Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 10:42   #61
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Jeg derimot, drikker ofte alene. Om jeg er alene om kvelden og styrer fjernkontrollen selv, så smaker ofte vinen ekstra godt. Jeg ser ikke noen stor moralsk forskjell på å drikke alene eller drikke sammen med andre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:45   #62
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det ikkje en MORALSK forskjell, men en sosial forskjell. Eg likar å dele følelsen med nokon. Og å vere sjarmerende brisen sammen med nokon.

Eg legg overhodet ikkje skjul på at eg syns en fest blir mindre gøy om det er fleire som er edru der. Sånn, Tangerine; DEN var lite PK den!

Gammel 12-10-12, 10:46   #63
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg drikker ofte, men lite om gangen. Jeg tar meg et glass vin på kvelden flere ganger i uka (ett glass altså, to glass om det er fredag eller lørdag), og ofte et glass til søndagsmiddagen med barna tilstede (de får da gjerne solbærsaft eller mineralvann i pene glass). I tillegg drikker jeg når jeg er på fest, riktignok ikke så ofte, men da gjerne tilsvarende en flaske vin.
Jeg registrerer at jeg er i øvre sjikt av de som har svart her.

Gammel 12-10-12, 10:47   #64
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at jeg kan ikke bli alkoholiker så lenge jeg ikke drikker alene.

Ho-ho, der har vi enda et faresignal for min del, ja. (Jeg knegger litt, jeg altså, selv om mange sikkert synes at varsellampene lyser.) Er mannen borte en helgekveld, gjør ikke det noen forskjell for inntaket mitt, gitt. Det blir minst et par glass vin likevel.

Hvorfor er det "farlig" å drikke alene?

Gammel 12-10-12, 10:47   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns nesten det er rarere å ha et bastant "ikke drikke alene"-prinsipp. Om vinen er god med noen, så er den vel det alene også? Å drikke seg FULL alene er jo absolutt corny, men ett glass til tv-maten eller room service'en?

Gammel 12-10-12, 10:48   #66
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvorfor er det "farlig" å drikke alene?

Har du ikkje sett Juni Anker-Hansen, Bluen!

Gammel 12-10-12, 10:48   #67
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns nesten det er rarere å ha et bastant "ikke drikke alene"-prinsipp. Om vinen er god med noen, så er den vel det alene også? Å drikke seg FULL alene er jo absolutt corny, men ett glass til tv-maten eller room service'en?

Men den er meir god saman med nokon. Og om eg er aleine vil eg heller bruke kaloriane mine på sjokolade.

Gammel 12-10-12, 10:49   #68
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tar like gjerne et glass vin alene som sammen med mannen på kvelden. Noen ganger er det mer selskap i TV/internett enn i mannen uansett.

Gammel 12-10-12, 10:50   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men likevel så meiner eg at det høyrer med. Ikkje på type familiearrangement, men på julebord, sommarfestar.

Hvorfor "hører det med"? Det er denne 1-1-sammenhengen mellom "sosialt" og "alkohol" jeg sliter med, på samme måte som jeg sliter med at en del familier automatisk må ha "kosemat" når de skal "kose seg". Man kan ikke bare "kose seg" med spill foran peisen. Det må boller og kakao til.

Gammel 12-10-12, 10:50   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa ikke at man blir alkoholiker av å drikke alene. Jeg sa at jeg ikke kan bli alkoholiker hvis jeg ikke drikker alene. Sikkerhetsnett.

Dette er med bakgrunn i at jeg både har vært veldig glad i rusfølelsen generelt, og er i en bransje med tradisjonelt svært høy risiko for alkoholisme. Når man er omreisende selger og har mang en kveld alene på hotell, er det ikke sunt å sitte i baren alene og ta 3 øl hver gang.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:51   #71
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jo, det er kanskje rart? Men likevel så meiner eg at det høyrer med. Ikkje på type familiearrangement, men på julebord, sommarfestar.

At det hører med for deg, eller at det hører med til den sosiale sammenkomsten per se, sånn at det er rart/upassende at noen ikke drikker?

Gammel 12-10-12, 10:51   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører aldri bil til fest, forresten. Er Blåmann også med, er det bestandig han som er sjåfør. Ellers går jeg veldig langt for å fikse kollektivtransport, om så med atskillige bytter. Jeg kan også finne på å sykle veldig bratte veier i mørket, ryktes det.

Gammel 12-10-12, 10:52   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men den er meir god saman med nokon. Og om eg er aleine vil eg heller bruke kaloriane mine på sjokolade.

Det må du selvsagt ha lov til. Men jeg vil altså påstå at det ikke er noe mer problematisk å ville ha alkohol for smakens del, mer enn for det sosiale, enn omvendt. Egentlig så tenker jeg at det ligger en kobling "alkohol er til for beruselsens del, hva er ellers poenget?"-tanke i den der "ikke drikke alene"-greia, som er minst like problematisk.

Gammel 12-10-12, 10:53   #74
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa ikke at man blir alkoholiker av å drikke alene.

Sa du det såh!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:53   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På generell basis tror jeg det er veldig lurt å ha et sikkerhetsnett eller -ventil hvis man er glad i rus. Type drikker ikke sprit, drikker ikke på hverdager, drikker ikke før kl. 18, drikker ikke to dager etter hverandre - eller drikker ikke alene. Hvis man ikke er glad i rusen, trenger man ikke det, tror jeg.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 10:53   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg kjører aldri bil til fest, forresten. Er Blåmann også med, er det bestandig han som er sjåfør. Ellers går jeg veldig langt for å fikse kollektivtransport, om så med atskillige bytter. Jeg kan også finne på å sykle veldig bratte veier i mørket, ryktes det.

Du er egentlig litt vestlending, du, Bluen. Taxi er uaktuelt?

Gammel 12-10-12, 10:55   #77
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Taxi er også offentlig transport, Poly. Kollektivtransport også, hvis man er mer enn én.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 10:55   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

På generell basis tror jeg det er veldig lurt å ha et sikkerhetsnett eller -ventil hvis man er glad i rus. Type drikker ikke sprit, drikker ikke på hverdager, drikker ikke før kl. 18, drikker ikke to dager etter hverandre - eller drikker ikke alene. Hvis man ikke er glad i rusen, trenger man ikke det, tror jeg.

Jepp. Smart. I en periode hadde jeg "drikkesituasjoner" omtrent daglig (ute og spiste, gratis vin på business class, på hotell, i loungen på kveldstid, på fest), og måtte ta bort noen av dem. Så da drakk jeg aldri på fly og aldri fra minibaren. Nå er ikke jeg så glad i rus, da, men kunne lett blitt det, tror jeg.

Gammel 12-10-12, 10:55   #79
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg drikker gjerne vin alene, jeg også forresten. Skal jeg la være fordi Mannen er ute og farter, liksom?

Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 10:55   #80
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du er egentlig litt vestlending, du, Bluen. Taxi er uaktuelt?

Men altså, nå er det jo fryktelig langt og dyrt til Oslo med taxi for meg, da. Dessuten går det fortere med toget. Jeg tok faktisk drosje hjem fra Xians 40-årslag, det skal jeg ha. Men det er sant - jeg er en innbarka kollektivbruker (og ja, jeg har nok noen sunnmørske trekk. Til den festen tok jeg sykkel, tog, T-bane og buss.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.