Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 13:15   #61
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Men - hvor farlig er det egentlig å ta hull i ørene som liten? Er det noen stor risiko utover en eventuell reaksjon på nikkel og mulighet for betennelse hvis man ikke renser godt nok?

Ut fra trådene her virker det jo Fryktelig Alvorlig. Jeg er enig i at det ideelle er å vente, men er det en av de store kampene man er nødt til å ta?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:16   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Mine skal få det når de klarer å stave høyesterettsjustitiarius baklengs.

Da hadde jeg hatt et problem, for baklengsstaving er ungen min god på. I hvert fall når det er så få doble konsonanter.

Gammel 14-08-12, 13:18   #63
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Men - hvor farlig er det egentlig å ta hull i ørene som liten? Er det noen stor risiko utover en eventuell reaksjon på nikkel og mulighet for betennelse hvis man ikke renser godt nok?

Ut fra trådene her virker det jo Fryktelig Alvorlig. Jeg er enig i at det ideelle er å vente, men er det en av de store kampene man er nødt til å ta?

Allergi er jo en autoimmun reaksjon, og å utsette seg for potensielle allergifremmende stoffer kan trigge denne responsen, slik at man også vil reagere på andre ting. Systemet kan gå litt bananas, for å si det enkelt.

Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:18   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Trådstarter her.

Siden snuppa er som snytt ut av nesen på sin mor på det meste, vil det ikke overraske meg nevneverdig om hun får samme reaksjon som meg på å ta hull i ørene. Jeg får store og stygge utslett hvis jeg forsøker å ha noe i ørene, og de strekker seg fra godt inne på kinnet og nedover halsen. Det gjelder uansett hva slags metall/plast jeg har i, men det nærmer seg nå 20 år siden sist jeg forsøkte.

Gammel 14-08-12, 13:19   #65
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Nei, for ute i verden finnes det mange som vet så veldig mye bedre enn all verdens eksptertise, for enhver mor vet nemlig hva som er best for sitt barn. .

Det er bare å følge magefølelsen og mammahjertet, sånn egentlig.

Gammel 14-08-12, 13:20   #66
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Da hadde jeg hatt et problem, for baklengsstaving er ungen min god på. I hvert fall når det er så få doble konsonanter.

Jeg har ikke fortalt dem at det er kriteriet. Kanskje jeg skal si: "Hvis dere klarer å stave riktig ord baklengs, får dere ta hull i ørene." Så må de begynne å prøve seg fram.

For å svare litt mer alvorrlig: Foreløpig har jeg sagt at de er for unge og fortalt at det stikkes hull med spisse nåler og at det blør. Det har stoppet maset for en stund.

Gammel 14-08-12, 13:23   #67
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra et medisinsk ståsted så er det vel utfordringen med hull i ørene at man kan utvikle nikkelallergi, man kan få infeksjon i såret og dobben kan henge seg fast, slik at den rives ut.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:23   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Kan man ta hull i ørene hos frisør uten at foreldre/foresatte er med? *ser for meg opprørsk barn som tar hull i ørene i smug*

Kan man?

:har særdeles opprørsk barn som heldigvis bruker opp alle pengene sine med en gang hun får dem:

Gammel 14-08-12, 13:24   #69
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg har ikke fortalt dem at det er kriteriet. Kanskje jeg skal si: "Hvis dere klarer å stave riktig ord baklengs, får dere ta hull i ørene." Så må de begynne å prøve seg fram.

Da begynner det å hjelpe.

Gammel 14-08-12, 13:25   #70
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Fra et medisinsk ståsted så er det vel utfordringen med hull i ørene at man kan utvikle nikkelallergi, man kan få infeksjon i såret og dobben kan henge seg fast, slik at den rives ut.

infeksjon- og sårfare, ja Men hvordan er egentlig dette med nikkel når de kun får medisinsk plast som er (skal være!) 0 % nikkelfritt? Er det noe nikkelrisiko overhode, likevel?

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:26   #71
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine barn har forresten både onkel og tante (av typen ogherreguddeersåkule jegvilværeakkuratsomdem) med ører som dette:

(Bilde fra nett)

Egentlig er jeg fornøyd hvis de holder seg til vanlige øredobber.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:26   #72
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

infeksjon- og sårfare, ja Men hvordan er egentlig dette med nikkel når de kun får medisinsk plast som er (skal være!) 0 % nikkelfritt? Er det noe nikkelrisiko overhode, likevel?

Risikoen er vel at de ikke bryr seg om nikkefaren og putter ting i ørene fordi de syns det er fint, og dermed utvikler nikkelallergi. Men det kan man fint gjøre selv etter man er blitt voksen, og tror man er imun mot nikkelallergi.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:27   #73
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner de som syns det er problematisk at en skolejente, som ønsker det selv, får hull i ørene.

Noe av begrunnelsen for at det er 16-årsgrense på piercinger er jo at det kreves ganske grundig renhold før og rett etter den har grodd. Jeg tenker at hvis min seksåring ønsker hull i ørene sommeren før hun skal begynne på skolen så kommer hun til å få det. Og jeg kommer til å hjelpe henne med renhold og snurring. Infeksjoner kan man få uansett alder, og da må dobben ut, uavhengig av hvor den sitter. (Og hvor gammel man er.)

Det er neppe grunn til å tvile på at hull i ørene øker risikoen for å utvikle nikkelallergi. Det skjønner man lett når man leser at 10 % av norske kvinner har nikkelallergi, mot bare 1 % av norske menn (men at andelen menn er stigende). Jeg har ikke lest noe sted at det er påvist at tidlig start lettere trigger hull i ørene, men jeg har lest flere steder at det er sannsynlig.

Jeg er skeptisk til å tillate et inngrep på et lite barn, når inngrepet har 10 % sannsynlighet for å gi nikkelallergi. Og siden jeg har nikkelallergi selv (definitivt som et resultat av hull i ørene), er det trolig enda større sjanse for at mine barn vil å få det. Den risikoen får de ta selv når de blir eldre.

Mine skal få det når de klarer å stave høyesterettsjustitiarius baklengs.

Hemmer det utviklingen av allergi?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:28   #74
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan gå til frisør og ta hull ørene uten noe som helst mas og styr.
Nå er det sikkert forskjell på salonger, men noen jeg vet av stakk innom frisørsalongen på nærsenteret og fikk hull i ørene da hun var 7. Hun hadde med seg bursdagspenger og sa hun fikk lov av foreldrene.

Poden vil heldigvis ikke ha hull enda, og Stesnuppa er 14 og har nettopp tatt.

Gammel 14-08-12, 13:29   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Man kan gå til frisør og ta hull ørene uten noe som helst mas og styr.
Nå er det sikkert forskjell på salonger, men noen jeg vet av stakk innom frisørsalongen på nærsenteret og fikk hull i ørene da hun var 7. Hun hadde med seg bursdagspenger og sa hun fikk lov av foreldrene.

De tok hull i ørene på en syvåring, som ikke var i følge med en voksen?! Jeg hadde anmeldt dem, tror jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:30   #76
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De tok hull i ørene på en syvåring, som ikke var i følge med en voksen?! Jeg hadde anmeldt dem, tror jeg.

Jeg tror ikke, jeg er ganske sikker på at jeg hadde anmeldt dem.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:31   #77
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Egentlig er jeg fornøyd hvis de holder seg til vanlige øredobber.

Men har man slike hull i ørene er det vel vanligst å ha i en ring, og "korke" den når man ikke vil ha det store hullet mer?

Jeg liker slike hull i ørene. Og ungene må gjerne taslike hull, tatoveringer og andre huller, bare de venter til de er gamle nok.

Gammel 14-08-12, 13:31   #78
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smbr, her.

Det er vel det samme som med bilsikring - her på forumet så er jo de fleste nøye med å følge reglene for å sikre barn i bil, men det stemmer ikke helt med hva jeg opplever ute i den virkelige verden........

Jeg synes ikke det er det minste rart at mennesker som bruker internett og fora aktivt er mer opplyst om både infeksjons- og allergifare ved hull i ørene og bilsikring enn andre.

Gammel 14-08-12, 13:31   #79
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Risikoen er vel at de ikke bryr seg om nikkefaren og putter ting i ørene fordi de syns det er fint, og dermed utvikler nikkelallergi. Men det kan man fint gjøre selv etter man er blitt voksen, og tror man er imun mot nikkelallergi.

aha, men DET får hun jo ikke bestemme selv før hun er 30 eller noe

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 13:33   #80
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det hadde nok jeg også gjort.
Frisørdamen kjente til familien, lite sted, god tone, barnet kommer innom med penger og sier at "mamma ga meg endelig lov til å ta hull i ørene", og vips! hull.

Jeg vet ikke sikkert hvordan mamman reagerte, siden jeg fikk det fortalt en god stund etterpå. Men hun var ikke glad.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.