Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uenighet om 16-årings ferietur

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-12, 01:43   #41
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Uenighet om 16-årings ferietur

Jeg er kjip og ville sagt nei.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 07:23   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg kjent den de skulle besøke, og kjent kjæresten til jenta (og likt dem) hadde svaret vært ja.
Ellers et ganske tydelig nei.

Gammel 04-10-12, 07:55   #43
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Min 17-åring får selvfølgelig ikke reise bort med fremmede. Hadde kjæresteforholdet vart en stund, og jeg hadde kjent gutten, pluss at det fantes et sikkerhetsnett i form av noen man kjenner og som kan stille opp i tilfelle krise hadde jeg kanskje kunne overtales.

Gammel 04-10-12, 09:12   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usikker. Jeg ville vært skeptisk om kjæreste og søsteren var fremmede for meg og ganske fremmede for datteren. HI sier ingenting om hvorvidt foreldrene kjenner kjæresten og hans familie, og forsåvidt heller ingenting om hvor lenge datteren og kjæresten har kjent hverandre. Jeg syns det som spiller størst rolle her er hvorvidt jeg hadde følt at jeg sendte datteren min til en fremmed i et fremmed land med en fremmed kjæreste.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 09:29   #45
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nei - pga at de ikke kjenner hverandre så godt.

Gammel 04-10-12, 09:30   #46
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Usikker. Jeg ville vært skeptisk om kjæreste og søsteren var fremmede for meg og ganske fremmede for datteren. HI sier ingenting om hvorvidt foreldrene kjenner kjæresten og hans familie, og forsåvidt heller ingenting om hvor lenge datteren og kjæresten har kjent hverandre. Jeg syns det som spiller størst rolle her er hvorvidt jeg hadde følt at jeg sendte datteren min til en fremmed i et fremmed land med en fremmed kjæreste.

Ja, det er sant, jeg gikk ut i fra at de ikke hadde kjent hverandre så lenge.

Gammel 04-10-12, 09:47   #47
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Polyanna - fordi hun er så ung at hun antagelig ikke vil greie å rote seg ut av trøbbel om hun roter seg opp i noe, og det er for langt unna til å kunne hjelpe selv - forholdet er nytt og det er ingen voksne der heller som kan trå til. Så om noe skjærer seg så er fallhøyden for stor.

Siterer bare denne jeg.

Gammel 04-10-12, 09:53   #48
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde nylig problemstillingen på bordet, hvor 16-åringen vår (17 om noen dager) ba om å få være med (relativt fersk) kjæreste på tur til Hellas. Det ble blankt nei fra vår side. Hun er ikke så reisevant, og hvis det hadde blitt noe tull med kjæresten hadde hun kanskje ikke visst hvordan hun skulle ordne opp.

Gammel 04-10-12, 09:59   #49
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hva er utlandet da? Verden krymper. Jeg føler meg omtrent i hjemlandet i hele europa når jeg er ute og reiser.

Du er så vidt jeg vet ganske mye eldre enn 16 år, så om du føler deg hjemme i hele Europa er noe ganske annet enn at en 16-åring gjør det. Det handler i mitt hode om å kunne gjøre seg forstått, også i en krisesituasjon, kjenne til landets lovverk, vite hvor man skal henvende seg for å få hjelp osv. Og selv en veldig reisevant 16-åring kan støte på problemer der, fordi det i tillegg til å være reisevant krever evne til å holde hodet kaldt, og der er vel ikke 16-åringer kjent for å være best alltid. Selvsagt er det forskjell på 16-åringer, og det finnes veldig modne 16-åringer, men likevel. Jeg synes 16-åringer skal slippe å ha aleneansvar for seg selv i et fremmed land.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:02   #50
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er mange episoder fra ungdommen min der jeg syns foreldrene mine var fryktelig urettferdige, men som voksen ser jeg at de tok de rette valgene. For jeg kunne ikke se konsekvensene og situasjonene jeg potensielt kunne havnet i når jeg var på den alderen.

Jeg hadde nok ikke latt mine barn dratt på en slik tur som HI beskriver.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:11   #51
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde sagt nei. Garantert!

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:15   #52
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Et udiskutabelt nei herfra også. Årsaken er ene og alene det korte tiden de har vært sammen. Blir jo nærmest som å reise med en fremmed dette.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:18   #53
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Enig med far. Jeg hadde ikke latt henne reise med en venninne hun bare hadde kjent i tre uker heller.

Ikke jeg heller.

Gammel 04-10-12, 10:29   #54
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med far.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:35   #55
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke sagt ja... Jeg tenker også på OM noe skjer. Jeg hadde ikke sagt ja om de hadde vært sammen lenge heller. Jeg hadde heller ikke latt mine 16 åringer reise så langt og være så lenge borte med venner heller.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 10:44   #56
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Enig med far. Jeg hadde ikke latt henne reise med en venninne hun bare hadde kjent i tre uker heller.

Enig.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 11:23   #57
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Det hadde ikke skjedd nei.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 11:39   #58
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Blankt nei her også. Har for øvrig både en 14-åring og 17-åring i hus og de er så greie atte, men det forandrer ikke synet mitt.
Jeg var skikkelig grei jeg også på den alderen, flink på skolen og veldig fornuftig, og med skikkelig liberale og greie foreldre. 2 uker til Hellas da jeg var 16, sammen med en kjempesøt og veldig ordentlig venninne. Vi kom hjem like hele, og jammen lærte vi mye av den reisen, men både voldtektsforsøket, solstikket, innbruddet i leiligheten vår, besøket på lokal politistasjon osv kunne vi egentlig godt vært foruten. Jeg husker vi igrunnen savnet foreldrene våre veldig i de to ukene.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 11:40   #59
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Siden jeg kjenner opptil flere 16 åringer som er mer reflekterte en mange 20-25 åringer jeg kjenner må jeg si det kommer helt an på barnet. Synes det blir helt umulig å si ja eller nei til uten kjennskap til barnet det gjelder.

Helt enig. Jeg synes det er kul umulig å svare kategorisk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 11:41   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vanligvis ganske lite hønemor-aktig, men dette hadde ikke vært greit. Jeg ville latt en 16-åring reise til utlandet, men ikke sammen med en person som man har kjent i bare 3 uker. Hvis de har vært bestevenner i 3 år før de blir kjærester, så stiller saken seg annerledes.

Det kommer egentlig ganske mye an på ungdommen også. Noen er lettere å gi ansvar enn andre.

Sier jeg som har småbarn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.