|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg synes begrepet "when in Rome" godt kan gjelde for muslimer også, jeg. :enkel: Joda, jeg er klar over at de ikke er turister, at de bor her og har samme rettigheter som etniske nordmenn, vel og bra. Men nå har man har gått til menneskerettighetsdomstolen for å få KRL omgjort til RLE, blir det absurd hvis det plutselig er OK for å faktisk ha et eget rom for religionsutøvelse på skolen. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?På den aktuelle skolen var vel stillerommet tenkt å være skolens måte å imøtekomme de elevene som ber på skolen uansett. Ideen var at ledelsen skulle være tilstede for å sikre at det var bønn og ikke forkynnelse av noe slag. Rommet størrelse ville på ingen måte huset alle skolens muslimer, så det skulle være et tilbud til de mest iherdige. Samtidig ville man fått oversikt over dette miljøet, som jo absolutt kunne ha vært fordelaktig.
|
|
|
#103 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Hvem er «the Romans» i dette tilfellet? De kristne? Humanetikerne? De etnisk norske?
|
|
|
#104 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Godt poeng! Det finnes faktisk etniske nordmenn som er muslimer...
|
|
|
#105 |
|
Make it count!
Nei, det kan det jo ikke. Alle har fri på julaften, bare muslimer har fri på Id. I tillegg synes jeg ikke det må være et krav at man har etablert en religionsnøytral juleavslutning for at man skal få lov til å si nei til et bønnerom.
|
|
|
#106 |
|
Make it count!
Desuten så er vel det prinsipielle spørsmålet her hvorvidt skolen skal tilrettelegge for religionsutøvelse på denne måten. Det er ikke snakk om et bønnerom som skal brukes utelukkende av muslimer, men til enhver som måtte ha behov for et stillerom/bønnerom.
|
|
|
#107 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg må innrømme at jeg ikke kan se at det skal være så stort problem med et stillerom på en videregående skole.
|
|
|
#108 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Skolen er en plass for læring, ikke bønn!
|
|
|
#109 |
|
|
Byrådet tok standpunkt i våres. Jeg vet at på enkelte av skolene hvor det var konflikt om bønnerom forrige skoleår så var dialogen med ledere høyt oppe i muslimske organisasjoner direkte ufin, og det lå ikke hos skolen. Det virket som de fikk elever ved ulike skoler til å aksjonere i håp om at det skulle bli store mediasaker.
|
|
|
#110 |
|
er grønn og fin.
|
Om de velger å be i friminuttene så kan jeg ikke forstå at det skal være et problem.
|
|
|
#111 |
|
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Skolegudstjenester er definert innenfor "den kulturelle skolesekken" og er derfor etter relativt nye planer å definere som tradisjonsformidling som man ikke trenger å begrunne fritak fra og som skolen skal arrangere alternativer til. Det er et regelverk rundt dette. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Make it count!
Men du sa at muslimene i Norge skulle oppføre seg som «the Romans». Har muslimer i Norge noen tradisjon for bønnerom på skolene? Og hvorfor i alle dager blander du inn etnisitet?
|
|
|
#114 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Når du skriver at muslimer selvfølgelig skal ha samme rettigheter som etniske nordmenn så følte jeg for å presisere at også etniske nordmenn kan være muslimer. At det kanskje ikke er relevant for debatten er en annen sak.
|
|
|
#115 |
|
Leser
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg synes det bør være stillerom på skoler og at disse også skal kunne brukes til bønn (av muslimer, kristen etc) Ja, jeg er faktisk åpen for noe så radikalt som skolejobbing i stillerommene! Og selvfølgelig må skolen få ha det siste ordet til hva stillerommene brukes til, og det håper og tror jeg skolene greier helt fint.
|
|
|
#116 |
|
Passiv
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg syns apan reiser mange interessante problemstillinger. Særlig i forhold til hvordan dette kan sees på som et middel til å presse muslimske jenter hardere. |
|
|
|
#117 |
|
I mål
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Jeg tenker selv at problemstillingene jeg selv reiser ville jeg aldri tenkt på hvis jeg ikke stod oppi dem hver dag. Så jeg forstår at det vil se helt annerledes ut hvis man ser for seg en skole hvor det er et par muslimer i hver klasse og gjerne iblandet flere andre som utøver andre religioner aktivt. Sist redigert av apan : 29-09-12 kl 00:01. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Det er vel det ekstra presset som følger med som gjør dette problematisk. Det er sikkert ikke så lett å se forskjellen på når det er en liten og stor gruppe muslimer. Det er også interessant det du skrev om press og konflikter mot skolene som har vedtatt at det ikke skal være bønnerom. Jeg vil tro det er uheldig for skoler å oppleve denne type konflikter. Da er det greiere om reglene kommer ovenfra, hvis det kan føre til at konfliktnivået på skolen blir mindre?
|
|
|
#120 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke hvor du har det fra hvor stor den facebookgruppen var, det står ikke i artikkelen du refererer til. Siden er nå lukket for innsyn og kan ikke lenger overvåkes. Rektoren sier det er ca 20 elever som ville vært aktive med bønn på skolen.
|
![]() |
|
|