Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronikk i Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-12, 21:50   #121
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronikk i Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er mulig det skyldes at jeg selv er lærer og vet hva som er rimelig å forvente men det er helt åpenbart for meg at mitt barns individuelle behov ikke kan imøtekommes til enhver tid.

Det et muligens blitt kastet blår ii øynene på foreldre når det gjelder individuell tilpasning. Jeg var på et kurs i fjor hvor individuell tilpasning ble sammenlignet med en buss og ikke en taxi - i det ligger det at man ikke går til time med 25 individuelle opplegg (taxi), men at man kommer med et opplegg som et relevant og godt for de aller fleste. Mao - akkurat som en buss så gis det et tilbud som dekker stordelen av transportetappen, men man tilbyr ikke skyss fra dør til dør som en taxi gjør.

Det synes jeg er et godt og dekkende bilde som nok burde formidles til foreldre i større grad.

Mens jeg synes dette bildet viser at det ikke egentlig er snakk om individuell tilpasning. For man får ikke akkurat bytte buss heller. Det blir litt som å kalle det demokrati når man kan stemme på Partiet eller Partiet. Vi har individuelt tilpasset dette opplegget for å passe et gjennomsnitt av elevene.

Gammel 14-10-12, 21:55   #122
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mens jeg synes dette bildet viser at det ikke egentlig er snakk om individuell tilpasning. For man får ikke akkurat bytte buss heller. Det blir litt som å kalle det demokrati når man kan stemme på Partiet eller Partiet. Vi har individuelt tilpasset dette opplegget for å passe et gjennomsnitt av elevene.

For å bli i bildet: Man klarer å la elevene som blir kvalme sitte foran i bussen, eleven som sliter med å tisse på seg får sitte rett ved siden av doen og alle får sitte sammen med en de trives med. Men å bytte buss blir litt vanskelig ja. Og det er akkurat bussbytte eller eventuelt taxikjøring politikerne har gitt inntrykk av at er mulig i en del år nå.

Gammel 14-10-12, 22:01   #123
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig det skyldes at jeg selv er lærer og vet hva som er rimelig å forvente men det er helt åpenbart for meg at mitt barns individuelle behov ikke kan imøtekommes til enhver tid.

Det et muligens blitt kastet blår ii øynene på foreldre når det gjelder individuell tilpasning. Jeg var på et kurs i fjor hvor individuell tilpasning ble sammenlignet med en buss og ikke en taxi - i det ligger det at man ikke går til time med 25 individuelle opplegg (taxi), men at man kommer med et opplegg som et relevant og godt for de aller fleste. Mao - akkurat som en buss så gis det et tilbud som dekker stordelen av transportetappen, men man tilbyr ikke skyss fra dør til dør som en taxi gjør.

Det synes jeg er et godt og dekkende bilde som nok burde formidles til foreldre i større grad.

Noe lignende har jeg med stort hell brukt for å forklare lærere at vi ikke alltid kan gjøre det ideelle for akkurat det barnet vi har møte om. Det vil si; det var en diskusjon der man ønsket en oppfølging fra meg som i praksis innebar at all annen oppfølging av barnets søsken måtte vike. Jeg sammenlignet det med å være lærer til en klasse der 4 av elevene hadde en optimal plan for tilrettelegging og læreren var nødt til å tenke på hva som funket best for klassen som helhet. Da snakket vi plutselig samme språk og fikk en felles forståelse om at det optimale for den enkelte ikke alltid er gjennomførbart, og man heller må tenke "godt nok".

Som mamma til flere med spesielle behov og noen uten også, opplevde jeg "forventninger om det optimale" den andre veien. Jeg syntes det var tungt å måtte si "beklager, det lar seg ikke gjøre" og tipper det ikke er like kult for lærere å formilde til foreldre heller. Spesielt dersom det er et stort misforhold mellom forventninger og realiteter. Det er kanskje lettere for meg å forklare at jeg ikke kan gi en-til-en leksehjelp i to timer daglig for 5 barn enn det er for en lærer å forklare foreldre at det ikke er uendelige ressursser i skolen?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 22:07   #124
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

For å bli i bildet: Man klarer å la elevene som blir kvalme sitte foran i bussen, eleven som sliter med å tisse på seg får sitte rett ved siden av doen og alle får sitte sammen med en de trives med. Men å bytte buss blir litt vanskelig ja. Og det er akkurat bussbytte eller eventuelt taxikjøring politikerne har gitt inntrykk av at er mulig i en del år nå.

Ja, og når man holder fast på at alle må være med i den samme bussen uansett er det egentlig for dårlig for de to første og de 5 bakerste seteradene. Og så er spørsmålet hva man synes om det, og hva man gjør med det.

Noe av problemet her er at politikerne nettopp gir en inntrykk av at man har krav på individuell tilpasning. At alle har krav på individuell tilpasning. Ikke bare de som passer inn i bussen, men også de som strengt tatt burde vært på andre busser i enkelte fag. Og når lærere da sier at det har man ikke kapasitet til, og det burde være soleklart for alle at man skal godta det blir det en diskrepans der som kan føre til konflikter når man møter viljesterke foreldre. Hvis dette forholdet var tydeligere hadde skolen kunne henvist til politkere når foreldrene ble for kravstore. Omtrent som vi gjør. "Beklager, men du faller ikke innenfor de retningslinjene som er vedtatt".

Gammel 14-10-12, 22:09   #125
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er akkurat bussbytte eller eventuelt taxikjøring politikerne har gitt inntrykk av at er mulig i en del år nå.

Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Og det handler jo i grunnen ikke så mye om "uoppdragne foreldre", som kronikken kaller det. Det handler kanskje mer om feiljusterte forventninger og lite innsikt i skolehverdagen?

Jeg har forresten en nyutdannet spesialpedagogsøster som har valgt å starte yrkeslivet med en jobb i skolen. Hun er dønn sliten til tider og jeg tror det å kjenne skolehverdagen på kroppen er veldig nyttig erfaring å ha med seg til hun senere skal jobbe i PPT o.l. Kanskje flere burde hatt den erfaringen?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 14-10-12, 22:15   #126
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg tror skoleverket enten må komme med tilpasning som monner eller så må de begynne å si det som det er, dette er pakken det offentlige tilbyr. Dette er hva vi kan tilby barn i Norge, dette er de ambisjonene vi har. Skal dere ha noe mer enn dette må dere betale for det selv.

Det hadde riktignok medført en økt oppslutning om private tilbud og det er vel heller ikke ønskelig ut fra dagens politikk.

Gammel 14-10-12, 22:18   #127
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig, veldig enig med deg, Katta!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 22:22   #128
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et år siden ville jeg sagt at jeg overhodet ikke kjenner meg igjen, og tror lærerne ville sagt det samme. Nå ser jeg hva dere snakker om, og det ble faktisk sendt melding til foreldregruppen nå nettopp med en lett fortvilet oppfordring om å ikke tyte så jævlig på telefon og epost om alt mulig stort og smått om egen pode som strengt tatt kan tas hjemme (nei, det stod ikke formulert på den måten )

Hva har endret seg? To foreldre (mødre...), tror jeg. Klassiske helikoptermødre som virkelig legger seg i selen for å gjøre sitt barns reise gjennom livet helt humpefri. Og jeg tror de kan ta helt utrolig mye airtime på dette.

Så jeg tror virkelig ikke dette gjelder et flertall, men ser at for de lærerne som utsettes for det så må det væe utmattende selv med noen få.

Gammel 14-10-12, 22:24   #129
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg tror skoleverket enten må komme med tilpasning som monner eller så må de begynne å si det som det er, dette er pakken det offentlige tilbyr. Dette er hva vi kan tilby barn i Norge, dette er de ambisjonene vi har. Skal dere ha noe mer enn dette må dere betale for det selv.

Det hadde riktignok medført en økt oppslutning om private tilbud og det er vel heller ikke ønskelig ut fra dagens politikk.

Men det er kanskje det mest realistiske?
Vi følger jo dette økonomiopplegget som er basert på USA-tilstander der sparing til barns utdanning er en del av greia. Vi har ikke helt bestemt oss ennå, men det er godt mulig vi legger opp løpet slik at vi etterhvert kan kaste penger etter noen problemstillinger. Altså at vi beholder den målsetningen selv om man i utgangspunktet ikke betaler for å ta utdanning her i Norge.

Jeg har også en svoger som har jobbet som lærervikar på barnet mitt sin skole. Han er førskolelærerstudent og søsteren min (samboeren hans) er lærerstudent og har også noen års erfaring som vikar. Vi vurderer å spørre dem om de har lyst til å tjene noen kroner på å gi en-til-en-leksehjelp til ungen min som sliter i faget. Siden de jo kjenner stoffet og vi har noe kapasitetsproblemer her.

Kanskje er gratisprinsippet urealistisk?

Gammel 14-10-12, 22:30   #130
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Kanskje er gratisprinsippet urealistisk?

Det vil jeg ikke si. Jeg er overbevist om at det kan gjøres mye hvis man forlater tanken om enhetsskolen. Og det oppleget vi har idag er ikke dårlig heller. Jeg bare tror det kan være riktig å være mer tydelig på hva som er inkludert i pakken rent faglig. Så vil ganske mange tenke at det er godt nok og at ungen får ekstra utfordringer hjemme og på kulturskolen, mens noen vil synes ekstra realfagsundervisning er så viktig at de velger å betale for en annen skole.

Gammel 14-10-12, 23:36   #131
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, og når man holder fast på at alle må være med i den samme bussen uansett er det egentlig for dårlig for de to første og de 5 bakerste seteradene. Og så er spørsmålet hva man synes om det, og hva man gjør med det.

Noe av problemet her er at politikerne nettopp gir en inntrykk av at man har krav på individuell tilpasning. At alle har krav på individuell tilpasning. Ikke bare de som passer inn i bussen, men også de som strengt tatt burde vært på andre busser i enkelte fag. Og når lærere da sier at det har man ikke kapasitet til, og det burde være soleklart for alle at man skal godta det blir det en diskrepans der som kan føre til konflikter når man møter viljesterke foreldre. Hvis dette forholdet var tydeligere hadde skolen kunne henvist til politkere når foreldrene ble for kravstore. Omtrent som vi gjør. "Beklager, men du faller ikke innenfor de retningslinjene som er vedtatt".

Jeg tror jeg skrev noe lignende i starten av diskusjonen. Politikerne gir inntrykk av at tilpasset opplæring til alle er en rettighet og noe som er mulig å gjennomføre innenfor en vanlig klasse. Det er det ikke. Jeg skulle veldig, veldig, veldig gjerne ønsket meg en mer spesifikk instruks i hva som faktisk forventes at vi gjør - og hvis jeg ikke klarer å oppfylle den må jeg jo nesten bare finne meg noe annet å gjøre. Sånn det er nå er forventningene egentlig uendelige, og alle (i hvert fall på min skole) lærere føler alltid at de kommer til kort.

Det er nok noe sånt som kanskje blir løsningen på sikt?

kie: Ja, jeg tror det er lettere for meg som forelder å si at jeg ikke makter å følge opp barna mine optimalt enn det er for meg som lærer å si at jeg ikke makter å følge opp elevene mine optimalt. Dette til tross for at jeg har 3 stykker hjemme å følge opp og 30 på skolen å følge opp.

Gammel 14-10-12, 23:43   #132
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man underviser en hel gruppe. Man har ikke 25 lærere til 25 elever. Det å tilby en undervisning som skal treffe flest mulig, er slett ikke det samme som å tilby noe utvannet vissvass som er for dårlig for flertallet. Å tilby en variert undervisning er en god måte å sikre at man når de fleste, blant annet. Unger flest lærer på mange vis og unger flest har utbytte av en god normalundervisning.

Gammel 14-10-12, 23:51   #133
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt har jeg ikke stått ovenfor slike diskusjoner på foreldremøte, regler for bursdager (oppfordring), mobiltelefon, sykling, lekser og gymtøy har blitt formidlet som rene beskjeder om at slik er det. Da gjerne i skriv hjem. Og ikke noe diskusjon videre om det. Det har vært så mye annet som har måtte ta opp tiden vår, men det er en annen historie.

Jeg forsøker å tolke litt videre i det som fortelles i denne tråden, og mener at utbrudd om egne opplegg for "mitt barn" kanskje kan sees i sammenheng med samfunnet forøvrig. Ikke nødvendigvis en bortskjemt foreldregruppe som ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. Vi lever i en verden der man tutes full med hvor internasjonale vi blir, og hvor globalt det markedet våre barn skal ut i er. Mens vi har et stakkars foreldremøte tar 10 000 kinesere doktorgrad. Bachelor er den nye videregående og i det hele tatt. Boligprisene galopperer, innvandringen er blant verdens høyeste, og etterhvert er dette virkeligheten barna skal ut i. Så får man en bekymringsrynke i panna når 3 klassingen har to timer musikk og tre timer kunst og håndtverk i uka, mot en snau time engelsk.

Det siste man vil se er at barnet ens stagnerer, blir stående igjen et sted, eller ikke får ut en brøkdel av sitt potensiale. Dette er selvsagt ikke problemer ned på lærernivå, men det er nødvendigvis der vannet kruser seg, det er de som er "systemets" ansikt. De som må ta imot av smått og stort. Men Katta berører kjernen her, jeg tror vi meget snart vil se at de som har midler nekter å godta en plass på den offentlige bussen. Prisen for å sitte der kan bli for høy.

Uten å si at vi er der riktig enda.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 23:56   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Man underviser en hel gruppe. Man har ikke 25 lærere til 25 elever. Det å tilby en undervisning som skal treffe flest mulig, er slett ikke det samme som å tilby noe utvannet vissvass som er for dårlig for flertallet. Å tilby en variert undervisning er en god måte å sikre at man når de fleste, blant annet. Unger flest lærer på mange vis og unger flest har utbytte av en god normalundervisning.

Jeg er enig med deg i det du skriver, men å kalle det individuell tilpasning blir feil i mine ører. Når man på den ene siden får høre at alle har krav på tilpasset opplæring, også de "flinke" elevene og på den andre siden får høre at denne tilpasningen består i å følge fellesopplegget, fordi dette er så tilpasset som man får det, da biter man seg i halen.

At det kan være at det er mest riktig at det offentlige skal tilby en god fellespakke som passer gjennomsnittet er noe helt annet. Jeg er bare tilhenger av tydelig leveransespesifikasjon slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Det man sier man skal levere og det man faktisk forsøker å levere må være samme vare mer eller mindre.

Gammel 15-10-12, 00:08   #135
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg er enig med deg i det du skriver, men å kalle det individuell tilpasning blir feil i mine ører. Når man på den ene siden får høre at alle har krav på tilpasset opplæring, også de "flinke" elevene og på den andre siden får høre at denne tilpasningen består i å følge fellesopplegget, fordi dette er så tilpasset som man får det, da biter man seg i halen.

At det kan være at det er mest riktig at det offentlige skal tilby en god fellespakke som passer gjennomsnittet er noe helt annet. Jeg er bare tilhenger av tydelig leveransespesifikasjon slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Det man sier man skal levere og det man faktisk forsøker å levere må være samme vare mer eller mindre.

Man tilpasser jo - men ikke hele tiden. Når jeg snakker, må nødvendigvis alle elevene høre det samme. Når de jobber derimot, da får jo hver elev hjelp på sitt nivå. Per får beskjed om å bare gjøre oppgave 2 og 3 fordi det er det han trenger å øve mye på, Knut får beskjed om å hoppe over de 5 første oppgavene fordi han er så flink i matte at han trenger å jobbe med de vanskeligere oppgavene, Lise får en ekstra forklaring på en litt annen måte, Lars får en oppfordring om å slutte å sparke sidekameraten i beinet fordi det er irriterende, osv. Men med 30 elever i klassen blir det jo ikke MYE tid til hver enkelt.

Ellers er det som Zoe sier - man prøver å variere undervisningen slik at man sikrer å nå både de som er auditivt, visuelt, taktilt og kinetistisk sterke. Man prøver å bruke film og tavleundervisning og gruppearbeid og pararbeid og praktiske oppgaver slik at man skal treffe flest mulig. Det er også en form for tilpasset opplæring. Men ikke individuelt tilpasset sånn som du har forstått det Katta, og jeg tror det er mange med deg som har forstått politikerne helt feil. At dere ikke logisk forstår at det ikke går når man er 1 lærer på 30 barn synes jo jeg er litt rart (men jeg jobber jo i skolen og er ikke objektiv), men jeg tar det til meg at vi må bli tydeligere på å kommunisere at politikernes "mas" om tilpasset opplæring ikke betyr et individuelt opplegg til hver enkelt elev - eller taxi om man vil.

Gammel 15-10-12, 00:17   #136
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Er du sikker på at det er lærerne og ikke foreldrene som forstår politikerne rett her? Jeg skjønner det praktiske, men jeg er ikke sikker på at man kan si at politikerne har tenkt sånn som du beskriver, i hvertfall ikke bare det. For de er ganske tydelige på at det skal være utfordringer til alle og at det er ønskelig at man blant annet kan følge undervisning på høyere trinn. At en lærer tilpasser opplegget til en gruppe betyr ikke at alle i gruppen får et opplegg som passer. Og da er det vel strengt tatt ikke bra nok for de det gjelder. Selv om jeg absolutt ser realismen i det, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vært vesentlig vanskeligere å ha med å gjøre. Det er ikke lærerens feil at man skal ha enhetsskolen og individuelle opplegg i samme rom.

Gammel 15-10-12, 00:34   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ok, dere har rett. Mediebildet er veldig feil. Jeg er usikker på hva det har å si for mine unger bortsett fra at det ikke er hjemmel til å kreve at de har utbytte av undervisninga.

Sitat:

1.2 Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tiltakene i Kunnskapsdepartementets tidligere stortingsmeldinger skal bidra til å ruste barnehagen og skolen til bedre å møte egenskaper og forutsetninger som mangfoldet av barn og unge representerer. Dette møtet handler om forståelsen av tilrettelegging i barnehagen og tilpasset opplæring i grunnopplæringen. I opplæringsloven § 1–3 heter det at opplæringen skal være tilpasset evnene og forutsetningene til den enkelte elev og at skolen skal sette inn tiltak så tidlig som mulig. Tilpasset opplæring er viktig fordi det er sammenheng mellom skolens evne til å tilpasse opplæringen og elevenes læringsutbytte.
Tilpasset opplæring er de tiltak som skolen setter inn for å sikre at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. De kan være knyttet til organiseringen av opplæringen, pedagogiske metoder og progresjon. Tilpasset opplæring i en mangfoldig sammensatt klasse eller gruppe vil ofte være krevende for lærerne. Fordi skolen først og fremst er en fellesskapsarena, kan ikke tilpasset opplæring forstås som en ren individualisering av opplæringen. Tilpasset opplæring handler om å skape god balanse mellom evnene og forutsetningene til den enkelte elev og fellesskapet. Denne balansen skapes gjennom læringsmiljøer med varierte arbeidsoppgaver, lærestoff, arbeidsmåter, læremidler og organisering. En slik variasjon krever at skolene bruker sin kompetanse til å lede læringsprosesser som tar utgangspunkt i forutsetningene og evnene elevene har. Dette forutsetter at skolen løpende vurderer, varierer og endrer egen praksis.
Elever som likevel ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, har rett til spesialundervisning (opplæringsloven § 5–1). Departementet vil videreføre retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning. Det betyr at skolens evne til å gi elevene tilpasset opplæring er med på å avgjøre behovet for spesialundervisning. Departementet mener at mange skoler bør gjøre mer innenfor rammen av tilpasset opplæring før elevers behov for spesialundervisning eventuelt utredes av PP-tjenesten. Departementet vil presisere i opplæringsloven at skolene, før det fattes vedtak om spesialundervisning, skal kartlegge, vurdere og eventuelt prøve ut nye tiltak innenfor rammen av tilpasset opplæring. Spesialundervisning skal være en sikringsmekanisme som eventuelt settes inn med utgangspunkt i en vurdering av elevens behov for hva som skal til for at eleven får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Til å bistå barnehager og skoler i arbeidet med tilpasset opplæring og et godt læringsmiljø, vil departementet opprette et nytt senter for læringsmiljø og atferdsforskning og iverksette tiltak for å heve PP-tjenestens kompetanse.
Det er et mål at spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning gis på måter som ikke medfører segregering av barn og unge, men det er hensynet til hva som er barn og unges beste som skal være avgjørende. Departementet understreker i meldingen at spesialundervisningen må ha realistiske mål for hver enkelt elev, konkrete tiltak, evaluering av resultater og at den ikke må vare lengre enn nødvendig. Departementet vil forbedre systemet for vurdering og oppfølging av elever som får spesialundervisning og forenkle saksbehandlingsreglene for spesialundervisningen. Departementet vil også gjennomføre tiltak for å få ned saksbehandlingstiden for enkeltvedtak etter kapittel 5 i opplæringsloven.
Departementet tar initiativ til programmet Vi sprenger grenser, et tiltak for å forbedre opplæringstilbudet til elever med generelle lærevansker og utviklingshemminger. Mange av disse elevene møtes i dag med for lave forventninger til læring og får ikke gode nok muligheter til å utvikle seg. Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped) skal bli en mer tilgjengelig tjeneste overfor kommuner og fylkeskommuner som ønsker støtte innenfor ulike spesialpedagogiske fagområder. Målet er å bygge et lag rundt læreren. Læreren skal støtte seg på skoleledelsen og samarbeid i kollegiet. Skolen skal kunne støtte seg på andre tjenester som er viktige for barn og unge med behov for særskilt hjelp og støtte. Kommunene og fylkeskommunene skal få støtte av Statped som skal være mer tilgjengelig og ha bredere kompetanse.

Gammel 15-10-12, 00:34   #138
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Er du sikker på at det er lærerne og ikke foreldrene som forstår politikerne rett her? Jeg skjønner det praktiske, men jeg er ikke sikker på at man kan si at politikerne har tenkt sånn som du beskriver, i hvertfall ikke bare det. For de er ganske tydelige på at det skal være utfordringer til alle og at det er ønskelig at man blant annet kan følge undervisning på høyere trinn. At en lærer tilpasser opplegget til en gruppe betyr ikke at alle i gruppen får et opplegg som passer. Og da er det vel strengt tatt ikke bra nok for de det gjelder. Selv om jeg absolutt ser realismen i det, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vært vesentlig vanskeligere å ha med å gjøre. Det er ikke lærerens feil at man skal ha enhetsskolen og individuelle opplegg i samme rom.

Jeg er slett ikke sikker på det (selv om vi har fått noen dokumenter hvor det er presisert noe om at det ikke innebærer individuelt opplegg til hver elev), men politikerne gir oss ikke midler til å lage det du snakker om.

Bra nok? Hva er det da? Sønnen min har ikke et optimalt opplegg på skolen, men det er da bra nok. Han lærer noe hver dag, han har gode venner, han trives, han får brynet seg på ting han ikke er så god i. Han får ikke utfordringer i matematikk. Men med en lærer på 30 elever som det er i klassen hans, synes jeg opplegget er mer enn bra nok jeg.

Hva hadde du sagt om jeg sendte deg 30 pasienter som du skulle håndtere i løpet av 45 minutter og jeg krevde optimal behandling av samtlige? Ville du ikke da måttet prioritere det aller viktigste? Sånn er det i en skoletime egentlig. Det er så mange behov, noen faglige og noen sosiale. Så må man manøvrere som best man kan mellom alle behovene og prøve å sørge for at alle får et "bra nok" opplegg. Optimalt blir det overhodet ikke.

Gammel 15-10-12, 00:36   #139
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg er slett ikke sikker på det (selv om vi har fått noen dokumenter hvor det er presisert noe om at det ikke innebærer), men politikerne gir oss ikke midler til å lage det du snakker om.

Bra nok? Hva er det da? Sønnen min har ikke et optimalt opplegg på skolen, men det er da bra nok. Han lærer noe hver dag, han har gode venner, han trives, han får brynet seg på ting han ikke er så god i. Han får ikke utfordringer i matematikk. Men med en lærer på 30 elever som det er i klassen hans, synes jeg opplegget er mer enn bra nok jeg.

Hva hadde du sagt om jeg sendte deg 30 pasienter som du skulle håndtere i løpet av 45 minutter og jeg krevde optimal behandling av samtlige? Ville du ikke da måttet prioritere det aller viktigste? Sånn er det i en skoletime egentlig. Det er så mange behov, noen faglige og noen sosiale. Så må man manøvrere som best man kan mellom alle behovene og prøve å sørge for at alle får et "bra nok" opplegg. Optimalt blir det overhodet ikke.

Der fant du det dokumentet jeg har lest, ja.

Gammel 15-10-12, 00:43   #140
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er slett ikke sikker på det (selv om vi har fått noen dokumenter hvor det er presisert noe om at det ikke innebærer individuelt opplegg til hver elev), men politikerne gir oss ikke midler til å lage det du snakker om.

Ja, hva om du var en av disse pasientene, ville det vært bra nok for deg? Jeg synes det er forskjell på om den ansatte gjør en god nok jobb og om totalpakken er bra nok. Så spørs det hva man gjør med det. Du synes det er greit at ditt barn ikke lærer noe i matematikk på skolen, jeg er i samme situasjon og synes det er hårreisende. Det betyr ikke at jeg synes læreren gjør en dårlig jobb, på ingen måte. Og derfor nøyer jeg meg med å be om ekstra bok og vurderer hvor jeg kan engasjere meg i saken ellers. Men jeg synes like fullt det er hårreisende at han ikke lærer noe som helst i et av de viktigste fagene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.