|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenJeg synes i og for seg ikke det er noen stor sak, heller hull i ørene enn omskjæring av gutter hvis man snakker om unødvendige inngrep på barnekropper, men i mitt hus skal de være store nok til å forstå noenlunde hva de utsetter seg for ved å ta hull i ørene. Det innebærer at jeg tenker 15-16 år som det yngste jeg synes er greit, og da etter å ha blitt forklart hvordan nikkelallergi fungerer og hvor stor risikoen er i så måte. Vi er også en familie med flere nikkelallergikere.
![]() |
#82 |
villende
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenDet å ha hull i ørene øker vel risikoen for å utvikle nikkelallergi fordi det er en større sannsynlighet for at man eksponerer seg mot (langvarig) kontakt med nikkel gjennom bruk av ørepynt som inneholder nikkel. Man er jo ikke i langvarig kontakt med nikkel på andre måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen
De sier hullene ikke går bort igjen. Hvis hullet er mindre enn 1 cm (tror jeg det var) så gror det visst sammen igjen, men det løpet er nok kjørt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Guardian of the galaxy
|
Nei, de går nok ikke bort, nei. Men man kan sette et slikt lokk på ringen man har i øre, slik at man ikke ser igjennom.
![]() |
#86 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Jeg viste dette nettopp til min datter:
![]() |
![]() |
#87 |
Bedreviter
|
Det er lettere å kontrollere en 7-åring. Det er jeg enig i, men det er jo ikke slik at 14-åringer som har hatt hull i øret siden de var 7, ikke putter nikkeldritt i ørene, mens de som fikk hull som 14-åring gjør det. Forskjellen er jo at 14-åringen som har hatt hull i ørene siden hun var 7, har vært eksponert for små nikkelmengder siden hun var 7, for så å bli enda mer eksponert når hun ble 14. I motsetning til hun som ikke var eksponert for noe før 14-årsalderen. (Det er små mengder nikkel i det meste av det man putter i ørene, også edle metaller og kirurgisk stål.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
This is normal!
|
Jeg vet ikke helt. Jeg ser at ørepynt er populær bursdagsgave til de som har fått hull i ørene, og billigpynt er vel som regel ikke nikkelfri. Tvert imot. Vil man klare å holde disse gaveøredobbene unna 7-åringen? Jeg tror ikke det.
![]() |
![]() |
#89 |
Bedreviter
|
Godt poeng. Jeg ville trolig ha kastet billigpynten som ungene fikk i gave, men det hadde jo hatt helt andre og mindre hyggelige konsekvenser, så klart … |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Weeeee
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenJeg ante ikke at det var så mange små som hadde hull i ørene, trodde det var mer en slik tilbakelagt greie fra fortiden.
![]() |
#91 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenMin snart 5.klassing er en av veldig få jenter på trinnet som ikke har hull i ørene. Jeg har inntrykk av at de fleste fikk det i løpet av 3. eller 4.
![]() |
#92 |
Stiv
|
Åh, si ikke det. Det finnes en god del gutter med bling i øret, mye mer enn da vi vokste opp. :knirk: Lillebrors kompis på fem har også hull i øret.
![]() |
![]() |
#93 |
Weeeee
|
At hun tåler det greit nå er ingen garanti for at hun ikke kan komme til å utvikle nikkelallergi.
![]() |
#94 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Å joda. Eldstemor har erfart hva ørepynt som ikke er ekte gjør. Hun fikk noen fra min mor som vi trodde var ekte (del av sånn barneserie fra gullsmeden), og der ble det betennelse. Det likte hun særdeles dårlig, og er veldig klar på selv hva hun skal bruke. Hadde hun fått juggel så hadde hun takket pent (for det gjør vi alltid), men så hadde vi snakket etterpå om bruksområdet. Både hun og jeg kan bruke uekte i ørene noen timer på dagen, men det må tas ut om kvelden. Derfor foretrekker hun rent sølv til vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
superbruker
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenDet er ikke bare mot smykker og andre ting av metall man kan reagere på. I mascara feks er det vanlig at det er nikkel i. De som er uten koseter en del mer. Det er i hvert fall kjedelig.
![]() |
#96 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenFordi jeg har lest en del info så har jeg valgt at min 3.klassejente ikke har fått hull i ørene. Men nå er hun den eneste jenten i klassen av 14 stk som ikke har det. Så jeg kjenner presset for å være helt ærlig. Håper jeg klarer å stå den av så lenge som mulig spesielt siden vi har nikkelallergi i familien. Men det er ikke lett. Selv om jeg i utgangspunktet er en type mamma som "driter i at alle andre blablabla". |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Herre, da hadde jeg blitt ganske så lite imponert...
![]() |
#98 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenJeg har begynt å reagere på uekte pynt nå, over 20 år etter at jeg tok hull i ørene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjenMin allergikarriere startet med hull i ørene. Litjtausa har nevnt hull i ørene i ny og ne, men gir seg raskt når jeg minner henne om hvor dårlig jeg er av gressallergi om sommeren.
![]() |
#100 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|