Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-12, 11:39   #81
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Poenget er at jeg ekstremt skjelden serverer kokte grønnsaker. De skal som regel inngå i en eller annen ovnsrett eller grateng eller gryte, og da blir de dvaske.

Ah, da er vi enig. Jeg bruker frossengrønnsaker typisk på kjappe middager, som tilbehør. Bruker det ikke i mer vanlige retter.

Gammel 16-09-12, 11:48   #82
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt som ambisjon å lage mer mat fra bunnen av, så bruken av Toro poser har gått drastisk ned her i heimen. Det vi bruker sånn innimellom er kjøttkakesaus, Dolmio glass, Bernaisesaus, taco krydder, salsa på glass, frossen pizza, ravioli/tortellini.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 14:22   #83
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, Toro gryteretter og suppeposer prøver vi å styre unna, det samme med sauser. Det blir vel slik at de tingene jeg er god på å lage selv, lager jeg fra bunnen (f.eks forskjellige gryter, tomatsuppe og brun/hvit saus) og så tyr jeg til ferdigprodukter når jeg ikke får det helt til-f.eks fiskepinner, tacokrydder og sånn. Jeg bruker jo ofte hermetiske tomater og buljongterninger i de tingene jeg "lager fra bunnen" og det er jo også en form for ferdigmat, er det ikke? Frosne grønnsaker og wokblandinger bruker vi mye av og så sånn wok-fisk, men den er vel bare frosset og ikke gjort så mye med, tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 14:25   #84
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt ferdig mat er nå ikke buljongterninger og tomatbokser. Det er ihvertfall sjelden jeg spiser det som det er.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 14:26   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Helt ferdig mat er nå ikke buljongterninger og tomatbokser. Det er ihvertfall sjelden jeg spiser det som det er.

Gjør du ikke? :nyyter en buljongterning:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 14:28   #86
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig lettvint er det jo. Bare å åpne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 14:53   #87
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg angrer livet av meg på at vi kjøpte integrert kjøleskap! Det er flott å se på på kjøkkenet vårt, men herregud så liiite det er. Har jo knapt plass til noe. Mye bedre plass i fryseren. Hvis vi kjøper hus en vakker da, skal jeg ha kjølehjørne.

Mye kjøleplass er viktig. Jeg måtte også ofre estetikken da vi kjøpe kjøleskap. Det er stort, uhyre effektivt, men ikke så dekorativt. Og i tillegg har vi både kombiskap og fryseboks i "boden".

Gammel 16-09-12, 15:30   #88
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg har aldri tenkt på at frosne grønnsaker er ferdigmat egentlig, ikke pasta heller. Fiskepinner og kjøttboller kaller jeg blanda mat, men ikke ferdigmat.

Men ok, jeg bruker Torosauser og Torolasagne. Buljongterninger også, fiskepinner, fiskekaker, kjøttkaker, kjøttboller, karbonader, tacokrydder, frossenpizza, salsa, dipmix... Blant annet. Men jeg lager egentlig ganske mye fra grunnen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 15:32   #89
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

er det noe farlig med guar gum?

Ikke såvidt jeg vet, men enkelte med veldig sensitiv mage/tarm og mye matinoleranser kan visstnok reagere negativt på det. Jeg er sånn omtrent i den kategorien nå, derfor.

Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 16:24   #90
konsulenten
Passiv

Standard

Også hos meg har (det temmelig nye, integrerte) kjøleskapet blitt for lite. Det skyldes utvilsomt at stadig mer prosessert mat er blitt byttet ut med ferske, hele råvarer. Holdbarheten blir kortere og man kan ikke ha ting stående i romtemp. skuffer og skap. Spesielt er det blitt trangt i grønnsaksskuffene, kurver med frukt og grønt står nå spredt i hele kjøleskapet. Og egg, de ligger over alt. Til gjengjeld har jeg fått flusst av plass i skuffer og skap siden det meste av korn og bakervarer har forsvunnet. Jeg får ønske meg mer servise. Jeg ønsker meg veldig et ekstra svalskap til bare frukt og grønt, men har ikke plass. Kanskje i gangen...

Nå kom jeg på flere prosesserte matvarer jeg bruker; krydder, olivenolje, kokosolje, havsalt. Og så fort jeg får tak i det kan jeg føye Coconut aminos til lista (soyasaus erstatning).

Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 18:23   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mye kjøleplass er viktig. Jeg måtte også ofre estetikken da vi kjøpe kjøleskap. Det er stort, uhyre effektivt, men ikke så dekorativt. Og i tillegg har vi både kombiskap og fryseboks i "boden".

Nå har vi jo kjørt oss dit at det ikke går an å fjerne det integrerte kjøleskapet uten å ødelegge hele det nye kjøkkenet, men vi har et lite et under trappa som vi bruker til feks. brus/farris, kaker til selskaper og annet overflødig. Men jeg SKAL ha kjølehjørne når vi flytter, jeg SKAL!

Gammel 16-09-12, 18:54   #92
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vi jo kjørt oss dit at det ikke går an å fjerne det integrerte kjøleskapet uten å ødelegge hele det nye kjøkkenet, men vi har et lite et under trappa som vi bruker til feks. brus/farris, kaker til selskaper og annet overflødig. Men jeg SKAL ha kjølehjørne når vi flytter, jeg SKAL!

Foreldrene mine har kjølehjørne, og grunnen til at jeg valgte det bort er at det ikke blir kaldt nok. Det blir jo ikke like kaldt som et kjøleskap (hvertfall ikke like kaldt som vårt kjøleskap), og dermed villle jeg savnet noe til det vi oppbevarer aller kaldest.

Gammel 16-09-12, 19:00   #93
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Foreldrene mine har kjølehjørne, og grunnen til at jeg valgte det bort er at det ikke blir kaldt nok. Det blir jo ikke like kaldt som et kjøleskap (hvertfall ikke like kaldt som vårt kjøleskap), og dermed villle jeg savnet noe til det vi oppbevarer aller kaldest.

Derfor har vi både kjølerom og kjøleskap. Perfekt

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 20:42   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, altså, det hadde jo ikke vært en fullverdig erstatning for kjøleskap, det trodde jeg ikke noen brukte det som? Jeg tenker mer på å kunne ha brus/boblevann, frukt og grønnsaker og sånt der, og bruke kjøleskapet til pålegg og sånt som MÅ ha god kulde. Vi bruker ekstremt mye frukt og grønt og jeg liker det best kaldt, så vi bruker jo gruelig mye plass på det. *kupper visst hele tråden*

Gammel 16-09-12, 20:42   #95
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det med kjølehjørne har jeg også lurt på, for det er lagt opp til det der vi flytter, bare at det ikke er satt inn kjøling. Jeg er litt usikker på hva en har i et kjølehjørne, for det blir vel ikke så kaldt som et kjøleskap?

Gammel 16-09-12, 21:06   #96
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De eneste frosne grønnsakene jeg bruker er erter og til enkelte retter spinat. Jeg syns ikke heller frosne gulrøtter, brokkoli, blomkål og sånt er noe godt, og jeg syns ikke det er allverdens tid å spare på det heller.

Det er mye tid å spare når alternativet er innom butikken og man slipper fordi man har frossent i fryseren. Men vi bruker aldri frossengrønnsakene inne i retter selvsagt, det er tilbehør.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 21:16   #97
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes også det blir mindre svinn med frossengrønnsaker fordi det er enklere å ta ut akkurat det man trenger og resten holder seg i evigheter. Men nå liker jo jeg smaken da.

Gammel 16-09-12, 22:05   #98
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, altså, det hadde jo ikke vært en fullverdig erstatning for kjøleskap, det trodde jeg ikke noen brukte det som? Jeg tenker mer på å kunne ha brus/boblevann, frukt og grønnsaker og sånt der, og bruke kjøleskapet til pålegg og sånt som MÅ ha god kulde. Vi bruker ekstremt mye frukt og grønt og jeg liker det best kaldt, så vi bruker jo gruelig mye plass på det. *kupper visst hele tråden*

Men dermed synes jeg ikke det forsvarer plassen det tar, og prisen? Da vil jeg heller ha to gode kjøleskap, og ha et kaldt og et litt varmere.

Gammel 16-09-12, 22:10   #99
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

I min barndom hadde vi kjølerom. Det ønsker jeg meg. Ja, sånn når vi en gang får et hus med plass til slikt.

Gammel 16-09-12, 22:17   #100
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En jeg kjenner har kun kjølehjørne, ikke kjøleskap. Har aldri hørt om eller opplevd at maten ikke blir kaldt nok der iallefall. Trodde det var normalt å bruke kjølehjørne til vanlig kjøleskap.

Jeg er vokst opp med kjøl- og svalkjøleskap, og savner det veldig. Vi har alt for liten plass til grønnsaker i de to skuffene i vårt kjøleskap, selv om de er store.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.