|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Tenkte jeg også. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Det er da ingen (meg inklusiv) som klarer å holde seg relevant eller saklig når CIH er inne i bildet? Stryk ham fra diskusjonen, og se heller på prinsippene. |
|
|
|
#64 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg har ikke problem med stillerom på videregående skoler, så lenge det ikke er forbeholdt enkelte grupper, være seg religiøse eller kjønn. Sist redigert av Maz : 28-09-12 kl 07:39. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Man kan ikke nekte noen å be på skolen. Om skolen skal legge til rette for det er en annen sak. Om det i ett eller to friminutt gis mulighet til å bruke ett av skolens rom til stillerom synes jeg det høres ut som en fin løsning som kan være god, ikke bare for muslimer. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
I mål
|
Det er helt uaktuelt å ha bønn av noe slag i fellesområdene uansett. Dersom man ønsker å be på skolen, må man gjøre det diskret, alene. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Bønning kan man gjøre på rommet sitt. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Hvordan tenker du at man skal bøye seg og be mot mekka på en diskret måte?
|
|
|
#71 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener det var i lokalavisa at et korps ikke lengre kunne lagre instrumentene på ei skole pga. plassmangel. Man får da heller bare registrere korpset som trossamfunn. Selve spillingen kan man kalle et religiøst rituale. Og mon tro om det ikke finnes bedre statsstøtte som trossamfunn enn som korps...
|
|
|
#72 |
|
aldrende
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg sitter i driftsstyret på vår skole (1.-10.skole med barn fra ørten nasjonaliteter), og vi har klart og tydelig sagt nei til spørsmålet om bønnerom, ut fra en holdning at skolen skal være en arena for alle, uavhengig av religiøs bakgrunn.
|
|
|
|
#73 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Da jeg gikk på videregående (dette var riktignok i prekambrium |
|
|
|
|
|
#74 |
|
I mål
|
De får det til stadig vekk der jeg jobber, jeg legger meg ikke opp i hvordan. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Men poenget er jo at all den tid den norske skolen organiserer gudstjenester i skoletiden, inviterer kirkekoret inn i SFO tiden etc så er den ikke religionsnøytral. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bra sagt! |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg er delt. Jeg er helt med på argumentene til flere her, om gruppepress, og det vil bli veldig synlig hvem som er "gode muslimer" eller ikke. På den andre side liker jeg ideen med stillerom tilgjengelig for alle, uansett trosretning. Men jeg ser at det ikke eliminerer skepsisen min. Jeg syns skolen skal være religionsfri, og syns det er teit av FrP å hyle opp om forbud mot muslimske bønnerom, men samtidig syns gudstjenester er flotters.
For å klargjøre: det er ingen som har kommet med et slikt forslag. En skole gjorde et rom tilgjengelig fordi de opplevde at elever gikk ned i kjelleren og andre steder de ikke hadde oversikt over for å be. Det er ingen som har krevd, eller bedt om et bønnerom.
|
|
|
#78 |
|
aldrende
Hos oss var det et krav fra en del muslimske elever, det var sogar tilløp til streik da de fikk nei. Men det roet seg, de fleste forstod nok argumentene når de fikk tenkt seg om.
|
|
|
|
#79 |
|
Glamorøs
|
Joda, men det hørtes ut om man trodde det var et massivt krav fra alle muslimske menigheter, og det er det altså ikke. Og i denne saken vg skriver om har det ikke vært et krav. Siden dere har sagt nei til bønnerom regner jeg med at dere ikke går til gudstjeneste heller?
|
|
|
#80 |
|
I mål
|
Har du noe som helst praktisk erfaring med denne problemstillingen? |
|
|
|