Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-12, 10:10   #181
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Min sønn hadde med seg knekkebrød med servelat i evigheter, fordi han ønsket det selv. og ikke fordi jeg syns det var så spennende. De gangene jeg prøvde å variere så fikk jeg tilbake mesteparten, unger er forskjellige.

Det er et godt poeng, og jeg ser heller ingen grunn til å kritisere helt vanlige matpakker. Jeg ser egentlig heller ingen grunn til å gå i fistel med fordømmelse over lefse med sukker og kanel heller. Er man pedagog bør man heller ta det opp med vedkommende på en hyggelig og informativ måte, framfor å stønne i oppgitthet i det offentlige rom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 10:16   #182
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du viser påfallende liten evne til å se nyanser, og lager en gedigen smørje som du synser over. Og utbrent eller ei - du fremstår som en bitter, gammel kjerring. Okei, så har ikke du overskudd til å lage fine matpakker - men hvis du er så misfornøyd med din tilværelse så bør du kanskje ta tak i stedet for å bitche her inne?

Bitter gammel kjerring? Har jeg sagt at jeg er misfornøyd med egen tilværelse eller mangler overskudd? Det er mulig det er det du leser mellom linjene, eller så har jeg kanskje rett og slett tråkket deg så kraftig på tærne at du føler for å komme med ufine personkarakteristikker i retur. Dette innlegget, i tillegg til rødprikken som du (som den eneste så langt i tråden) har sendt, forteller vel egentlig mer om deg enn om meg vil jeg tro.
Og til linken: "Frykten for å lage ensidige matpakker..." Frykten, faktisk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 11:07   #183
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Bitter gammel kjerring? Har jeg sagt at jeg er misfornøyd med egen tilværelse eller mangler overskudd?

Problemet er at jeg faktisk må stå opp om dagen.

Man er vel ikke i overkant tolkete om man leser det som at du er sliten?

Gammel 19-08-12, 12:24   #184
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Man er vel ikke i overkant tolkete om man leser det som at du er sliten?

Jeg har hatt fri i 7 uker...
Grinete fordi jeg konstant har lyst på sjokolade, det er jeg, men hvis dere ønsker å legge innleggene mine i utilstrekkelig/misfornøyd/sliten-boksen, så må dere endelig gjøre det. Selv er jeg rimelig sikker på at jeg ikke er krass fordi jeg ikke klarer å skjære ut agurker som stjerner, men selvsagt, det kan ligge noe på et særdeles underbevisst nivå som jeg oppfatter selv engang.

Gammel 19-08-12, 16:36   #185
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Handler det ikke i bunn og grunn om å lage matpakke barnet liker, uavhengig av innhold? (Og i mitt tilfelle, at denne matpakken faktisk blir spist av mitt barn og ikke andres?)
Om det er meg, som avskyr lavkarbo og bentobokser og hva alt dette heter, som er matsnobb så ler jeg godt. Da skulle dere vært flue på veggen her, hvor minsten til frokost idag spiste to sjokoladebiter (men for g.. skyld, spiste ordentlig mat etterpå altså (så jeg ikke blir halshogget for det også). Jeg er opptatt av å få i barna sunn variert mat, men stjerneformet agurker og delfinformete brødskiver? Ja ja, kanskje for moro skyld, men ikke klokken syv om morgenen... Har jo tross alt mikke mus vaffeljern, så ofte som det er i bruk...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 16:38   #186
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg har hatt fri i 7 uker...
Grinete fordi jeg konstant har lyst på sjokolade, det er jeg, men hvis dere ønsker å legge innleggene mine i utilstrekkelig/misfornøyd/sliten-boksen, så må dere endelig gjøre det. Selv er jeg rimelig sikker på at jeg ikke er krass fordi jeg ikke klarer å skjære ut agurker som stjerner, men selvsagt, det kan ligge noe på et særdeles underbevisst nivå som jeg oppfatter selv engang.

Pepperkakeformer vet du...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 16:55   #187
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bitter gammel kjerring? Har jeg sagt at jeg er misfornøyd med egen tilværelse eller mangler overskudd? Det er mulig det er det du leser mellom linjene, eller så har jeg kanskje rett og slett tråkket deg så kraftig på tærne at du føler for å komme med ufine personkarakteristikker i retur. Dette innlegget, i tillegg til rødprikken som du (som den eneste så langt i tråden) har sendt, forteller vel egentlig mer om deg enn om meg vil jeg tro.

Nei, du har ikke sagt at du er misfornøyd med egen tilværelse eller mangler overskudd, men jeg så det som mulige årsaker til at du innimellom oppfører deg som en bitter, gammel kjerring/obsternasig tenåring (stryk det som passer deg minst). Som regel fremstår du som veloverveid og avbalansert, men med (u-)jevne mellomrom friker du helt ut og biter fra deg og virker helt ute av kurs. Jeg håper jo det er en ytre faktor som påvirker dette, og at du ikke bare er fullstendig uberegnelig.
Jeg føler meg så absolutt ikke tråkket på tærne her, jeg syns bare du er fullstendig uspiselig og teit mot andre.

Og så må jeg humre litt over at du måtte trekke frem at jeg var den eneste som har rødprikket deg her. For det er sikkert kjempeviktig.

Gammel 19-08-12, 17:39   #188
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at maten jeg legger i ungene sin matboks er mine unger sin mat. Av og til deler/bytter de med andre, og det er greit. Om jeg vil legge med figurforma egg og physfsalìs?? er det også greit. Jeg bryr meg ikke om hva andre unger har i matboksen, som regel aner jeg ikke hva de har for jeg er ikke der når de spiser.

Og rine - jeg føler jeg måtte dytte øyebrynene mine ned igjen nå etter å ha lest gjennom tråden og innleggene dine. Holy Malony. Om du er utbrent/overuthvilt/sur/glad/whatever - det bryr jeg meg ikke så fryktelig mye om. Men du er rimelig uspiselig i denne tråden, og selv om man er på et diskusjonforum så er det OK å diskutere på en skikkelig måte.

Gammel 19-08-12, 18:02   #189
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Nå har jeg fått rød av LilleRosin også.
Jeg trakk rødprikken din fram, Safran, fordi du er den eneste som både har rødprikket og kommet med rimelig negative karakteristikker. Som etter min oppfatning (men den teller sikkert ikke siden jeg er så ubergnelig) langt overgår det jeg har skrevet i og med at du skriver om "navngitte" brukere og jeg skriver generelt.
Og at innleggene mine har vært oppsiktsvekkende og ufine at folk både veksler mellom å bli bekymret og stille diagnoser, vel what can I say... Jeg ser det ikke. Ufin og krass? Ja. Men mulig materiale for psykisk helsevern? Jeg håper da ikke det.

Vel, vel, jeg får legge meg unna matpakkene til folk heretter og heller se meg om etter noen muslimer eller homofile jeg kan harselere litt over.

Gammel 19-08-12, 18:08   #190
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men rine, du misforstår jo helt fra begynnelsen.

Sier skolen at det ikke er lov med sjokolade på tur, ja så insisterer du ikke på å sende med 80 % kakao-sjokolade. Sier barnehagen at frukten skal deles, vel da sender du med frukt som kan deles, ikke en spesiell, eksklusiv frukt som bare er for ditt barn. Fader, så mange neke-foreldre det finnes der ute.
Iset: Det er noe annet. For det første er det større barn du snakker om, for det andre er det matboksinnhold det er snakk om, ikke en spesiell type mat som de rimelig små barna er vant til at skal deles.

Det er jo ingen regler som sier at barna ikke kan ha med frukt i matboksene sine?! I den aktuelle barnehagen tar man med frukt til å dele, men det må da være lov å ha med sin egen frukt i sin egen matboks som man spiser til matboks-måltidet i tillegg, uten at det skal være noe problem? Du konstruerer jo et problem av ingenting her.

Videre ut på de første sidene diskuterer du noe helt annet enn det alle andre snakker om, det er du som begynner å rakke ned på andres matpakker, og det du sier oppleves utrolig surmaget. Kommentarene dine går nesten ikke an å kommentere engang, fordi de er så far out.

Gammel 19-08-12, 18:10   #191
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi serverer all mat i barnehagen vår mot tidligere matboks til frokost. For mange er det dessverre et dårligere tilbud de får nå som vi serverer maten for mange hadde flotte matpakker med grønt og proteiner (omelett, hardkokteegg). Men for noen er vårt smøremåltid et pluss for barnet fikk ofte bare tørre skiver med ost på og spiste dårlig av dette. Vi serverer havregrøt eller brød/knekkebrød, men det er ikke hver dag vi har frukt eller grønnsaker nok til å sette frem til frokosten. (Det er alltid noe til fruktmåltiet, men i nøden blir det ananas på boks og rosiner, men det er unntaket heldigvis).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 18:10   #192
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går an å høre litt på andre og innrømme sine feil altså.

Gammel 19-08-12, 18:11   #193
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Elise: Jeg har ikke misforstått hva HI mente (og om jeg har, så orker jeg iallfall ikke begynne om igjen...) og jeg har for lenge siden innrømmet at jeg sikkert har beveget meg litt på siden av det hun egentlig spør om. Det har vel egentlig del fleste av de siste 10-20 innleggene gjort.

Men: Ikke søren om jeg er den eneste som rakker ned på andres matpakker. Ærlig talt. :irritert og uberegnelig:

Gammel 19-08-12, 18:23   #194
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg fått rød av LilleRosin også.
Jeg trakk rødprikken din fram, Safran, fordi du er den eneste som både har rødprikket og kommet med rimelig negative karakteristikker. Som etter min oppfatning (men den teller sikkert ikke siden jeg er så ubergnelig) langt overgår det jeg har skrevet i og med at du skriver om "navngitte" brukere og jeg skriver generelt.
Og at innleggene mine har vært oppsiktsvekkende og ufine at folk både veksler mellom å bli bekymret og stille diagnoser, vel what can I say... Jeg ser det ikke. Ufin og krass? Ja. Men mulig materiale for psykisk helsevern? Jeg håper da ikke det.

Er det ufint å både rødprikke og skrive i tråden, altså? Så ufint at det overgår dine innlegg her? Det var jo en interessant påstand. Nei, når du oppfører deg som du gjør i denne tråden, da må du nesten regne med at noen sier noe om det. Og så vidt jeg kan se så er det ganske mange som reagerer på tonen din. Hvis du ikke kan se hvorfor, så kanskje du bør lese tråden en gang til?

Gammel 19-08-12, 19:48   #195
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er ikke ufint å rødprikke, men det er ufint å kalle noen en bitchete, uberegnelig kjerring (sammendrag) selv om de har uttrykt misnøye med fokuset enkelte har på matboksen til ungene sine. Hvis du ikke skjønner det, er det egentlig ikke noe jeg kan gjøre for å hjelpe deg. Og spar meg for "jeg sa ikke at du var en kjerring, jeg sa at du oppførte deg som en..." I det minste har jeg oppdragelse nok til å kalle deg kjerring på bakrommet.
Og Dixie: Hvilke feil er det jeg skal innrømme? Dette er ikke en "Er jorden rund eller flat?"-tråd der noen sitter på fasiten og de andre tar rungende feil. Jeg har innrømmet, for utallige innlegg siden, at jeg har vært både krass og diskutert litt på siden av det HI var ute etter, så hva mer er du ute etter? En unnskyldning til alle de agurkstjernelagere i landet som måtte føle seg støtt?

Gammel 19-08-12, 20:02   #196
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi serverer all mat i barnehagen vår mot tidligere matboks til frokost. For mange er det dessverre et dårligere tilbud de får nå som vi serverer maten for mange hadde flotte matpakker med grønt og proteiner (omelett, hardkokteegg). Men for noen er vårt smøremåltid et pluss for barnet fikk ofte bare tørre skiver med ost på og spiste dårlig av dette. Vi serverer havregrøt eller brød/knekkebrød, men det er ikke hver dag vi har frukt eller grønnsaker nok til å sette frem til frokosten. (Det er alltid noe til fruktmåltiet, men i nøden blir det ananas på boks og rosiner, men det er unntaket heldigvis).

Mi jente spiste mer/bedre når de hadde valgmuligheter og skulle smøre selv. Nå MÅ jeg være oppfinnsom for å fange oppmerksomheten hennes. Sulten eller ikke, hun blir distrahert av dem som ikke spise (kanskje de spiste hjemme) og dermed spiser ikke hun heller.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 20:38   #197
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

rine, jeg tror ikke jeg skal diskutere videre med deg her. Det blir for dumt.

Gammel 19-08-12, 21:25   #198
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er jeg iallfall enig i.

Gammel 19-08-12, 22:52   #199
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er veldig glad i å overraske barna med noe godt i matpakka. De synes matpakkedagene er stas.
Hvis jeg vil være ekstra kreativ, kun fordi jeg vet barna får julelys i øynene når de åpner boksen, ja så er jeg revnende likeglad med hva andre mener. Jeg gidder overhodet ikke gi bare brødskiver med ymse pålegg for å unngå konflikter med andre barn eller voksne. Jeg holder meg til barnehagens regler selvfølgelig.

Til syvende og sist er det mange måltider som skal spises i institusjon, og jeg gir barna det som faller inn i min definisjon av mat, og det som gjør at regnestykket "variert kosthold" går opp.

Jeg ville blitt svært sint hvis jeg fant ut at personalet gjentatte ganger deler ut av mine barns matpakker. At barn seg imellom bytter litt, gjør meg ingenting. Men matboksen/lunsjen lager jo hvert enkelt forelder til sitt barn. Fellesfrukt er - fellesfrukt.

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 23:28   #200
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at HI undres over praksisen, og synes det er flott at hun har fått snakket med bhg og ordnet opp i eventuelle misforståelser.

Når det er sagt, så skjønner jeg godt poenget til Rine, det ER et voldsomt fokus på hvordan vi ønsker at verden rundt skal tilpasses til våre barn. Det er selvsagt særlig tydelig i skole og barnehage, der felles regler og ordninger stadig utfordres av opprørte foreldre, fordi vi ikke synes at dette passer oss noe særlig, og våre barn ikke er vant til dette og hint.

Det er også en kjennsgjerning at for mange, så er ungene utstillingsvindu for vellykkethet og ressursrikdom, og hos noen kommer det til utrykk i form av spesialbestilte matbokser med 5-retters tapas til lunsj, hos andre er det USA-importerte utedresser med uendelige vannsøyler, foret med en økologisk bomull/ull-blanding.

Jeg er ikke så opptatt av hverken mat eller klær, sånn sett, og tenker at av og til er "bra" godt nok. Og, så håper jeg at det viktigste jeg gir ungene mine, hverken må bestilles på nett, eller pyntes på med pepperkakeform.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.