Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen Sverige
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
De 64000(?) som gikk ut var jo beregnet i forhold til om de hadde betalt all gjelden etter avtale. De har ikke brukt det beløpet hver måned uten å fatte sammenhengen, men på et vis sluttet å forholde seg til en gjeld som var uoverkommelig.
Jeg reagerte forresten mer på den norske varianten her om dagen. Et par som allerede var nedsyltet i gjeld hadde fått startlån gjennom kommunen på 2,4 millioner kroner uten noe annen oppfølging etter hva jeg fikk med meg. Dermed satt de på relativt beskjedne inntekter og en gjeld på 5,2 millioner. Greit nok at folk har ansvar selv også, men en kommune som skal bruke startlån som virkemiddel for vanskeligstilte burde vel opptre litt mer ansvarlig enn å gjøre en vanskelig gjeldsituasjon umulig?
Den episoden såg eg og, og var det ikkje hans foreldre som hadde lånt over 500 000 kr fordi sonen ikkje var kredittverdig? Det var i grunn det som sjokkerte meg mest med den episoden. Sonen er nedsylta i gjeld, så då får han kredittkort i foreldrene sitt namn i staden. 
Eg trur det ofte er depresjon og fornektelse inne i bildet i Luksusfellen. Som regel sklir det ut i ein vanskeleg periode, og så kjem ein inn i ein ond sirkel der tanken på økonomi gjer ein deprimert. Men når ein ser på statistikken over inkasso og betalingsanmerkninger, kan det sjå ut for at sånne program vil verte mindre og mindre sjokkerande. I fjor var det nesten 28.000 i alderen 18- 24 som hadde betalingsanmerkninger. Det er skremmande mange. http://www.intrum.com/no/Presse_og_n...-gjeld-doblet/