|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg mener denne sakens omfang gjør at vi har et behov for å vite. Både de som er direkte rammet, men også for å få kunnskap om hvordan traumer og omsorgssvikt kan påvirkenet barns utvikling. "Alle" lurere på hvordan dette kunne skje. Pårørende, fagfolk i psykiatri og barnevern, politikere osv.
|
|
|
#22 |
|
rakkarpus
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Omkvedet under rettssaken var at man gjorde som en helt vanlig rettssak, her skulle det ikke endres på noe prinsipielt.
|
|
|
#23 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Sosialrunking, kaller jeg sånt. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?
Enig med Apple i dette. Det er en spesiell sak, samfunnet har behov for å vite, og kanskje kan vi også lære noe. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Skal rømme
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg tror vi kan lære noe av denne saken, men er ikke helt sikker på hva ennå. Så jeg kommer til å lese boka.
|
|
|
#27 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg liker ikke når det oppfordres til å grave i tragiske mennskeskjebner så vi selv kan føle oss bedre. "Å, jeg er glad det ikke er meg," en slags passiv skadefryd vi kan forkle som empati. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg har ikke lest hvordan Dagbladet eller VG har omtalt saken, men syns bade a-magasinet og Morgenbladet har hatt tankevekkende og interessante vinklinger på dette.
|
|
|
#29 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Finnes A-magasinets artikkel på internett? |
|
|
|
|
|
#30 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Jeg tenker at å se på bakgrunnen til ekstremkriminelle alltid er relevant og av samfunnsmessig interesse. Så også her.
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?Det er sant. Det må være en veldig krevende jobb for barnevernet å dokumentere og beskrive grenseløs adferd, og at foleldre forvirrer barnet og relasjonene. Særlig når det er snakk om et barn som i utgangspunktet ikke er helt a4. Da ender man gjerne med sånne absurde "iq-diskusjoner" som blir helt håpløse.
|
|
|
#32 |
|
Har fått viljen sin
|
Enig med damene over meg - og må si at jeg savnet mer informasjon og/eller fokus på dette i rettsaken. Bakgrunnen hans er relevant, oppveksten hans er neppe unik, og dette kan vi lære mye av. Både de som jobber i barnevernet - og de som ikke gjør det men mener at all graving i andres privatliv er unødvendig og krenkende. Noen ganger burde man gravd mer - og som Shute nevner - noen ganger er det utrolig vanskelig å vite hva man ser etter. |
|
|
|
![]() |
|
|