Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnesikring i bil

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Hvordan sikrer du barna i bilen
Aller aller strengeste krav (bakovervendt til barnet har vokst ut av alle de bakovervendte setene) 43 38,39%
Bakovervendt til 18 kg og bilstol til 36 kg 64 57,14%
Bakovervendt til 9 kg og bilpute til 135 cm 3 2,68%
Bilens belter 2 1,79%
Bilsikring?? 0 0%
Deltakere: 112. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 19:28   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring i bil

Jeg er ganske fanatisk bakoversikrer frem til de er 4 år. Etter det er jeg litt mer pragmatisk. en 4-åring har ikke mer nytte av å sitte bakover enn en seksåring eller en voksen, slik at da blir det en mer praktisk tilnærming. Beltestol til 150 cm eller 36 kg er også et mål, men jeg har faktisk latt toern sitte på bare pute nå på grunn av at han rett og slett er så lang at det tar hele sikten bakover. Han må sitte i midten. Men nå er det uansett kun kort tid igjen av bilsikringsperioden hans. Jeg er heller ikke av de som gråter når ungen vokser ut av sikringa, jeg synes det er ganske godt og tenker at de da er store nok.

Gammel 04-09-12, 19:28   #62
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge satt bakovervendt til de var fire og har hatt beltestedet etter det.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 20:29   #63
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Jentene på 6 og 9 sit i beltestol. Eldste er ca 140 cm, men det gjenstår nokre kg, så ho kan sitte der ei god stund enda. 6 åringen var eit par mnd. over 4 da ho vart snudd. Minstemann som vert 3 i desember sit sjølvsagt bakovervendt, og skal gjere det lenge enda.

Gammel 04-09-12, 20:37   #64
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bakover til de var 3 år/15 kg.
Pute eller sete til eldste.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 20:40   #65
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har tenkt at de skal sitte bakovervendt så lenge det går, minimum fire år. Vi har to biler som brukes daglig, og følgelig dobbelt opp med seter. Vi har en Belogic og en Hiway II, som begge går til 25 kilo, og en (snart to) Besafe Izi Kid X3 med isofix. Minsten kommer til å vokse ut av dem, men forhåpentligvis ikke før eldstemann er over fire og kan ha beltestol, da har vi fortsatt to seter som går til 25 kilo. Jeg tror ikke de går ut på dato til da, noen fordeler er det visst med tette barn.

Gammel 04-09-12, 20:47   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er ganske fanatisk bakoversikrer frem til de er 4 år. Etter det er jeg litt mer pragmatisk. en 4-åring har ikke mer nytte av å sitte bakover enn en seksåring eller en voksen, slik at da blir det en mer praktisk tilnærming. Beltestol til 150 cm eller 36 kg er også et mål, men jeg har faktisk latt toern sitte på bare pute nå på grunn av at han rett og slett er så lang at det tar hele sikten bakover. Han må sitte i midten. Men nå er det uansett kun kort tid igjen av bilsikringsperioden hans. Jeg er heller ikke av de som gråter når ungen vokser ut av sikringa, jeg synes det er ganske godt og tenker at de da er store nok.

Godt å høre. Slik har jeg også praktisert det; Sneipen var ca. 5 og Snorkfrøken 4,5 da de ble snudd. De var over 18 kg, begge to, men de kunne antagelig sittet bakovervendt i Britax TWE litt til. Det var praktiske årsaker til at de ble snudd da.

Jeg stemte likevel alternativ 1, siden de satt lenger enn til 18 kg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 20:54   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke stemt. Hiawata ble snudd da han var rundt tre, og hadde vokst ut av det bakovervente setet sitt. Jeg husker ikke merket, men det var den typen man bytter til etter at man er ferdig med babysetet. Han var ikke 18 kg, men altfor lang. Da kjøpte vi beltestol som han sitter i fremdeles. Nå er han rett under 140 cm og knappe 30 kilo, og blir sittende i setet til det ikke passer lenger.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 22:56   #68
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Lillegull er 2 år sitter bakovervendt, tøffingen på snart 5 år og snuppa på snart 8 år sitter i beltestol.

Merker at det er mange som er slappere enn oss på her på landet..

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 23:35   #69
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Eldstemann ble snudd en måned etter fireårsdagen, han har beltestol nå. Minsten har akkurat byttet fra babysete til bakovervendt bilstol, og den skal han sitte i til han er minst fire.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 07:51   #70
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldste bakover til 4 år, mellomste til 3. Stol deretter. Min politibekjente snudde sine fra 6 mnd uten spes grunn. Så ikke alltid de som burde vite følger det anbefalte.

Gammel 05-09-12, 08:25   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snudde eldste da hun var 3,5 år. Da yngste var 3,5 år, flyttet vi utenlands og bodde uten bil et halvår. Hun ble snudd da vi flyttet hjem igjen, så hun satt i alle fall ikke fremovervendt før hun var fire, selv om hun bare satt bakovervendt til hun var 3,5.

Jeg aner ikke hva de veide da de ble snudd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 11:39   #72
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har snudd mellom 10 mnd og 15 mnd. Minstemann er den som har sittet (og fortsatt sitter) bakover desidert lengst.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 21:37   #73
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Eldste satt bakover til hun var 5,5år, og mellomste satt til hun ble 5.
Mellomste hadde nok passet i TWE enda, men av ulike årsaker ble det slik. Hun sitter dog ikke i ro i beltestolen sin.

Lillebror er 17mnd, og skal sitte bakover i 4 år til. Han er ikke så stor av seg foreløpig, så det vil nok gå helt fint tror jeg.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 21:40   #74
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har 2 eldre barn på 16 og 13 og den gangen var bilsikringen noe annet enn nå. Eldste lå i bagen med nett over (takk og lov vi aldri kolliderte!), og etterpå bakovervendt bilstol til 2 år. Vi var sistemann av alle vi kjente til å snu stolen. Deretter samme stol fremovervendt til 4, så recaro fremovervendt stol til ca 7, deretter pute. (fortsatt gudskjelov vi aldri kræsjet!)
Mellomste fikk bakovervendt babystol, deretter bakovervendt større sete, og satt der til hun var ca 3. Deretter det samme setet til hun var 5, da ble det recaro bilsetet til 7, også pute noen år.

Minste satt i bakovervendt babystol, deretter bakovervendt stol som gikk til 19 kg. Når han var 3 vokste han ut av dette, så vi kjøpte et bakovervendt som gikk til 25 kg. Der satt han til han var vel 4 år, da fikk han beltestol. Der har han sittet til nå (8 år), nå er det så trangt for skuldrene hans at han klager, og vi har bitt i det sure eplet og satt han på pute. Han er 136 cm og 36 kg, så han er i grenseland for at setet ikke er godkjent for han.

Vi har altså sikret barna ganske så forskjellig, så jeg har ikke stemt i pollen.

Gammel 06-09-12, 22:06   #75
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Vår 3,5 åring sitter fortsatt bakovervendt og kommer nok til å gjøre det en stund til enda. Men angrer på at vi kjøpte Besafe, for det er det ikke veldig god plass i når de begynner å nærme seg meteren.

Her er 3,5-åringen en meter nå, men jeg synes faktisk hun har bedre plass i Besafe enn i TWE som vi bruker på reiser. Med TWE blir hun sittende mye lavere og får mindre beinplass. Hun kan dog sitte noen timer før hun klager over vondt i baken. Nuvel, det er bare disse setene jeg har testet.
Hun er bare 13 kg og kommer til å sitte bakover lenge enda.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 22:24   #76
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldste satt bakovervendt til han var passert 5 år. Han sitter nå i beltestol. Regner med yngste vil sitte bakovervendt like lenge.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 23:10   #77
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Her er 3,5-åringen en meter nå, men jeg synes faktisk hun har bedre plass i Besafe enn i TWE som vi bruker på reiser. Med TWE blir hun sittende mye lavere og får mindre beinplass. Hun kan dog sitte noen timer før hun klager over vondt i baken. Nuvel, det er bare disse setene jeg har testet.
Hun er bare 13 kg og kommer til å sitte bakover lenge enda.

Mulig det blir for bratt i bilen vår, for hun har bedre plass i TWE-en i svigermors bil. Hun er 16 kg nå, men vil drøye bytte så lenge som mulig.

Gammel 07-09-12, 06:53   #78
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Malin ble i sin tid snudd da hun rundet året, i 2004. Jeg skylder på at vi ikke visste bedre den gangen. Leo satt bakovervendt til han var 3,5 år, og for stor for bilstolen vi hadde. Han sitter nå i beltestol, og det gjør søsteren hans på 9,5 også.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-12, 01:26   #79
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Gutta mine er 1 og 4 år, og begge sitter bakovervendt i seter som går til 25 kilo. Vi kommer ikke til å snu noen av dem før de er for lange eller for tunge til setene sine. Fremdeles har begge god plass, også storebror på 111 cm og 22 kg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.