Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 22:30   #141
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg satte meg faktisk ende ned og gråt ganske mye da den jævla sola plutselig fant det for godt å dukke opp når vi hadde planlagt ferie. Det betød nemlig utsettelse og fire veldig triste unger. Men vi fikk inn høyet.

Jeg vet jo egentlig alt om det der. Jeg er vokst opp på gård selv. Foreldrene mine prøvde å gjøre det til noe positivt. "Blåtur" liksom. Styrt av slåttonna. Funket ikke veldig godt.

Gammel 10-09-12, 22:36   #142
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine er ikke 0-7 nå, da. Men jeg gikk på stranden med baby, fireåring og nesten-åtteåring mange ganger. Liten, oversiktlig og passe langgrunn strand, og unger som skjønte at de måtte holde seg innenfor reglementet. Jeg vasset uti med dem mens jeg holdt babyen, eller satt på stranda og passet på - noen ganger sov han i vogna. Jeg har ganske stort kontrollbehov når jeg passer barn, og særlig ved vann og trafikk. Så jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde hatt kontroll.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 22:38   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnebassenget i vår lokale svømmehall er i ståhøyde for selv de minste, og både jeg og mannen har hatt med alle tre alene siden minsten var vel året. Det er i grunnen garderoben som var mest stress. Nå er det selvsagt null problem å dra noe sted med alle tre.

Jeg kan i grunnen ikke komme på noe jeg ikke ville gjøre med barna om jeg var alene med dem?

Gammel 10-09-12, 22:43   #144
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Mine er ikke 0-7 nå, da. Men jeg gikk på stranden med baby, fireåring og nesten-åtteåring mange ganger. Liten, oversiktlig og passe langgrunn strand, og unger som skjønte at de måtte holde seg innenfor reglementet. Jeg vasset uti med dem mens jeg holdt babyen, eller satt på stranda og passet på - noen ganger sov han i vogna. Jeg har ganske stort kontrollbehov når jeg passer barn, og særlig ved vann og trafikk. Så jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke hadde hatt kontroll.

Hm jo, jeg kunne gjort det der. Hovedgrunnen til at jeg ikke gjør det er at jeg synes det er så slitsomt at det ikke blir hyggelig nesten. Og så er vannet kaldt.

Det var pirbadet jeg tenkte på som utgår for meg med baby og treåring. Men det kunne kanskje funke med flytegreier på treåringen. Kanskje.

Gammel 10-09-12, 22:44   #145
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i litt varmere strøk og har mye strandrutine. Jeg hadde aldri gått alene med tre små i f.eks. uoversiktlig badeland.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 22:46   #146
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

At vannet er kaldt er da en fordel. Da stikker ikke ungene særlig langt uti. *vestlending*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 22:47   #147
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kan i grunnen ikke komme på noe jeg ikke ville gjøre med barna om jeg var alene med dem?

Jeg har bare to, men det er fortsatt ikke noe jeg ikke kunne gjort alene med de, bortsett fra å følge gjennom mannegarderober i svømmehaller her i Oslo.

Teltturer og storhandling på IKEA og slikt er virkelig ikke noe problem. Og på ferie? Bare stas.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 22:48   #148
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

At vannet er kaldt er da en fordel. Da stikker ikke ungene særlig langt uti. *vestlending*

Mine er ikke så godt vant. De bryr seg ikke om vannet har is på toppen.

Når jeg tenker meg om kunne jeg godt ha gått på stranden med dem nå, det var verre da jeg hadde en liten og to halvstore som trodde de var verdensmestre. Plutselig så du dem runde svaberget på full fart utover. Nå kan de svømme mer skikkelig og er bedre til risikovurderinger.

Gammel 10-09-12, 22:49   #149
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

I utgangspunktet så har jeg og samboer en avtale om at vi begge betaler inn til felleskassen og resten disponerer vi fritt. Det vil egentlig bety at en bonus jeg hadde fått hadde tilhørt meg. Men nå kommer det jo an på hvor mye det er da, hadde det vært en fin liten slump så hadde jeg nok prioritert å brukt noe av det på boligen vår.
Men nå pga samboer har redusert inntekt for tiden så må jeg bidra mer og bonusen hadde nok gått inn til fellesen.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 22:53   #150
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg øker på med et par-tre unger så begynner det å bli litt mindre avslappende, da. Satt et par ganger forrige uke og skuet utover bassenget og talte 1-2-3-4-5-6. 1-2-3-4-5-6

Gammel 10-09-12, 23:01   #151
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærere: Sensorering må jo være eksempel på sånn type ekstraarbeid som det er snakk om her. Det er frivillig (mer eller mindre ) enormt tidkrevende når det står på (den andre parten må virkelig trå til mer enn han/hun pleier de ukene) og man får utbetalt en pen sum (ikke tenk på timelønnen, ikke tenk på timelønnen ) når man er ferdig. Jeg kunne aldri vært sensor hvis jeg var alenemor (selv om jeg tror jeg vet om FP-ere som er det også :inponert: ) og føler at mannen og jeg sammen har klart å bidra til at de ekstra pengene kommer inn på kontoen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:03   #152
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

(ikke bare til deg, det høres ut som om det er noe det er bred enighet om i tråden her. Så RART!)

Det ble jeg sittende å lure på også. I så fall skal jeg ha penger av mannen min. Mange penger. NÅ!

:har bestilt klær på nett igjen:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:03   #153
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne aldri vært sensor uansett sivilstand.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:10   #154
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

En kollega av meg og hennes samboer har avtale om at ved overtid så betales en avtalt del inn på felleskonto, mens en kan beholde noe selv.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:54   #155
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Å være alene med tre barn mellom ett og seks går lett som en plett for naboen - not so much i dette huset. Både mannen og jeg trekker pusten litt før vi står opp når en av oss skal være alene med alle en hel dag. Det vil si, nå nærmer den eldste seg sju, og mye har roet seg. Men barnekonstellasjonen er så totalt annerledes i de to familiene. Vi har barn som klatrer på bare veggen, som holder så stor fart på sparkesykkelen at man må sykle for å ha sjans til å følge, and so on. Vi har gutter som ikke sjekker hvor høy kanten er, utfor skal man uansett, så høyden improviseres.

De har barn som går av sykkelen i nedoverbakker. Som holder på med rollelek i timesvis, inne og ute, som deler på tre fargeblyanter i tre kvarter. Forskjellen var åpenbar da de eldste var ett år - gi deres jente en eplebit og en musikkvideo, så satt hun der i en time. Min hadde ikke aktivisert sittemusklene så langt i livet. Det er forskjell.

Dermed er det for oss helt åpenbart at resultatet av en dag der vi har planlagt å være alle, men som ryker til jobb, skal komme alle til gode - gjerne litt ekstra til den som både fikk gleden og arbeidet med å være med barna.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 00:54   #156
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lærere: Sensorering må jo være eksempel på sånn type ekstraarbeid som det er snakk om her. Det er frivillig (mer eller mindre ) enormt tidkrevende når det står på (den andre parten må virkelig trå til mer enn han/hun pleier de ukene) og man får utbetalt en pen sum (ikke tenk på timelønnen, ikke tenk på timelønnen ) når man er ferdig. Jeg kunne aldri vært sensor hvis jeg var alenemor (selv om jeg tror jeg vet om FP-ere som er det også :inponert: ) og føler at mannen og jeg sammen har klart å bidra til at de ekstra pengene kommer inn på kontoen.

Ja, mannen pleier å stille som sensor, og så frigjør jeg tid til sensorarbeid ved å ta en større del av familiearbeidet i sensorperioden. Det hadde vært uaktuelt for meg å stille opp med dobbelt innsats hjemme hvis pengene skulle være mannens lekepenger. Felles innsats--> felles fortjeneste.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 04:19   #157
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

Nei, jeg får definitivt ikke ødelagt en feridag av å være alene med ungene. Men jeg synes at når mannen hadde vakt 24/7, og kunne risikere å jobbe når som helst så er jeg en del "av pakken" for at han skal kunne jobbe. Og da er det ikke snakk om at jeg går på stranda med ungene mens han jobber. Det er snakk om at jeg må gjøre mye mer av husarbeidet, går på foreldremøter, stiller på dugnader, kjøring til fritidsaktiviteter + at jeg kanskje må si fra meg noe arbeid på min jobb og gi avkall på enkelte fritidsaktiviteter.

Gammel 11-09-12, 07:38   #158
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mens når jeg jobber overtid så jobber jeg faktisk om natta mens de andre sover, i all hovedsak. Jeg føler ikke at jeg belaster familien ekstra med det i det hele tatt.

Da ferien min måtte avbrytes og de ettermiddagene jeg sitter, så belastes familien min. Men normen er altså at de ikke belastes. Tvert om - har jeg jobbet natt så er jeg familiens eiendom fra jeg våkner neste dag. Typisk i titiden. Normalt ville jeg jo vært på kontoret til fem.

Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 07:49   #159
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er overhodet ikke noe problem å ha feriedag alene sammen med mine unger. Men jeg må innrømme at når vi skal være 4 stykker sammen i ferien, så liker jeg at mannen min også kan delta. Ikke så mye fordi jeg trenger hjelpen med ungene, men fordi jeg vil være sammen med ham i ferien min. Hvis mye av min ferie går med på at han må jobbe, så blir det ikke en like fin ferie for meg.

Gammel 11-09-12, 08:02   #160
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt perioder der dette har vært en aktuell problemstilling. I de tilfellene (der min overtidsjobbing gikk utover LøveMannen/LilleVenn), har deler av bonus/overtidsbetaling selvsagt kommet dem også til gode.

Dersom ekstra arbeid kun går utover meg selv, så kan jeg godt finne på å bruke alt på meg selv

Vi har ikke felles økonomi, så sånn sett er det ikke naturlig at ekstra penger går inn i fellespotten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.