Sv: Kronikk i Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Man underviser en hel gruppe. Man har ikke 25 lærere til 25 elever. Det å tilby en undervisning som skal treffe flest mulig, er slett ikke det samme som å tilby noe utvannet vissvass som er for dårlig for flertallet. Å tilby en variert undervisning er en god måte å sikre at man når de fleste, blant annet. Unger flest lærer på mange vis og unger flest har utbytte av en god normalundervisning.
Jeg er enig med deg i det du skriver, men å kalle det individuell tilpasning blir feil i mine ører. Når man på den ene siden får høre at alle har krav på tilpasset opplæring, også de "flinke" elevene og på den andre siden får høre at denne tilpasningen består i å følge fellesopplegget, fordi dette er så tilpasset som man får det, da biter man seg i halen.
At det kan være at det er mest riktig at det offentlige skal tilby en god fellespakke som passer gjennomsnittet er noe helt annet. Jeg er bare tilhenger av tydelig leveransespesifikasjon slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til. Det man sier man skal levere og det man faktisk forsøker å levere må være samme vare mer eller mindre.