Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Fortell meg om Minecraft

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-12, 20:47   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om Minecraft

Tiårngen synes det er kjempegøy, og fireåringen har også en begynnende interesse.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 20:55   #22
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Her elsker de minecraft. Bygger hoteller i skyene og leter etter diamanter. Sjelden de våger seg på zombier, men synes ikke de zombiene er de skumleste jeg har sett, så jeg tenker de får velge selv.

De spiller ikke online tror jeg, selv om vi har betaltversjonen, men det har jeg ikke tenkt over. Mannen vet nok det bedre en meg.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 20:57   #23
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for svar. Var litt engstelig for at dette var noe voldelige saker. Hva koster betalversjonen?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 20:58   #24
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ca 150 tror jeg?

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 21:00   #25
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Niåringen min har spilt mye Minecraft i et når nå. Han spiller med barn over hele verden og har fått venner bl.a fra Australia og Irland som han spiller med og skyper med. Jeg er fascinert av den utviklingen min sønn har hatt det siste året, mye på grunn av Minecraft. Han kommuniserer bl.a fritt og uhemmet på engelsk og har fått mye faktisk kunnskap. Nå har mannen akkurat satt opp server her hjemme, og i den forbindelse har niåringen fått egen Minecraft-server som han er admin på.

Gammel 08-10-12, 21:15   #26
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Gutta mine er 9 og 11, de er hekta

De modder også, og så er det noe cheating tror jeg. De spiller med venner og ukjente, taster og prater på engelsk og lærer faktisk en del!

Gammel 08-10-12, 21:23   #27
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gutta mine er 9 og 11, de er hekta

De modder også, og så er det noe cheating tror jeg. De spiller med venner og ukjente, taster og prater på engelsk og lærer faktisk en del!

Jeg er trigget av tanken på hvordan spill som Minecraft kan gjøre læring i skolen motiverende og gi læringsprosesser hvor elevene selv har drivkraften til å lære.

Hva tenker du om det?

Gammel 08-10-12, 21:32   #28
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

10 åringen spiller endel i perioder. Vi har betalerversonen. Gubben betalte, mente at det var rundt 120,- -150,-
7åringen er også på der innimellom.

Gammel 08-10-12, 21:42   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror det var 100 første gang vi betalte, og noe dyrere på pc nr 2 ett år etter.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 22:23   #30
Left
Passiv

Standard

Begge mine er også helt hekta. Helt uproblematisk å spille det ja.

Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 22:28   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Begge mine elsker det. Og mannen. Vi har intet mindre enn tre betalte versjoner så de kan spille sammen på en server mannen har laget. Det ser ut som de koser seg da. Eldste spiller også over nettet med klassekamerater, mini spiller litt offline.

Og mine er jenter begge to, så det er ikke noe "guttespill" tror jeg - som en kommentar til noen litt oppi her.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 22:30   #32
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også veldig imponert over hvor god eldste har blitt i engelsk etter å ha chattet på Minecraft.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 22:31   #33
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Dette er et spill som fenger både gutter og jenter. :så det så: Storepropellen på snart 14 år syns det er kjempegøy, desamme gjør snart den snart 10-årige minstepropellen. Det samarbeides over en lav sko. Hun har fått venner fra hele landet via dette spillet. Man bør nemlig skype samtidig med at man spiller. I hele sommer var minstepropellen kjærste med en fra Lofoten som hun hadde "truffet" via minecraft, senere skype. Vi har et utall servere.

Gammel 08-10-12, 23:03   #34
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

7- åringen spiller på iPad. Han ser masse på YouTube også, finnes visst minecraft- snutter der.

Gammel 08-10-12, 23:16   #35
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøpte brettutgaven for en måned siden og alle barna spiller jevnlig. De er 5, 7 og 11 år. Man kan velge om man har vanlig verden, hvor man bygger og river som man vil. Eller man kan ta Survival, hvor man må jakte, så korn, samle mat osv for å overleve.

Det er absolutt verdt å kjøpe spillet, siden man da kan ha flere brukere og man kan bygge videre på det man har startet på. 7-åringen vår er en kløpper på fantasifulle byggverk, og jeg blir stadig imponert over hva hun har tenkt ut.

Jeg ser at barna blir racere i 3D-tenking, og de ser hvor de må ha/fjerne klosser.

Artig tidsfordriv.

Gammel 08-10-12, 23:18   #36
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Tusen takk for svar. Var litt engstelig for at dette var noe voldelige saker. Hva koster betalversjonen?

49 kr for androidbrett

Gammel 08-10-12, 23:31   #37
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

6 åringen er hektet! Har betalversjonen.

Gammel 09-10-12, 11:34   #38
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

www.mincraft.net

Først; jeg blir litt skremt av de av dere som sier at dere ikke har peiling på hva det er men at ungene spiller det. Følger dere virkelig ikke med på hva ungene spiller? Litt kjepphest for meg det altså, vi har hatt tilfeller i den utvidede familien hvor en 8-åring har spilt spill med 18-års grense og det skremmer meg litt. Og jeg er spillnerd på min hals, både jeg og jentene bruker mye tid på spilling. (/ferdig med rant)

Kjapt fra Wikipedia:
Minecraft er et sandkasse-/overlevelses-PC-spill, som lar spilleren bygge/lage konstruksjoner av kuber i en 3D-verden. Minecraft er et kreativt sandkassespill, hvor spilleren starter på et tilfeldig sted i en tilfeldig generert verden. For å vinne spillet, må spilleren finne og "Reparere" en portal som er i en stronghold til "The End". I The End er det ingen annen måte å komme tilbake på enn å utføre spillets mål: og overvinne «The Ender Dragon». De fleste som spiller, gjør det for å overleve, bygge og utforske. Om natta dukker det opp monstre som vil prøve å angripe spilleren, og dette er en motivasjon for å bygge seg et tilfluktssted. Monstre kan også bli funnet i «dungeons» og på mørke steder.
Spillet har også en fler spillerfunksjon hvor flere spillere kan spille samtidig i samme verden. Her kan man spille som man vil, enten man samarbeider om å bygge, konkurrerer om ressursene, eller sloss og ødelegger for hverandre. Hvem som helst kan lage en server, og mange servere har kompliserte plugins, systematisk lederskap, grenser for hvem som kan gjøre hva, eller ekstra funksjoner.
Mods (tilleggprogramvare oftest laget av fans) er også en stor del av minecraft, og mange spillere har mods installert. Mods kan gjøre alt fra å skape små endringer i spillet til å legge til helt nye funksjoner slik at spillet blir helt annerledes.

Minecraft er et fantastisk kreativt leketøy som alle barn burde prøve. Du blir sluppet ned i en verden hvor du har full frihet til å gjøre hva du vil. Alt i verdenen er bygd opp av blokker som kan høstes og raffineres. For å bygge hus hugger man trær som man lager planker av. For å bygge mer holdbare hus bygger man en arbeidsbenk slik at man kan lage seg en hakke som man bruker til å hugge stein som blir til murstein. Alt man trenger til å bygge de mest fantastiske byggverk finnes i naturen, man må bare finne det og bearbeide det. Og det er virkelig bare fantasien som setter grenser, det er bygget de utroligste ting i Minecraft. Min 9-åring fikk spillet nå i helgen, og etter 3 timer hadde hun bygget et stort 2-etasjes hus med planert hage og fjøs til dyra.

Noe av det viktigste med Minecraft er også et spillet er veldig åpent for samarbeid. Man kan spille det alene, men det morsomste er helt klart dersom man finner noen og samarbeide med. Det er to måter og gjøre det på, man kan spille på hjemmenettverket slik at alle på samme husnettverk kan være i samme verden. Da slipper man problemet med folk som kommer og ødelegger. Eller; man kan sette opp en server som går 24/7 hvor alle som har passordet kan logge seg på og bygge så mye man vil. Da kan f.eks klassekameratene til eldstefrøkna møtes og bygge sammen i hennes verden. Det krever bittelitt teknisk innsikt men de fleste bør få det til.

Spillet kan også spille i flere moduser, alt fra standardmodusen hvor man må passe seg for monstre om natta og utvinne alt man trenger selv til den kreative modusen hvor det ikke er monstre og man har ubegrenset med matrialer slik at man kan bygga akkurat hva man ønsker med en gang. Personlig synes jeg det er morsomst og spille standardmodusen, men jeg skrur av monstrene siden jentene synes de er skumle.

Dere bør virkelig la barna deres prøve Minecraft alle sammen, det er utrolig morsomt og kreativt. Spillet kan prøves gratis i nettleseren på hjemmesiden jeg linket til øverst, og koster bare 150 kr i innkjøp. Det er vel anvendte penger.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 11:36   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en bloggpost om Minecraft, skrevet av en ivrig spiller.

Gammel 09-10-12, 22:04   #40
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Størsta (straks 11) spiller, mannen (34) spiller....og 5-åringen følger ivrig med og har lyst å spille selv. Mannen har egen server og greier. Vi har til og med Minecraft-"brikker" i form av kjøleskapsmagneter på kjøleskapsdøra som alle tre ungene bygger på når det høver seg.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.