at han alltid vil oppleve at noen får lov til både mer og mindre enn det han får, og at sånn kommer det til å være.
Enn så lenge "vant jeg" denne gangen, men finnes det andre argumenter enn dette, mon tro? Jeg er ikke helt rigid, men enkelte ting er viktige for meg, og da spiller det faktisk liten rolle hva "alle andre" gjør. Jeg er likevel interessert i andres synspunkter og erfaringer.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:27   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: "Alle andre får / slipper"

Har hatt og har samme linja som deg. Etterhvert gidder jeg ikke komme med den lange forklaringa, så svaret på hvorfor andre får lov/slipper, er enkelt og greit "fordi det ikke er jeg som bestemmer hjemme hos de ".

Andre ganger så kan vi selvsagt også ha en grei samtale om temaet, etterpå. Om det å ha forskjellige grenser.

Min er forresten nå blitt 14 og diskusjonene har ikke eskalert noe særlig, ikke ennå i allefall. Jeg liker å tro at det vil holde seg slik og at det er fordi jeg alltid har vært konsekvent. Han vet at det er et argument som aldri vil hjelpe. Deg betyr ikke at jeg ikke er lydhør for evt. Andre argumenter.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:31   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som en rettesnor for alt jeg gjør at det som er riktig for oss ikke nødvendigvis er riktig for alle andre, og vice versa. Det er også viktig at barna forstår at de ikke kan få alt som alle andre får og den typen ting.

Samtidig så må jeg si at jeg veldig ofte kalibrerer meg mot hva "alle andre" får lov til eller ikke. Jeg er ingen allviten forelder som tror at jeg alltid vet bedre enn barna. Gode argumenter lyttes til i vårt hjem, men det er vi voksne som bestemmer til slutt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:33   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hovedreglene er at vi har våre regler og de andre har sine. Men samtidig er det da også greit å ikke være skikkelig i utakt med resten av verden.

Vi er strengere på leggetider søndag - torsdag enn veldig mange andre 8-9 åringer rundt oss. Hun må være i seng til 20. Dette har vi forklart er fordi hun er trøtt, og fordi hun trenger søvnen, og også fordi vi står opp litt tidligere enn andre familier.

Til gjengjeld er vi ganske liberale med henne når det er fredag, lørdag eller ferie. Mer liberale enn mange andre. Det går greit for henne å snu om, blir ikke trøtt og sur klokka 21.

Så hun kjøper den argumentasjonen. Skulle hun ha presset gjennom å være opp lenger i ukedagene ville det medført at vi ble strengere i helgene.

Når det gjelder hvilke filmer hun får se så er vi ganske slepphendte. Hun har aldri blitt redd av bøker eller filmer. Lillebroren blir livende redd, så han vil vi nok skjerme i større grad mot dette hvis det vedvarer.

Så for oss er det mer riktig å se på hva som er riktig for oss og ikke for alle andre.

Gammel 14-08-12, 12:45   #5
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min far hadde en fantastisk måte å avverge den der på synes jeg;

"det hjelper ikke å være i samme båt når båten er lekk" sa han. Og det betydde i bunn og grunn "nei"

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 12:56   #6
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

"det hjelper ikke å være i samme båt når båten er lekk" sa han. Og det betydde i bunn og grunn "nei"

Fabelaktig! Den adopteres.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:07   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Henger meg på de andre her. Vi er veldig bevisste på de valg vi tar for vår familie og våre barn. At "alle andre får lov/slippe" er ikke et trumfkort barna kan dra frem her. Det er ikke alltid vi bruker tid på å forklare hvorfor, men det virker ikke som de har behov for heller. De forstår som regel. Sikkert fordi vi har forklart ved flere anledninger at det også går andre veien. Barn har ofte behov for å se at det ikke alltid er dem som har de strengeste reglene etc fra tid til annen. De ser ofte kun begrensningene og ikke hva som faktisk skiller dem ut den andre veien. Men vi er også lydhøre for barna, og gode argumenter blir alltid vurdert og adressert på en skikkelig måte. Noen ganger sier vi at "mamma og pappa skal diskutere dette nærmere", og så tar vi noen runder på det. Men vi er strenge på de områder hvor det er vi foreldre som har ansvaret for at barna har det optimalt (f.eks. leggetider, bilsikring, aktivitet kontra passivitet etc).

Signerer forøvrig mkj: kkurat som her - tidlig leggetider på skolekvelder (tydelig mye tidligere enn alle i klassen ), men argumentene godtas. Filmer er faktisk et av våre beste "salgstriks" - barna våre kan se mye som andre ikke ser fordi det takler de svært bra, og da sier vi det. Vi understreker dog at de ikke snakker så mye om det blant venner, da det nok er mange som ikke får se f.eks. 11-årsfilmer, og at de ikke skal skape behov hos dem. Og det er selvsagt totalt uaktuelt å se slike filmer når de har besøk.

Gammel 14-08-12, 13:07   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jepp, den skal jeg ta med meg videre også

Gammel 14-08-12, 13:13   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinnoff: "Alle andre får/slipper"

På foreldremøte i fjor høst ble vi foreldre sittende igjen og prate. Bl.a. kom det opp innetider. Det var flere foreldre som erfarte at barnet deres kom med "X og Y får være ute til xx:xx." Og så viste det seg at innetiden var omtrentlig det samme for alle barna.

Bruk av beltestol er vel det det er mest "alle andre" om her i huset. Tydeligvis er det få i klassen som fortsatt bruker belstestol/pute og Storebror synes det er litt flaut å måtte bruke denne stolen sin når kamerater ved siden av ikke gjør det.

Her har jeg gikk klar beskjed om at jeg ikke bryr meg om hva andre foreldre gjør, han er mitt barn og mitt barn skal sitte i ordentlig bilsikring. Og så har jeg forklart hvorfor det er smart med bilsete. Ikke bare pga av at han er lav og belte ligger feil, men hva som kan skje med hodet ved kollisjon. (Jeg har lett etter en dummy-test bilstol vs pute/ingenting, men ikke funnet ennå.)

Sist redigert av Éowyn : 14-08-12 kl 13:20.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:13   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Fabelaktig! Den adopteres.

Her og.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:16   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Klok far, det der. Jeg adopterer utsagnet hans.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:22   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er mine standardsvar:
"Jeg bestemmer ikke over Kari." Alternativt med følgende tillegg: "Hadde jeg vært mammaen hennes også, hadde ikke hun heller fått lov."

"Alle har ikke tid/penger/lyst til det samme. Det er masse ting du har, som ikke Kari får/har også." Eventuelt med tillegget "Jeg får ikke automatisk råd til dette bare fordi foreldrene til Kari har råd til det".

"Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva andre folk gjør; jeg bryr meg bare om hva jeg selv synes er rett/hva jeg synes er rett for deg, og i dette tilfelles er svaret nei" eventuelt med en etterfølgende forklaring på hvorfor.

Og min all time favoritt:

"Jeg har akkurat SMS-et med mammaen/pappaen til Kari og Lise, og de sier at Kari og Lise også må være inne til kl. 20:30. Når du sier at Kari og Lise får være ute mye lenger enn deg, så tar du enten feil, eller så prøver du å lure meg."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:25   #13
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og min all time favoritt:

"Jeg har akkurat SMS-et med mammaen/pappaen til Kari og Lise, og de sier at Kari og Lise også må være inne til kl. 20:30. Når du sier at Kari og Lise får være ute mye lenger enn deg, så tar du enten feil, eller så prøver du å lure meg."

Liker. Men betinger denne at du virkelig har sendt en slik SMS? :ennå novise:

Gammel 14-08-12, 13:25   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, også selvsagt standardsvaret for kjipinger, som jeg også bruker av og til: "Da er nok mammaen/pappaen til Kari mye greiere enn meg. Svaret er fortsatt nei."

Gammel 14-08-12, 13:27   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Men betinger denne at du virkelig har sendt en slik SMS? :ennå novise:

Ja, det gjør det. Jeg lyver ikke datteren min rett opp i ansiktet, og jeg har god kontakt med foreldrene til de nærmeste vennene til ungene.

Faktisk så er slike samtaler/SMS-er den viktigste grunnen til at jeg bestreber meg på å komme i kontakt med (og fortrinnsvis stå på god fot med) mine barns venner. Jeg har hatt veldig god nytte av å kunne plukke opp telefonen og si "Du, jentene/jeg/vi har en utfordring her. Kan vi ta en prat om hvordan dette kan løses?"

Gammel 14-08-12, 13:29   #16
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jeg er ikke mammaen til alle andre. Jeg er mammaen din."

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:29   #17
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, det gjør det. Jeg lyver ikke datteren min rett opp i ansiktet, og jeg har god kontakt med foreldrene til de nærmeste vennene til ungene.

Gammel 14-08-12, 13:29   #18
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns sånne situasjoner er en gyllen anledning til å foklare hvorfor vi har de reglene vi har. Og eventuelt tenke igjennom om det er behov for justeringer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:30   #19
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan ha talende blikk til tider så noen ganger holder det og.

Jeg: "Leggetid om 10 minutter så nå må du avslutte det du holder på med."
Barn: "Jammen, det er jo ferie/helg/fridag!
Jeg: "Ja, men du er 10 år og trenger fortsatt mer søvn enn en voksen."
Barn: "X får være opp til kl. 00, han!"
Jeg: *blikk*
Barn: *surer og tramper, men går på badet*

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:34   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vårt hus og våre regler.

Det hjelper litt at jeg minner snuppa på om alle de tingene hun får lov til, men som ikke venninnene får lov til. Vi er nemlig strenge på en del andre ting enn venninnene, og dette er argumentasjon hun kjøper.

Videre har jeg forsøkt å lære henne at "alle andre" gidder jeg ikke høre på, men hvis hun kommer opp med andre gode argumenter, så kan det godt hende at jeg ombestemmer meg. Og jeg ombestemmer meg rett som det er, men da skal det argumenteres godt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.