Sv: lese barnas dagbok osv
Jeg ville uten den minste skruppel ha lest alt fant hvis jeg mente det var nødvendig. På ting som jeg mente var alvorlige. Det er selvfølgelig ting som er åpenbare: Som narkotika og kriminalitet, men jeg er også overbevist om at jeg kunne ha lest ved "mindre" problemer som mobbing, uønsket graviditet, psykiske problemer osv.
Når jeg setter dette som "mindre" problemer i hermetegn er det fordi at jeg i realiteten mener at slike problemer kanskje ikke er mindre men mindre omfangsrike. Narkotika og kriminalitet er gjerne ting som flere er innvolvert i, det kan også vi forskjellige ringvirkninger som feks kontakt med politiet. Jeg mener alikevel at psykiske problemer kan være vel så alvorlige for den som er innvolvert.
Og i tillegg så vil jo dette variere på alderen på barna. Mange barn bor jo hjemme ganske lenge og det er stor forskjell på en 12-åring og en 18-åring. Jeg synes det er rimelig at barna blir "innvilget" (feil ord, men fant ikke noe bedre i farten) mer og mer privatliv jo eldre de blir. Men selv når de er voksne vil det jo være ting man vil bry seg med. Jeg bryr meg jo om begge søstrene mine og prøver - etter beste evne - å bry meg om dem, men ikke med dem. Spørsmålet er jo hvor godt man lykkes.
Jeg er egentlig ikke uenig med Zefid. Gutten hennes vet at hun kan gå gjennom loggen og har fått beskjed om det. Det er en annen sak enn om hun bare hadde gått gjennom loggen uten hans medvitende i det hele tatt. Mannen min kan lese mailen min - jeg har ingen problemer med det. (Nå kan man selvfølgelig diskutere hvor effektivt det er - hvis jeg skaffet meg en elsker skulle jeg jaggu meg også ha skaffet meg en ny mailkonto! ) Jeg vil jo anta at når gutten til Zefid vet at hun kan lese loggen så "velger" han av og til å kommunisere på den måten - det er mange som foretrekker å kommunisere mer indirekte og noen foretrekker også å kommunisere skriftelig.
Sist redigert av him : 05-10-06 kl 09:50.
Årsak: Litt tastefeil rundomkring
|