|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?
Ah, da er vi enig. Jeg bruker frossengrønnsaker typisk på kjappe middager, som tilbehør. Bruker det ikke i mer vanlige retter.
|
|
|
#82 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?Jeg har hatt som ambisjon å lage mer mat fra bunnen av, så bruken av Toro poser har gått drastisk ned her i heimen. Det vi bruker sånn innimellom er kjøttkakesaus, Dolmio glass, Bernaisesaus, taco krydder, salsa på glass, frossen pizza, ravioli/tortellini. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?Tja, Toro gryteretter og suppeposer prøver vi å styre unna, det samme med sauser. Det blir vel slik at de tingene jeg er god på å lage selv, lager jeg fra bunnen (f.eks forskjellige gryter, tomatsuppe og brun/hvit saus) og så tyr jeg til ferdigprodukter når jeg ikke får det helt til-f.eks fiskepinner, tacokrydder og sånn. Jeg bruker jo ofte hermetiske tomater og buljongterninger i de tingene jeg "lager fra bunnen" og det er jo også en form for ferdigmat, er det ikke? Frosne grønnsaker og wokblandinger bruker vi mye av og så sånn wok-fisk, men den er vel bare frosset og ikke gjort så mye med, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Gjør du ikke? :nyyter en buljongterning: |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Personlig pessimist
|
Mye kjøleplass er viktig.
|
|
|
|
#88 |
|
I mål
|
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?Tja, jeg har aldri tenkt på at frosne grønnsaker er ferdigmat egentlig, ikke pasta heller. Fiskepinner og kjøttboller kaller jeg blanda mat, men ikke ferdigmat. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Ikke såvidt jeg vet, men enkelte med veldig sensitiv mage/tarm og mye matinoleranser kan visstnok reagere negativt på det. Jeg er sånn omtrent i den kategorien nå, derfor. |
|
|
|
#90 |
|
Passiv
|
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?Også hos meg har (det temmelig nye, integrerte) kjøleskapet blitt for lite. Det skyldes utvilsomt at stadig mer prosessert mat er blitt byttet ut med ferske, hele råvarer. Holdbarheten blir kortere og man kan ikke ha ting stående i romtemp. skuffer og skap. Spesielt er det blitt trangt i grønnsaksskuffene, kurver med frukt og grønt står nå spredt i hele kjøleskapet. Og egg, de ligger over alt. Til gjengjeld har jeg fått flusst av plass i skuffer og skap siden det meste av korn og bakervarer har forsvunnet. Jeg får ønske meg mer servise. |
|
|
|
#91 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nå har vi jo kjørt oss dit at det ikke går an å fjerne det integrerte kjøleskapet uten å ødelegge hele det nye kjøkkenet, men vi har et lite et under trappa som vi bruker til feks. brus/farris, kaker til selskaper og annet overflødig. Men jeg SKAL ha kjølehjørne når vi flytter, jeg SKAL!
|
|
|
#92 |
|
Personlig pessimist
|
Foreldrene mine har kjølehjørne, og grunnen til at jeg valgte det bort er at det ikke blir kaldt nok. Det blir jo ikke like kaldt som et kjøleskap (hvertfall ikke like kaldt som vårt kjøleskap), og dermed villle jeg savnet noe til det vi oppbevarer aller kaldest.
|
|
|
|
#93 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#94 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, altså, det hadde jo ikke vært en fullverdig erstatning for kjøleskap, det trodde jeg ikke noen brukte det som? Jeg tenker mer på å kunne ha brus/boblevann, frukt og grønnsaker og sånt der, og bruke kjøleskapet til pålegg og sånt som MÅ ha god kulde. Vi bruker ekstremt mye frukt og grønt og jeg liker det best kaldt, så vi bruker jo gruelig mye plass på det. *kupper visst hele tråden*
|
|
|
#95 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?Det med kjølehjørne har jeg også lurt på, for det er lagt opp til det der vi flytter, bare at det ikke er satt inn kjøling. Jeg er litt usikker på hva en har i et kjølehjørne, for det blir vel ikke så kaldt som et kjøleskap?
|
|
|
|
#96 |
|
I mål
|
Det er mye tid å spare når alternativet er innom butikken og man slipper fordi man har frossent i fryseren. Men vi bruker aldri frossengrønnsakene inne i retter selvsagt, det er tilbehør. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?Jeg synes også det blir mindre svinn med frossengrønnsaker fordi det er enklere å ta ut akkurat det man trenger og resten holder seg i evigheter. Men nå liker jo jeg smaken da.
|
|
|
#98 |
|
Personlig pessimist
|
Men dermed synes jeg ikke det forsvarer plassen det tar, og prisen? Da vil jeg heller ha to gode kjøleskap, og ha et kaldt og et litt varmere.
|
|
|
|
#99 |
|
Kakemonster
|
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?I min barndom hadde vi kjølerom. Det ønsker jeg meg. Ja, sånn når vi en gang får et hus med plass til slikt.
|
|
|
|
#100 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ferdigmat, hva bruker dere i disse "lage alt fra grunnen av"-tider?En jeg kjenner har kun kjølehjørne, ikke kjøleskap. Har aldri hørt om eller opplevd at maten ikke blir kaldt nok der iallefall. Trodde det var normalt å bruke kjølehjørne til vanlig kjøleskap.
|
![]() |
|
|