Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-12, 22:09   #21
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Breiviks barndom - av offentlig interesse eller ikke?

Jeg mener denne sakens omfang gjør at vi har et behov for å vite. Både de som er direkte rammet, men også for å få kunnskap om hvordan traumer og omsorgssvikt kan påvirkenet barns utvikling. "Alle" lurere på hvordan dette kunne skje. Pårørende, fagfolk i psykiatri og barnevern, politikere osv.

Jeg mener morens rett til personvern i dette tilfellet må vike for samfunnets interesse for å vite.

Gammel 07-10-12, 22:12   #22
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Omkvedet under rettssaken var at man gjorde som en helt vanlig rettssak, her skulle det ikke endres på noe prinsipielt.

Men når det gjelder moren blir det et unntak. Jeg frykter hvor denne grensen vil trekkes ved neste korsveg.

Gammel 07-10-12, 23:24   #23
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sosialrunking, kaller jeg sånt.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 23:26   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det, mammaheksa?

Gammel 07-10-12, 23:26   #25
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg mener denne sakens omfang gjør at vi har et behov for å vite. Både de som er direkte rammet, men også for å få kunnskap om hvordan traumer og omsorgssvikt kan påvirkenet barns utvikling. "Alle" lurere på hvordan dette kunne skje. Pårørende, fagfolk i psykiatri og barnevern, politikere osv.

Jeg mener morens rett til personvern i dette tilfellet må vike for samfunnets interesse for å vite.

Enig med Apple i dette. Det er en spesiell sak, samfunnet har behov for å vite, og kanskje kan vi også lære noe.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 23:27   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror vi kan lære noe av denne saken, men er ikke helt sikker på hva ennå. Så jeg kommer til å lese boka.

Gammel 07-10-12, 23:35   #27
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor det, mammaheksa?

Jeg liker ikke når det oppfordres til å grave i tragiske mennskeskjebner så vi selv kan føle oss bedre. "Å, jeg er glad det ikke er meg," en slags passiv skadefryd vi kan forkle som empati.

VG og Dagbladet er stappfulle av saker med denne vinklinga. Breivik-saken er et skikkelig funn journalistisk sett; den ryster oss nok til at avisene kan servere oss oppgulp i mange år fremover.

Trenger vi å lære mer om hvordan voksne kan fange opp ungdom som står i fare for å havne utpå kriminelt, ideologisk eller på andre mater? Et rungende JAH.

Men jeg tviler på at vi trenger å dissekere Breiviks barndom for å oppnå det.

Dette betyr IKKE at jeg mener media skal slutte å drøfte Breivik-saken. Jeg er bare kynisk skeptisk til hvilke sider våre fremste aviser velger å dra fram.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 23:37   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest hvordan Dagbladet eller VG har omtalt saken, men syns bade a-magasinet og Morgenbladet har hatt tankevekkende og interessante vinklinger på dette.

Gammel 07-10-12, 23:38   #29
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Finnes A-magasinets artikkel på internett?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 00:29   #30
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at å se på bakgrunnen til ekstremkriminelle alltid er relevant og av samfunnsmessig interesse. Så også her.

Noe av det jeg tenker man - kanskje - kan lære noe om, er omsorgssvikt som ikke innebærer verken fysisk vold eller rus i særlig grad. Emosjonell omsorgssvikt og hva det gjør med unger. Det er ekstremt mye vanskeligere å få tak på, utrede og eventuelt skape endring i, familier hvor samspill og relasjoner er hovedproblemet, uten at disse mer håndfaste greiene er til stede. Blåmerker og positive rusprøver gjør ting så mye klarere, også juridisk.

Gammel 08-10-12, 00:35   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er sant. Det må være en veldig krevende jobb for barnevernet å dokumentere og beskrive grenseløs adferd, og at foleldre forvirrer barnet og relasjonene. Særlig når det er snakk om et barn som i utgangspunktet ikke er helt a4. Da ender man gjerne med sånne absurde "iq-diskusjoner" som blir helt håpløse.

Gammel 08-10-12, 00:39   #32
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes all informasjon om den mannen, som kan belyse hvordan han ble som han ble, er av offentlighetens interesse.

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg tenker at å se på bakgrunnen til ekstremkriminelle alltid er relevant og av samfunnsmessig interesse. Så også her.

Noe av det jeg tenker man - kanskje - kan lære noe om, er omsorgssvikt som ikke innebærer verken fysisk vold eller rus i særlig grad. Emosjonell omsorgssvikt og hva det gjør med unger.

Enig med damene over meg - og må si at jeg savnet mer informasjon og/eller fokus på dette i rettsaken. Bakgrunnen hans er relevant, oppveksten hans er neppe unik, og dette kan vi lære mye av. Både de som jobber i barnevernet - og de som ikke gjør det men mener at all graving i andres privatliv er unødvendig og krenkende. Noen ganger burde man gravd mer - og som Shute nevner - noen ganger er det utrolig vanskelig å vite hva man ser etter.

Jeg skal lese boken.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.