|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
maler
|
Sv: Kronikk i Dagbladet
Mens jeg synes dette bildet viser at det ikke egentlig er snakk om individuell tilpasning. For man får ikke akkurat bytte buss heller. Det blir litt som å kalle det demokrati når man kan stemme på Partiet eller Partiet. Vi har individuelt tilpasset dette opplegget for å passe et gjennomsnitt av elevene.
|
|
|
#122 |
|
Er frisk!
|
For å bli i bildet: Man klarer å la elevene som blir kvalme sitte foran i bussen, eleven som sliter med å tisse på seg får sitte rett ved siden av doen og alle får sitte sammen med en de trives med. Men å bytte buss blir litt vanskelig ja. Og det er akkurat bussbytte eller eventuelt taxikjøring politikerne har gitt inntrykk av at er mulig i en del år nå.
|
|
|
|
#123 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noe lignende har jeg med stort hell brukt for å forklare lærere at vi ikke alltid kan gjøre det ideelle for akkurat det barnet vi har møte om. Det vil si; det var en diskusjon der man ønsket en oppfølging fra meg som i praksis innebar at all annen oppfølging av barnets søsken måtte vike. Jeg sammenlignet det med å være lærer til en klasse der 4 av elevene hadde en optimal plan for tilrettelegging og læreren var nødt til å tenke på hva som funket best for klassen som helhet. Da snakket vi plutselig samme språk og fikk en felles forståelse om at det optimale for den enkelte ikke alltid er gjennomførbart, og man heller må tenke "godt nok".
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#124 |
|
maler
|
Ja, og når man holder fast på at alle må være med i den samme bussen uansett er det egentlig for dårlig for de to første og de 5 bakerste seteradene. Og så er spørsmålet hva man synes om det, og hva man gjør med det.
|
|
|
#125 |
|
weird
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Og det handler jo i grunnen ikke så mye om "uoppdragne foreldre", som kronikken kaller det. Det handler kanskje mer om feiljusterte forventninger og lite innsikt i skolehverdagen?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#126 |
|
maler
|
Sv: Kronikk i DagbladetJeg tror skoleverket enten må komme med tilpasning som monner eller så må de begynne å si det som det er, dette er pakken det offentlige tilbyr. Dette er hva vi kan tilby barn i Norge, dette er de ambisjonene vi har. Skal dere ha noe mer enn dette må dere betale for det selv.
|
|
|
#127 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kronikk i DagbladetJeg er veldig, veldig enig med deg, Katta! |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronikk i DagbladetFor et år siden ville jeg sagt at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen, og tror lærerne ville sagt det samme. Nå ser jeg hva dere snakker om, og det ble faktisk sendt melding til foreldregruppen nå nettopp med en lett fortvilet oppfordring om å ikke tyte så jævlig på telefon og epost om alt mulig stort og smått om egen pode som strengt tatt kan tas hjemme (nei, det stod ikke formulert på den måten
|
|
|
#129 |
|
weird
Men det er kanskje det mest realistiske?
|
|
|
|
|
#130 |
|
maler
|
Det vil jeg ikke si. Jeg er overbevist om at det kan gjøres mye hvis man forlater tanken om enhetsskolen. Og det oppleget vi har idag er ikke dårlig heller. Jeg bare tror det kan være riktig å være mer tydelig på hva som er inkludert i pakken rent faglig. Så vil ganske mange tenke at det er godt nok og at ungen får ekstra utfordringer hjemme og på kulturskolen, mens noen vil synes ekstra realfagsundervisning er så viktig at de velger å betale for en annen skole.
|
|
|
#131 |
|
Er frisk!
|
Jeg tror jeg skrev noe lignende i starten av diskusjonen. Politikerne gir inntrykk av at tilpasset opplæring til alle er en rettighet og noe som er mulig å gjennomføre innenfor en vanlig klasse. Det er det ikke. Jeg skulle veldig, veldig, veldig gjerne ønsket meg en mer spesifikk instruks i hva som faktisk forventes at vi gjør - og hvis jeg ikke klarer å oppfylle den må jeg jo nesten bare finne meg noe annet å gjøre. Sånn det er nå er forventningene egentlig uendelige, og alle (i hvert fall på min skole) lærere føler alltid at de kommer til kort.
Det er nok noe sånt som kanskje blir løsningen på sikt?
|
|
|
|
#132 |
|
By the Sea
|
Man underviser en hel gruppe. Man har ikke 25 lærere til 25 elever. Det å tilby en undervisning som skal treffe flest mulig, er slett ikke det samme som å tilby noe utvannet vissvass som er for dårlig for flertallet. Å tilby en variert undervisning er en god måte å sikre at man når de fleste, blant annet. Unger flest lærer på mange vis og unger flest har utbytte av en god normalundervisning.
|
|
|
#133 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Kronikk i DagbladetSom sagt har jeg ikke stått ovenfor slike diskusjoner på foreldremøte, regler for bursdager (oppfordring), mobiltelefon, sykling, lekser og gymtøy har blitt formidlet som rene beskjeder om at slik er det. Da gjerne i skriv hjem. Og ikke noe diskusjon videre om det. Det har vært så mye annet som har måtte ta opp tiden vår, men det er en annen historie. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
maler
|
Jeg er enig med deg i det du skriver, men å kalle det individuell tilpasning blir feil i mine ører. Når man på den ene siden får høre at alle har krav på tilpasset opplæring, også de "flinke" elevene og på den andre siden får høre at denne tilpasningen består i å følge fellesopplegget, fordi dette er så tilpasset som man får det, da biter man seg i halen.
|
|
|
#135 |
|
Er frisk!
|
Man tilpasser jo - men ikke hele tiden. Når jeg snakker, må nødvendigvis alle elevene høre det samme. Når de jobber derimot, da får jo hver elev hjelp på sitt nivå. Per får beskjed om å bare gjøre oppgave 2 og 3 fordi det er det han trenger å øve mye på, Knut får beskjed om å hoppe over de 5 første oppgavene fordi han er så flink i matte at han trenger å jobbe med de vanskeligere oppgavene, Lise får en ekstra forklaring på en litt annen måte, Lars får en oppfordring om å slutte å sparke sidekameraten i beinet fordi det er irriterende, osv. Men med 30 elever i klassen blir det jo ikke MYE tid til hver enkelt.
|
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Sv: Kronikk i DagbladetEr du sikker på at det er lærerne og ikke foreldrene som forstår politikerne rett her? Jeg skjønner det praktiske, men jeg er ikke sikker på at man kan si at politikerne har tenkt sånn som du beskriver, i hvertfall ikke bare det. For de er ganske tydelige på at det skal være utfordringer til alle og at det er ønskelig at man blant annet kan følge undervisning på høyere trinn. At en lærer tilpasser opplegget til en gruppe betyr ikke at alle i gruppen får et opplegg som passer. Og da er det vel strengt tatt ikke bra nok for de det gjelder. Selv om jeg absolutt ser realismen i det, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vært vesentlig vanskeligere å ha med å gjøre. Det er ikke lærerens feil at man skal ha enhetsskolen og individuelle opplegg i samme rom.
|
|
|
#137 |
|
maler
|
Sv: Kronikk i DagbladetOk, dere har rett. Mediebildet er veldig feil. Jeg er usikker på hva det har å si for mine unger bortsett fra at det ikke er hjemmel til å kreve at de har utbytte av undervisninga.
|
|
|
#138 |
|
Er frisk!
|
Jeg er slett ikke sikker på det (selv om vi har fått noen dokumenter hvor det er presisert noe om at det ikke innebærer individuelt opplegg til hver elev), men politikerne gir oss ikke midler til å lage det du snakker om.
|
|
|
|
#139 |
|
Er frisk!
|
Der fant du det dokumentet jeg har lest, ja.
|
|
|
|
#140 |
|
maler
|
Ja, hva om du var en av disse pasientene, ville det vært bra nok for deg? Jeg synes det er forskjell på om den ansatte gjør en god nok jobb og om totalpakken er bra nok. Så spørs det hva man gjør med det. Du synes det er greit at ditt barn ikke lærer noe i matematikk på skolen, jeg er i samme situasjon og synes det er hårreisende. Det betyr ikke at jeg synes læreren gjør en dårlig jobb, på ingen måte. Og derfor nøyer jeg meg med å be om ekstra bok og vurderer hvor jeg kan engasjere meg i saken ellers. Men jeg synes like fullt det er hårreisende at han ikke lærer noe som helst i et av de viktigste fagene.
|
![]() |
|
|