Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 10:21   #41
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Ikke fordi det blir servert, men fordi mange blir så tydelig satt ut og/eller fornærmet og/eller forlegne og/eller slår høylytte vitser om det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:21   #42
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drakk bare farris og juice i min egen 40 årsdag. Jeg skulle være vertinne, holde meg våken, kunne rydde lokalet etterpå, etc. Det gikk helt fint og jeg hadde det veldig hyggelig. :datapunkt:

Jeg drakk vin dagen etter da.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:22   #43
Sequinita
Fullverdig medlem

Sequinita sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sequinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det varierer.

I fjor drakk jeg alkohol nesten daglig. Jeg koste meg med det og var/er overbevist om at så små mengder som det da var snakk om er sunt. Kanskje 3-5 dager i uka drakk jeg ca 1.2 dl rødvin, gjerne litt mer på fredag/lørdagskvelden.

Jeg synes det er uproblematisk og sunn alkoholbruk.

På grunn av økonomi og kalorier, har jeg imidlertid kuttet ned på alkoholinntaket. Nå drikker jeg alkohol kanskje 1-2 ganger per uke, tilsvarende 3-4 små bokser øl per uke eller ei halv flaske vin per uke.

I festlige anledninger drikker jeg alkohol. Jeg kan finne på å ha litt øl eller vin til god mat selv om ungene også sitter rundt bordet. Dette skjer sjelden, men jeg mener at barna har godt av å se hva et sunt og fornuftig forhold til alkoholbruk er. Dersom de blir skjermet for dette, blir kanskje dere første møte med alkohol å se ungdommer drikke seg fulle.

Sequinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:22   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ohoi, jeg er jo alkoholiker målt mot mange av dere, ser jeg.

Jeg kan godt ta et glass mens barna er til stede (type tidlig på kvelden hvis vi har veldig god middag eller noe), men sjelden eller aldri mer enn ett glass før de legger seg. Det anser både mannen og jeg som uproblematisk. På dagtid drikker jeg vin til lunsj kanskje to ganger i året, på ferie.

Gammel 12-10-12, 10:24   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i vin som smaksopplevelse, og jeg er også veldig glad i det som sosial forsterker. For det er det jo for de fleste. Det å plutselig ta et glass vin til en jentelunsj er jo herlig dekadent og lettsindig, og gjør noe med stemningen. Det er veldig sjelden jeg kan det altså, det var bare et ekstremt eksempel.

Jeg drikker stadig sjeldnere mye - både fordi jeg ikke gidder å bli dårlig, jeg har ikke behov for å bli full, og jeg teller kalorier. Men jeg går på en smell innimellom fremdeles. Da er det nesten alltid snakk om drinker.

Jeg vil tro at jeg i snitt drikker 1-2 glass vin 2 ganger i uken, altså godt under en flaske. Det synes jeg er helt akseptabelt, og antagelig til og med sunt. Innimellom mer, innimellom mindre.

Jeg har heller ikke noe problem med å drikke et halvt glass og kjøre hjem 4 timer senere, da. :vill&gal kontinental kjemiker:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:24   #46
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også alkoholikere i nær familie, av den typen som ikke drakk vin til maten, men druknet sine sorger i alkohol. Det samme gjelder mannen, og vi drikker veldig sjelden. Det siste drøye året har det blitt veldig lite siden jeg har vært gravid/ammer, men det har hendt at mannen tar en øl til maten. Vanlig forbruk for oss er kanskje to-tre øl i løpet av uka. Dersom jeg har vært ute med venninner etc kan jeg godt drikke mer, men jeg foretrekker småbrisen fremfor full.

Jeg vet ikke om jeg vil si at vårt forbruk er normalt, mer begrenset. Samtidig kan jeg godt drikke et glass vin til maten med barn tilstede, men da drikker jeg fordi jeg har lyst på vin/øl pga smak (polet har fryktelige mye spennende øl) enn fordi jeg har lyst på effekten.

Jeg tenker det er den store forskjellen, om man drikker alkohol eller om man drikker vin/øl/champis. Det er to forskjellige konsepter.

Gammel 12-10-12, 10:26   #47
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har opplevd det veldig ubehagelig å takke nei til alkohol i noen sammenhenger. "Nei du vil vel ikke falle i syndens pøl" osv. Det er gjerne sagt i en sleivete vending, men oppleves ikke ok. Jeg synes heller ikke jeg skal måtte forklare årsaken til at jeg på en fest ikke drikker.

Det der er jo virkelig ikke en ok kommentar, og sier det meste om den som kommer med den.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:29   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør begge deler, Saint. Det er ingen tvil om at et glass rødvin til matlagingen fredag kveld gjør meg mye hyggeligere. Fra første slurk, så det er jo like mye følelsen.

Kokkevin, ja. Jeg elsker kokkevin.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 10:29   #49
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg kan godt ta et glass mens barna er til stede (type tidlig på kvelden hvis vi har veldig god middag eller noe), men sjelden eller aldri mer enn ett glass før de legger seg. Det anser både mannen og jeg som uproblematisk. På dagtid drikker jeg vin til lunsj kanskje to ganger i året, på ferie.

Tipper det stort sett bare er de med et lite, meget moderat eller et ellers så PK forhold til alkohol som skriver i denne tråden. For om det ikke er "akseptert" å si nei takk, er det heller ikke akseptert å drikke "for mye"/"for ofte" heller.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:30   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Her er jeg også.

Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:31   #51
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Tja, jeg vet ikke hva som er normalt.

Jeg drikker jevnt over ikke så mye, tror jeg. Det åpnes en flaske vin nesten hver helg, men vi er to voksne og det går over to kvelder. Og det er ikke absolutt hver helg.

Når jeg drikker midt i uka er det ofte jobbrelatert. Og jeg drikker meg ikke full i jobbsammenheng.

Det slår meg innimellom at det ikke er så veldig lurt at det er underforstått at alkohol hører med i absolutt alt av jobbarrangementer som foregår utenfor kontorene våre og normert arbeidstid. Samtidig som jeg tror den sjefen som foreslår et alkoholfritt sosialt arrangement eller middag med den franske industrikunden med eplemost ville ha gått en svett tid i møte.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:33   #52
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke at det blir servert, men at man så aktivt må gå inn for det for å unngå det. At det ikke er "skal du ha vin eller eplemost eller lettøl eller noe annet", men "her er vin. Hva? Skal du ikke ha?"

Og at det ikke skal gå an å gjøre NOE sosialt sammen uten at det serveres alkohol? Er ikke det litt rart?

Eg seier aldri nei så det er vel derfor eg aldri har merka noko.

Og jo, det er kanskje rart? Men likevel så meiner eg at det høyrer med. Ikkje på type familiearrangement, men på julebord, sommarfestar.

Gammel 12-10-12, 10:35   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel et unormalt lite alkoholforbruk, vi greier ikke å ta unna de flaskene mannen vinner i vinlotteriet engang og jeg bruker aldri kvoten min når jeg reiser utenlands. Vi snakker om 1-2 glass et par ganger i halvåret. Jeg synes også det er normalt å drikke 1 glass nesten hver kveld. Og jeg synes det er normalt med utepils nesten hver dag i sommerhalvåret. Og jeg synes det er normalt med tørke i uka og rotbløyte en og annen helg selv om det er mindre sjarmerende for voksne. Og det er normalt med lite i ukedagene og et par flasker vin i helga.

Jeg synes det tipper over i unormalt idet man drikker så man er påvirket utenom helg eller festlige lag.

Gammel 12-10-12, 10:36   #54
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Tipper det stort sett bare er de med et lite, meget moderat eller et ellers så PK forhold til alkohol som skriver i denne tråden. For om det ikke er "akseptert" å si nei takk, er det heller ikke akseptert å drikke "for mye"/"for ofte" heller.

Godt poeng!

Gammel 12-10-12, 10:38   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

For meg er vinen veldig knyttet til det sosiale, så jeg drikker i realiteten aldri alene. Det hender at jeg har tatt et glass i Vinstuggu, men det føles også rart.

Jeg tenker at jeg kan ikke bli alkoholiker så lenge jeg ikke drikker alene.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 10:38   #56
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører veldig ofte når jeg er ute med jobbfolk eller venninner og har aldri opplevd noe press i forhold til at jeg da må være edru. Sånn har det i grunnen alltid vært siden jeg sjelden gidder å styre så mye med alternativ transport og denslags.

Mulig jeg er for lite touchy. Sånne fraser som folk kommer med hele tiden om ting og tang er sjelden noe jeg tar personlig innover meg. Jeg tror det ikke folk mener sånt så alvorlig og da gidder jeg ikke ta det alvorlig heller.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:38   #57
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men Poly, AI-alkoholen er jo nesten alkoholfri.

For meg er vin til mat nesten like viktig som sjølve maten. Eg trur eg hadde trivast veldig dårlig med å ha en mann som ikkje deler denne interessa med meg. For meg er det å dele ei flaske vin med kjæresten svært god kvalitetstid.

Acsa, eg er enig i at det må bli tilbudt bedre alkoholfrie tilbod. Men likevel syns eg vin høyre til god mat og godt lag.

Svært enig med denne.

Gammel 12-10-12, 10:39   #58
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at jeg kan ikke bli alkoholiker så lenge jeg ikke drikker alene.

Nå gjorde du meg nettopp til alkoholiker. Enda denne tråden tyder på at du drikker oftere enn meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:40   #59
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg drikke heller aldri aleine. Da vi slo Brann i semifinala i cupen hadde eg lagt champagne til kjøling, men når eg kom heim og oppdaga at eg faktisk var aleine fikk den ligge urørt. Eg spare den til cupfinala.

Gammel 12-10-12, 10:42   #60
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg føler egentlig lite drikkepress, jeg er ikke så følsom på akkurat det i grunn. Hvis jeg ikke drikker alkohol ved en anledning så drikker jeg det de har - samme for meg om det er brus eller vann eller juice. Ikke noe stress. Det som jeg ikke liker er når enkelte ikke kan la temaet ligge, men velger å kverne rundt det hver gang vinkelneren komme - da føler jeg fortsatt ikke drikkepress, men definitivt en sterk irritasjon.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.